Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Effektiv marknadsföring för start-ups med små resurser

Dela artikeln
lördag, 02 maj 2009 1

Hur ska man gå till väga för att nå ut på marknaden med sin nya spännande innovativa produkt med knappa resurser? Hur hittar man kunderna? Hur skapar man en säljkultur i bolaget från dag ett? Det finns flera sätt att jobba med marknadsföring utan att slösa med kassan i onödan.

Sälj från dag ett

En av de viktigaste lärdomarna jag vill förmedla är vikten av att börja sälja från dag ett, långt innan produkten är klar att lanseras. Tid är pengar! Vitsen med att börja marknadsföringen tidigt är att göra kunden beslutsför redan innan produkten finns ute på marknaden. Att skapa ett ha-begär! Om man gör det bra så står kunderna redan på kö och väntar när sedan produkten kommer ut. Det finns flera goda exempel på high-tech produkter med hög image-faktor som släppts med långa köer utanför försäljningsställena innan de öppnar.

Nätverka

Det personliga mötet är otroligt effektivt som marknadsföringskanal. När människor möts så händer det alltid något inombords. Att nätverka och träffa folk kostar dessutom inte mer än din egen tid. Ta vara på alla tillfällen du kan, när man minst anar det springer man kanske på en potentiell kund till företaget?  Privat eller i tjänsten. Har du någon gång varit inbjuden på en social tillställning där det visar sig finnas flera potentiella kunder som du inte känner sedan tidigare? Utnyttja tillfället och identifiera och prata med gästerna under kvällen. Har du tur träffar du flera potentiella kunder till ditt företag. Undvik att prata för mycket produkt under kvällen utan spara detta tills senare. Be istället om ett visitkort och följ upp dessa kontakter dagarna efter festen. Det är alltid lättare att ringa upp någon för första gången som du redan har träffat i något sammanhang.

Utnyttja dina anställda

Varje person i företaget är en potentiell marknadsförare oavsett om man arbetar med FoU, administration, i receptionen eller annat. Genom att införa ett marknadsföringstänk tidigt hos de anställda så kan företagets marknadsavdelning växa sig mångdubbelt större över en natt. De anställda har i sin tur vänner och bekanta genom vilka de kan sprida företagets budskap vidare. Lägger man till alla dessa möjliga träffytor för varje anställd så blir det många möjliga scenarier för företaget att få ut budskapet om sina produkter. De anställda är de viktigaste ambassadörerna för företaget och dess produkter och det leder dessutom till att företagskulturen stärks.

Hur får man med sig alla människor i organisationen att sälja?

För att alla i företaget ska förstå att marknadsföring och försäljning är det viktigaste och finaste som man kan hålla på med och framförallt livsavgörande för företagets överlevnad så är det viktigt att de känner sig delaktiga. Låt alla i bolaget få gå kurser i försäljning och marknadsföring! Ta med dem ut på mässor, sambesök med säljare, etc allt för att ge dem rätt synsätt på verksamheten i företaget. Låt dem delta i sälj- och marknadskonferenser för att få in tänket. I svårare tider blir det än mer viktigt att skaffa nya kunder till företaget. Det är kunderna som företaget lever av. Det är de som betalar lönerna till personalen i företaget. Inga undantag.

Fler experters tips för hur du når fler kunder hittar du här.

Var ska du marknadsföra bolaget och produkterna?

Där kunderna finns såklart. Beroende på hur mycket pengar du har får du göra en bedömning av vad du mäktar med. Är du ett nystartat bolag utan marknadsbudget så får du vara smart och hitta billiga sätt att nå dina kunder. Rör dig i kundens kretsar. Hitta ingångar, referenser via vänner och bekanta. Det är svårare att säga nej till någon som känner en kamrat till dig. Se till att en journalist får upp ögonen för din produkt som kanske resulterar i en artikel i en tidning som läses av många potentiella kunder. Journalister är alltid hungriga att skriva om nya produkter framförallt om de är först på plan.

Missa aldrig ett tillfälle att marknadsföra och börja sälja från dag ett!

Kommentarer

  • Roberto Viveros
    Roberto Viveros tisdag, 23 juli 2013

    Jag vill komma i kontakt med någon som vill öppna en SkaldjursBar.
    Jak kan vara hans/hennes rådgivare och leverantör av exklusiva delikatesser

Välj kommun från listan