Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Du förlorar kunder på dålig användarvänlighet

Dela artikeln
fredag, 02 mars 2012 1

AnvändarvänlighetKonkurrensen på internet ökar konstant eftersom fler affärer görs online och fler företag får internetnärvaro. Det som för bara några år sedan var en konkurrensfördel har helt plötsligt blivit ett krav, och oavsett vilken bransch du är inom kan man med stor sannolikhet säga att dina konkurrenter också har hemsidor. Och att de förbättrar dem hela tiden.

Besökarna blir otåligare

Internetbesökarnas vanor har också förändrats. Studier över hur folk använder webben för cirka 5-10 år sedan visade att man stannade relativt länge på varje sida och läste en ganska stor del av innehållet. Numera stannar besökarna väldigt, väldigt kort tid och faktum är att så många som 40% av alla beräknas lämna sidan omedelbart. Eftersom det finns så många webbsidor att välja mellan, är det lätt för besökaren att lämna din för att istället besöka din konkurrents sajt.

Användarvänlighet blir viktigare

Behovet av att ha en användarvänlig hemsida är därför mycket stort. Det har blivit en hel bransch med s.k. ”usabilitykonsulter” som hjälper företag att analysera hur deras hemsidor används och identifiera svaga punkter. I USA har tjänster som Usertesting.com fått tusentals referenskunder och används i dagsläget av alla ifrån Google, Walmart och Facebook till Twitter, HP och Toys-R-Us. Men användarvänlighet är inte bara för stora företag. En snabb sökning på Google visar att även mindre företag fått massvis av bra tips och därför kunnat öka sina konverteringsgrader markant. De får reda på varför besökarna lämnar sidan och kan därför snabbt göra ändringar för att sluta förlora kunder och pengar.  

Hur förbättrar man användarvänligheten?

Så, hur får man då en användarvänlig hemsida? Det är naturligtvis svårt att säga eftersom alla branscher är olika och alla hemsidor unika. Men det finns ett antal allmänna förhållningsregler. Faktum är att användarvänlighetsexperter såsom Steve Krug (han skrev en mycket känd bok inom området som heter ”Don’t Make Me Think”) identifierat ett antal grunder som alla sidor bör tänka på.

Tvinga inte besökaren att tänka efter

Den allra första regeln är just att inte tvinga besökaren att tänka efter. Det kan låta vagt, men det viktigaste är att allt på din sida ska falla på plats naturligt. Om man vill köpa en produkt, ska det vara uppenbart hur man köper en produkt. Om man vill kontakta er, ska det vara uppenbart hur man kontaktar er. Det ska vara uppenbart vad det är ni jobbar med. Så pass uppenbart att både Albin, 11 år, och Agda, 82 år, ska förstå vad ni erbjuder så fort de kommer in på er sajt.

Se över orden

Hur får man då besökaren att lättare förstå vad ni gör och hur man ska använda er sida? Ett första tips är att se över rubricering och ordval. Ponera att du söker ett jobb, skriver ”jobb” på Google och kommer in på en jobbsajt. Det finns en knapp där det står ”Job-o-rama” på. Skulle det inte vara mycket enklare om det stod ”Karriärmöjligheter”, eller ännu hellre bara ”Lediga jobb”? Med det sistnämnda förstår alla direkt vad som händer, medan ”Karriärmöjligheter” och ”Job-o-rama”  kan tolkas som lite allt möjligt.

Markera var man kan klicka

En annan sak som lätt blir förvirrande är vad man kan och inte kan klicka på. Om du ser ordet ”Jobb” som en tydligt markerad knapp eller kanske i blå, understruken text, förstår du antagligen att det rör sig om en länk. Om det däremot bara står ”Jobb” i helt vanlig stil (även om det markeras när du håller musen över ordet), är risken stor att besökaren inte förstår att det är en länk.

Ha tydliga rubriker

Du måste komma ihåg att dagens besökare inte läser er sida. De skummar den. Det är därför viktigt att loggor, rubriker och liknande snabbt syns. Om de inte markeras tydligt kommer många besökare att tänka ”förvirrande!” och klicka på bakåtknappen i webbläsaren. Folk orkar inte längre med att leta länge. De vill ha resultat, och det ska gå snabbt.

Skriv kort och koncist

Ytterligare en sak som nästan alla sidor kan förbättra är att ta bort onödiga ord. Visst, det kan låta fint att ha en mångordig, lite avancerad verksamhetsbeskrivning, men det är också förvirrande för många. Det finns ingen som orkar läsa en 500 ord lång beskrivning av ert företag. De vill ha kortfattad info.

Minska instruktionerna

Ett enkelt sätt att öka svarsfrekvensen på t.ex. en undersökning, är att skriva instruktionerna kortfattat. Det amerikanska företaget Verizon lyckades få en dramatisk ökning av antal genomförda kundundersökningar genom att korta ner instruktionerna från 103 ord till ”Snälla hjälp oss att förbättra sidan genom att svara på följande frågor. Det tar cirka 2-3 minuter.” Det orkar folk läsa.

Testa er hemsida

Detta är bara några få av otaliga tips som lätt kan förbättra er sajt. Man hittar snabbt fler genom att söka efter t.ex. ”usability” på Google. Experten och författaren Steve Krug skriver emellertid i sin bok att det viktigaste, enklaste och bästa sättet är att låta andra testa sajten. Billigast är givetvis att fråga en kompis, men vad säger du själv om någon frågar om den nya tröjan är snygg..?

Kommentarer

  • Daniel
    Daniel tisdag, 28 maj 2013

    Är intresserad av att bli testare, men den länken fungerar inte.
    Skicka mig ett P.M

Välj kommun från listan