Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Displayannonsering: Ca 96 % av webbtrafiken konverteras aldrig… fram till idag!

Dela artikeln
onsdag, 18 april 2012 2

Nu kommer min personliga favorit som kallas för Retargeting (återannonsering). Retargeting ger dig möjligheten att visa mycket riktade och relevanta annonser för användare som nyligen har besökt din webbplats.

DEL 2 av 2 (Första delen om displayannonsering hittar du här)

Med Retargeting installerad på din webbplats så ”taggas” alla besökare oavsett vilken trafikkälla du idag använder för att få dit dem.

När besökarna sedan besöker någon av de olika populära webbplatserna i annonsnätverket så blir de påminda om erbjudandet igen och kommer tillbaka till din webbplats. Det är så du kan fortsätta kommunicera med dem som visat intresse men som av någon anledning inte genomförde ett köp vid första besöket på din webbplats.

Sedan finns det också något som heter Dynamisk Retargeting där man använder annonser som ändrar innehåll beroende på vilken produkt man har visat intresse för inne på e-handlarens webbplats.

Låt oss säga att du besöker en e-handlare som säljer skor på nätet (och som använder dynamisk retargeting). Du klickar på ”Tofflor” och sedan ”Man”. Sedan klickar du på den skomodell som du gillar, men av någon anledning så handlar du inte.

När du därefter besöker någon av de populära webbplatserna i nätverket så kommer du inte bara se en bannerannons för skoföretaget utan en annons med bild på just den toffeln med det låga priset.

Detta har bevisligen gett många annonsörer mycket högre konverteringsgrad.

Nu när du vet lite mer om hur du kan nå din målgrupp och styra din annonsering, så skall jag avslöja mitt framgångsrecept för displayannonsering (förutsatt att du har ett bra erbjudande och bra konvertering på din webbplats):

Rätt målgrupp + Retargeting = positivt ROI (då kan börja skala upp verksamheten)

Därför blundar många e-handlare för displayannonsering

En del undviker displayannonsering för att de tycker att det verkar svårt att mäta. De blir bekväma eftersom de upplever att det är lättare att beräkna ROI och kostnad per konvertering med till exempel email eller sökannonsering.

Men detta är egentligen bara ett mått den senaste händelsen och inte den samlade effekten från dina marknadskanaler. Med den synen så får den senaste konverteringen all fördel i statistiken för köpet när det i själva verket är ett samspel som ligger bakom en konvertering.

Till skillnad från andra medier så påverkar displayannonsering nya potentiella kunder redan ifrån medvetenhet, utbildande, utvärderande, offertförslag ändra fram till köp.
För du söker ju inte efter något på Google som du inte redan blivit medveten om, eller hur?

Med Google Analytics nya funktion Multi Funnel kan du se alla ingående delar som ledde fram till konverteringen. Google jämför det med ett basketlag, där det nästan alltid är flera spelare som tillsammans spelar fram till poängen. Kan man lyfta upp alla dessa ”spelare” så lyfter man även konverteringen.

Är man osäker och tycker det verkar svårt att mäta displayannonsering så finns det en enkel lösning på det – spåra antalet avslut och ordervärde som din displayannonsering genererar (placera en spårningskod i din webbshop som du får av annonsnätverket).

Tjänar du mer än du investerar så spelar det inte så stor roll om det handlar om banners eller någon annan marknadskanal, så länge du kan skala upp verksamheten lönsamt.

6 tips för att lyckas med displayannonseringen

  • Bestäm och ringa in din målgrupp – här kan du få mycket hjälp av dina egna analysprogram och av annonsnätverket, eftersom de har erfarenhet av vad som har fungerat för liknande produkter och branscher.
  • Välj ett annonsnätverk med en ”öppen sajtlista” – på så vis vet du vilka webbplatser som dina annonser kan visas på. Då slipper du oroa dig för att dina annonser skall synas på webbplatser som du inte vill bli förknippad med.
  • Använd retargeting för återannonsera till dem som har visat intresse (besökt din webbplats) vilket kommer att öka resultatet för all din marknadsföring.
  • Välj ett annonsnätverk som kan optimera en pågående kampanj mot de webbplatser som presterar bäst.
  • Testa olika annonsmaterial (A/B split-test) och erbjudanden och mät hur det påverkar resultatet.
  • Spåra ordervärde och avslut så får du svart på vitt hur kampanjen presterat i förhållande till investeringen.

När du får ett positivt ROI (return on investment) så är det bara att skala upp annonseringen. Det är i denna position som du kan ta din verksamhet till helt nya nivåer.

Kommentarer

  • Moby
    Moby tisdag, 24 november 2015

    Det hade ju varit bra med lite mer information om hur man kommer igång med displayannonsering.

    I tipsen står det bl a "Välj ett annonsnätverk med en ”öppen sajtlista” och det är ju bra men var hittar jag dessa annonsnätverk, det hade ju varit bra med några exempel?

  • Jakob Ramlöw
    Jakob Ramlöw tisdag, 07 augusti 2012

    AdBid erbjuder retargeting på svenska tidningssajter. Bra att veta...

Välj kommun från listan