Tittade på TV häromdagen där man visade äldre underhållningsprogram och en del mer seriösa inslag. Båda typerna lockade fram en hel del skratt, allt ifrån fniss till gapskratt.

Det är tydligt att en del saker här i världen åldras väldigt illa.

Dit hör exempelvis viss humor och vissa snusförnuftiga reportrar. När skrattsalvorna klingat av började jag att fundera på vad detta egentligen är ett utslag av och hur det egentligen är kopplat till det vi arbetar med – affärskreativitet.

Jag fann att det är ett bra exempel på just det vi predikar vad beträffar en idés livscykel.

Vi brukar säga att en ny idé genomlever/genomlider (stryk det som ej önskas) följande faser i sitt liv

  1. Man skrattar åt Din nya annorlunda idé
  2. Man ignorerar idén (i hopp om att den ska försvinna)
  3. Idén motarbetas aktivt
  4. Idén accepteras slutligen
  5. Folk börjar att aktiv stödja idén (kanske tom förädla den)
  6. Din nya idé känns inte alls ny utan helt självklar… och slutligen
  7. Så skrattar man åt den igen, den har m.a.o. passerat sitt bäst före datum

Det blev så tydligt att detta är en steg för steg process som är mer allmängiltig än vad jag faktiskt reflekterat över.
Vem skrattar åt Gösta Bernhard och Carl-Gustaf Lindstedts skämt idag?, inte jag i alla fall. Vem använder brylcreme på allvar idag?, för att ta några exempel.

Jag drar 2 slutsatser av detta. Den första är att om du arbetar med företagets framtid så ska du vara medveten om tingens ordning, och inte låta dig nedslås av de initiala skratten och motkrafterna. Skaffa dig allierade och jobba på, du vinner i längden, det visar historien.

Den andra slutsatsen är att vissa branscher har byggt in detta i sin affärsmodell. Mest tydligt är det väl i modebranschen där cyklerna är ständiga och dessutom med allt kortare livslängd. Ingen vågade visa sig på stan för några år sedan i V-jeans eller Moon-boots. Idag är det, om inte vanligt, så i alla fall förekommande och helt ok.

Jobbar du i en ”långsam” bransch kanske du ska fundera på hur du kan skapa trender kring er verksamhet med syftet att skapa repeat-order eller uppdateringar.

Åter igen kan vi hävda:
Studera och stjäl idéer och koncept från andra branscher än din egen och du har chansen att öka din konkurrenskraft.

Nysnott är bäst.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.