De flesta produkter säljs i första hand till en av kundkategorierna, men vissa företag säljer samma produkt både till privatpersoner, till företag och organisationer, men då sker oftast marknadsföringen på olika sätt.

Att fundera kring sina kunder eller målgrupper handlar inte om att utestänga några, utan det är ett sätt att få ut mest av sin marknadsföring. Traditionellt har kundbeskrivningar handlat mycket om kön, ålder, bostadsort, civilstånd, utbildning etc. Nu fokuserar man mer på individens värderingar. Man kan vara hårdrockare oavsett om man är 15 eller 55 och en pensionär idag är inte längre en gubbe eller gumma med hatt…

Emma och Marco bestämde sig för följande kundgrupper:

  • Inredningsintresserade personer, i första hand kvinnor. De skriver även ner några nyckelord: Ålder: 25-50 år. Inkomst över medel. Bor troligen i villa eller bostadsrätt (eller är på väg mot sådant boende). Läser mycket inredningstidningar och besöker webbplatser och bloggar om inredning. Om butiken får bra rykte tror de att kunderna kan tänka sig att köra ca tio mil för att besöka den.
  • Företag som har behov av representativ miljö för t.ex. kundbesök. I första hand 5-100 anställda.
  • Fastighetsmäklare på orten. 

Ett bra sätt att få sin kund lite mer levande kan vara att skriva ner en lite mer personlig beskrivning av en typkund.

Emma skrev: Eva bor i villa i ett villaområde på cykelavstånd från centrum. Hon är 35 år och har två barn. På sin fritid spelar hon golf, gympar, läser inredningstidningar och umgås med familjen. Hon är också väldigt modeintresserad och lägger ganska mycket pengar på kläder, både till sig själv och sina barn. Hon har behov av att se prydlig ut på jobbet som teamledare på ett försäkringsbolag. Eva är gift med Lasse och röstar borgerligt …

Marco tyckte att Emmas beskrivning var alldeles för traditionell, men den blev utgångspunkt i en intressant diskussion om deras framtida kunder.

I fördjupningsdelen får du veta mer om hur du kan utveckla funderingarna erbjudande och dina kunder i en produkt-marknadsmatris.

Dina konkurrenter

I en drömvärld kommer man på en unik affärsidé som ingen annan har, men så är det sällan i verkligheten. Och även om man gör det så är det snabbt någon annan där och kopierar idén. Därför är det viktigt att titta närmare på vilken konkurrens ditt företag har eller kommer att ha.

Säg att du ska starta en hårsalong, men det finns fjorton stycken i din stad. Det behöver inte innebära att du ska avstå, men om du vet mer om dem som finns så kan du få en bättre start. Var ligger de geografiskt? Kanske är det någon stadsdel som är helt utan frisör där du skulle få ett större underlag? Hur marknadsför de sig? Är det något som du ser saknas i utbudet som du skulle kunna erbjuda?

Emma och Marco hade varit så fokuserade på planeringen av sitt företag att de hade glömt att titta närmare på vilka deras konkurrenter var, men nu var det dags. De började med att skriva ner en lista över vilka de såg som sina konkurrenter och avsatte sedan en helg till att åka runt till alla butiker.

De samlade också på sig allt marknadsföringsmaterial från konkurrenterna som de kom över, t.ex. broschyrer och annonser i lokaltidningen. De sammanställde sedan informationen i en konkurrentanalys. Här kommer ett utdrag:

Konkurrent

Produkt

eller

Tjänst

Styrkor/
Fördelar
jämfört med
din produkt/
ditt företag
Svagheter/
Nackdelar
jämfört med
din produkt/ditt
företag
Ev. kommentar/ åtgärd
Stora småländska varuhus-kedjan Möbler och inredning Låga priser, större utbud Sämre kvalitet. Sämre personlig service och
kompetens. ”Alla
har det”
Våra produkter ska vara av högre kvalitet och mer unika (leta
smala leverantörer på
Formexmässan.)
Johanssons möbler Möbler, lite inrednings-prylar, men inte så
mycket
Riktigt snygga soffor. Snygg utställning Låg servicenivå. Ligger ganska långt från huvudorten.
Tråkiga annonser.
Stark konkurrent, men vi har en fördel i bättre läge och lokaler. Vi
ska också erbjuda mer
personlig service.

 

Marcos före detta arbetskamrat Iman hade flyttat till norra Sverige och startat en inredningsbutik där. De skulle inte bli konkurrenter, eftersom butikerna låg så långt ifrån varandra. Han ringde därför upp henne och fick många värdefulla tips om saker han skulle tänka på.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.