Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

De hungriga kunderna del 4

Dela artikeln
måndag, 25 mars 2013 0

Attityd

För en business är ordet attityd lika heligt som högmässan för den kristne. Det är som osten för musen och som gräset för kon. Det här är antagligen ingen nyhet för dig – men kanske är du en av dem som undrar hur du filar till din egen attityd på bästa sätt? Del 3

Man kan säga är attityd är helheten av oss människor. Den utstrålar allt vi tänker, känner och agerar på samma gång. Att bara tänka positivt räcker alltså inte i fall vi vill skaffa oss en bra attityd. Vi måste vara medvetna om vad vi känner och hur vi agerar också.

Det är sällan självkännedom vi efterfrågar när vi ska lära oss något nytt – till trots för att det är en stor del av lärdomen. Ofta försöker vi lära oss fler och fler tekniker och lyssna på fler experter, gå fler kurser och ta fler universitetspoäng. Men om det bara var utbildning som gav oss svar på allt så hade de flesta av oss inte haft så många obesvarade frågor. Det finns olika sätt att lära på och här tar jag upp ett par kategorier som du säkert känner igen:

1. Besserwissern – har alltid svaret på tungan och spottar ut det när vi helst av allt behöver det. Dock är det inte alltid så att besserwissern lever som han lär och det märks när han försöker få medhåll.

2. Den eviga studenten – har förstått att något ständigt saknas eftersom förändringarna och lärdomen han eftersöker inte kommer. Han studerar vidare år efter år och samlar ovärderligt med kunskap. Dock är det inte alltid så att kunskapen integreras vilket gör att han tvingas söka vidare för att få ro.

3. Magikern – verkar alltid kunna hitta de rätta orden och de rätta lösningarna. När han för ovanlighetens skull inte gör det är han ärlig och erkänner det men gör därefter också vad han kan för att hitta svaren.

Det är med andra ord inte alltid den som ropar högst eller som svarar först som vet mest. Det är heller inte alltid den som har studerat mest som sitter med mest kunskap. Istället är det personen som känner sig själv gott och som kan erkänna sina svagheter och ändå sätta fokus på sina styrkor som kommer närmast sina kunder. Han utstrålar en ärlighet och vet att det han gör är bra – det känner också kunden.

En person som känner sig själv väl har ofta en god attityd för de har tagit sig tid att reflektera över sina beteenden och ageranden. Efter ett möte tar de sig tid att tänka över vad de gjorde bra och vad de inte gjorde bra. Det som inte var bra filar de på och det som var bra firar de. De går med andra ord ofta djupare in i sig själv för att hitta svar som de söker och den som söker hittar som regel också.

Din attityd är din guldgruva. Har du inte intresserat dig för den är det något jag verkligen rekommenderar dig att titta över.

Börja med att fråga dig själv:

    • Vet du vad du har för attityd när du är ute bland kunder?
    • Vad har du för attityd när du blir stressad eller om någon som är stressad kommer till dig och klagar?
    • Är du 100 % övertygad om att det du gör är riktigt bra?
    • Gå igenom varje fråga och reflektera över dig själv. Skriv en lista och separera på det som är bra och det som är mindre bra. Fila på det mindre bra och besluta dig för att förändra det. Plocka fram det som är bra och gläd dig över det som fungerar.
    Lycka till!

Läs del 5 av de hungriga kunderna

Välj kommun från listan