Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Drivkraft - bensin för företagaren

Dela artikeln
torsdag, 12 april 2012 0

Du som driver företag har ofta en stark drivkraft. Något som får dig att jobba på, bygga varumärke och vara kreativ. Frågar man vad som är drivkraften blir ofta svaret ”Att tjäna pengar!”.  Men alla undersökningar tyder på att det inte är pengar som är det grundläggande som driver människor, det är andra saker.

Olika sorters drivmedel

Det är lätt att tro att alla företagare drivs av samma saker, men det är väldigt individuellt vad som gör att vi jobbar på. I grunden handlar det om vilken sorts företagare vi är. Det är precis som med bilar – en dieselbil går på diesel, en bensinmotor behöver bensin och miljöbilen etanol.

Att bygga upp något från början, att se möjligheterna och skapa något eget, är en oerhört stark drivkraft. Många drivs av viljan att bestämma själv och få göra saker på sitt eget sätt. Andra drivs av en vilja att prestera, få erkännande eller beröm. En del ser företagandet som ett nödvändigt ont för att få jobba med det som de verkligen brinner för – speciellt de i kreativa yrken som t ex konstnärer. Andra trivs med att förvalta, hålla saker i status quo, se till att det fungerar. Vissa går igång på att få jobba med människor man trivs med och göra något tillsammans.

Det finns fler varianter och inget är rätt eller fel. Bara olika. För den som drivs av att göra saker själv på sitt eget sätt, kan det verka helt omöjligt att en person som har som drivkraft att vara i kommunikation med andra människor, kan uppnå samma resultat. Men i princip alla drivkrafter kan generera bra resultat och ger lika mycket tillfredställelse för individen. Det gäller bara att se vad som är viktigt för dig som person och låta det få ta plats.

Att försöka bygga företag med någon annans drivkraft är dömt att misslyckas. Är du inte prestationsinriktad, så finns det inget driv i att försöka jobba med prestation i tanken. Du måste hitta ditt eget drivmedel. Vad är det egentligen som får dig att jobba på?

Att kombinera

Det bästa är om du som företagare kan kombinera flera drivkrafter. Att både vara driven av prestation, resultat och kommunikation ger ju en explosionsartad bränsleblandning.

Att göra en kartläggning över vad som får dig att jobba kan vara väl värt. Olika arbetsuppgifter kan kräva olika drivkrafter. Framför allt är det viktigt att se vad du saknar – finns det ingenting som driver t ex ditt jobb med ekonomi och bokföring: lämna bort det till någon annan. Annars blir det bara något som tar energi av dig. Energi som du kan lägga på affärsdrivande processer istället.

Var är ditt företag idag – vad ska du tanka med?

Beroende på var du är i din företagsutveckling, behövs olika saker. När du startar upp behövs en vilja till att bygga, kommunicera och organisera. När företaget växer behöver du hitta en drivkraft som gör att du vill jobba mer med administration och struktur.

När du börjar anställa – behöver du ta fram en drivkraft hos dig själv som driver processerna med utbildande, ledande och tålamod. Det kan också vara smart att titta på vad som driver dem som du tar in i ditt företag.  Vad gör att de vill gå till jobbet på morgonen? Är det prestation, beröm, att få vara lärare, kommunicera med andra människor eller något annat? Se till att deras jobb föder deras drivkrafter. Då kommer du att få lojala, effektiva och kreativa medarbetare.

Var är ditt företag just nu och vad är det hos dig och dina medarbetare som driver det framåt?

ÄMNEN:

Senaste nytt

Välj kommun från listan