Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Entreprenörer som brinner för sitt företag lyckas bättre

Dela artikeln
fredag, 11 januari 2013 3

Mikael ArndtDet är ofta en grundförutsättning att man verkligen brinner för det man gör om man ska bli framgångsrik entreprenör. Om man bara är ute efter att tjäna pengar så blir man sällan så hängiven som det krävs för långsiktig och varaktig framgång. En som verkligen är passionerad inför sitt affärskoncept är Mikael Arndt som driver Arnd´ts nätverk i Stockholm där de samlar försäljningsansvariga som vill lyckas ännu bättre med sin företagsförsäljning.

Mikael bygger även ett antal andra nätverk åt kunder samt föreläser också om försäljning runt om i Sverige och internationellt. Han brinner för att få de som tror att de inte är säljare att förstå att de inte kan välja på om de skall sälja eller inte. De kan enligt honom bara välja på om de skall var usla på det eller om de skall försöka bli bra.

- Alla får vi sälja även om vi inte vill det och hela vår existens beror på hur bra vi blir på det. Hur vill vi bo? Hur bra skall det gå i skolan för våra barn? Vilken karriär vill vi ha? Skall det bli fred i mellanöstern? Allt handlar om hur bra man är på att sälja in sin uppfattning och hur den andre parten uppfattar det, säger Mikael med stor entusiasm.

Han brinner helt enkelt för de möjligheter som uppstår för främst ungdomar om de närmar sig försäljning på rätt sätt. Att de verkligen förstår hur kul de kommer ha i livet om de bara tränar och övar försäljning oavsett vad de kommer arbeta med.

Varför är det viktigt att brinna för något som entreprenör? Kan man lyckas om man inte brinner för sin grej?

- Om man inte brinner kan man inte förvänta sig att någon annan skall göra det. Är man en säljdriven entreprenör ökar möjligheterna att lyckas med flera tusen procent än om du är en entreprenör som tror att man kan leasa ut den biten.

Det är inte lätt att lyckas om man inte har säljfokus, fortsätter han. Någon enstaka har en produkt eller tjänst som slår stort ändå för att det är rätt timing. Dock så har de inte en aning om hur mycket de skulle ha lyckats om de gör allt det som man skall göra.

- Det finns inte en chans i världen att lyckas lika bra utan brinn även om det ibland går att lyckas trots låg energi men det blir aldrig så bra som det skulle kunna ha blivit om brinnet hade funnits där.

Du har just släppt en bok och vad är huvudbudskapet i den?

- Huvudbudskapet är att man måste ta ansvar för sin egen utveckling och att dåligt sälj alltid är ett ledningsproblem. Man misslyckas aldrig med sälj om man bara fortsätter att utvecklas. Jag vill få alla att förstå att det finns så många möjligheter att lyckas eftersom de flesta inte gör någonting alls för att bli bättre, konkurrensen är inte dålig utan helt usel!

Vad har du för tips om hur man lyckas som entreprenör på 2000-talet?

- Tips nummer ett är som alltid att ha en struktur som gör att du på kontinuerlig basis får en dos målstyrning och kunskap i försäljning. Budgetera även ditt beteende så du vet hur mycket du och din personal skall läsa varje dag, hur många gånger ni skall lyfta luren, hur mycket ni skall träna och hur ofta ni skall analysera säljsamtalen med mera. Gör allt det där du vet att du borde göra och svälj ursäkterna innan de kommer ut ur munnen för det är ingen som vill höra dem, speciellt inte kunderna!

ÄMNEN:

Kommentarer

  • Hans
    Hans torsdag, 24 januari 2013

    Hej Ulla,
    kan tipsa dig om att kontakta [url="http://www.sandborgco.se/?page_id=10"]Ulrika[/url] hon är specialist på säljhinder, ex varför det är så svårt att lyfta luren. Lycka till!

  • Ulla Karlsson
    Ulla Karlsson fredag, 18 januari 2013

    Intressant! Men varför är det så svårt att lyfta telefon och ringa.. Tom de samtal där jag vet att det nästan är klart att denne vill bli kund.

    Har ni några goda råd?

  • HU
    HU söndag, 13 januari 2013

    Nina, den här artikeln ska du ha credz för! Mycket lättläst och förståelig! ;)

    /HU

Välj kommun från listan