Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

13 företagsledare om deras bästa råd

Dela artikeln
torsdag, 13 mars 2014 1

Man kan aldrig vara helt säker på var inspirationen kommer komma ifrån. En mentor, ett möte eller från din omgivning. Linkedin bad 13 stora företagsledare dela med sig av det bästa råd de någonsin fått och här är deras svar.

Richard Branson, Virgin Group

Sanningen är den att regler är till för att brytas. Det har funnits många tillfällen, speciellt tidigt i min karriär, när jag var tvungen att be min förstående fru att underteckna ett papper med mig så att vi kunde ta ut ett andra lån på huset för att jag skulle kunna genomföra en affär. Lita på din intuition men skydda dig mot negativa effekter och kom ihåg att lyssna på din mamma och pappas råd.

Rachel Schall Thomas, LeanIn.Org

Jag försöker bygga det jag kallar, "självförtroende reserver". Varje vecka spenderar jag några minuter till att skriva ner mina prestationer och så märker jag ut dom som jag tycker är utöver de vanliga. Om du gör det vill jag lova att du kommer att se ett mönster på framgång.

Gary Vaynerchuk, VaynerMedia

Du kan aldrig veta hur verkligheten kommer att vara innan du upplever den. När du är där och inser att saker och ting kanske inte blev exakt som du tänkt dig så har du inget annat val än att ta tag i det och göra eventuella justeringar. Du kommer aldrig att kunna tvinga dig till en annan verklighet än den du får.

David Marcus, PayPal

Folk kommer bara att ändra hur de utför sina vardagliga uppgifter om det är riktigt tydligt hur det kommer göra deras liv bättre.

Arianna Huffington, Huffington Post Media Group

Vi behöver inte vänta tills vi flyttar eller byter jobb för att förändra våra liv. Vi måste heller inte vänta på storskaliga förändringar. Vi kan påbörja en förändring just nu. Det finns oändligt många tillfällen att starta på.

Brad Keywell, Groupon och Lightbank

Jag har varit involverad i företag som nått återvändsgränder, som hade affärsidéer som jag inte kunde få fart på. Jag har varit i situationer som jag desperat ville lyckas med men som vad dömda att misslyckas. Varje bakslag kunde spåras tillbaka till samma bristfälliga plan: Jag hade spelat spelet som det alltid tidigare hade spelats. Min förmåga att övervinna motgångar har ofta varit knuten till att jag vägrat misslyckas och en vilja att prova på andra spelmetoder.

Gretchen Rubin, Happiness Project

Om det är något som du önskar att du gjorde mer regelbundet, försök att göra det varje dag. Skriv varje dag, packa en lunch varje dag, gå en promenad varje dag, läs varje dag. Det gör det enklare.

Maynard Webb, Yahoo

Vi måste alltid röra oss framåt. Vi måste alltid arbeta för att bli bättre och alltid söka efter vad som är meningen med våra liv. Samma sak gäller för våra nära och kära. Det är en läxa som är viktig att lära sig i alla åldrar. Jag vaknar upp varje dag och är tacksamma för den här tiden och jag inspireras av vetskapen om att mina bästa år inte ligger bakom mig utan framför mig.

Jennifer Dulski, Change.org

Lynn Sorenson lärde mig en mycket grundläggande teknik "uppdragsbaserad prioritering," som jag fortfarande använder mig av. Nu 20 år senare finns det fortfarande tillfällen då jag inser att jag behöver påminna mig att göra detta. Så här fungerar det: Rita ett rutnät med din affärsidé på toppen (eller vad du använder för att mäta dina mål) och din "att-göra"-lista ner längst sidan. Gå sedan igenom hela din att göra-lista och kontrollera om varje sak påverkar din förmåga att uppnå ditt mål.

Cyrus Massoumi, ZocDoc

Vinod Khosla (en av våra tidiga investerare) gav oss ett viktigt råd: De första 20 anställningarna kommer antingen att bygga eller förstöra ditt företag. Leta efter de bästa kvaliteterna och vägra att kompromissa. Detta enkla råd har för alltid förändrat utvecklingsförloppet av ZocDoc ... Ditt företag - ditt varumärke - är summan av dess delar. Den är skapad av människor och bättre människor skapar ett bättre företag.

Arne Sorenson, Marriott International

Även om jag inte vill råda dig att skicka dina barn till en krigszon så finns det inget bättre råd än att utforska världen. Ju längre bort du kommer från det som är bekant för dig ju mer kommer du lära dig.

Jim Kim, World Bank

Mod och ödmjukhet - bara ge det en chans och om någon har en bättre idé så tacka och säg att det är en bättre idé. Det är den typ av kultur som du behöver skapa i din organisation. Du måste insistera på att yngre personal ska tala ut när de har en idé. Man vet aldrig – det kan rädda liv.

Deepak Chopra, Chopra Foundation

Jag fick veta att min kärna var fylld av oändliga möjligheter, oändlig kreativitet, är bekväm med osäkerhet, synkronicitet och genomsyras av kraften i mina intentioner och val.

Källa: Entrepreneur.com

Kommentarer

  • Ralph Birgerson
    Ralph Birgerson torsdag, 20 mars 2014

    Angående de 13 företagsledarnas råd. Samtliga råd är antingen egotrippade och/eller av typ psykologiskt snömos och gamla kinesiska citat. Jag tror inte att deras s.k. råd är den verkliga orsaken till deras framgångar.

    Jag är en okänd person med med mer än 40 års näringslivserfarenhet, bl.a. som managementkonsult, och har erfarit att i de mest framgångsrika organisationerna, stora som små, är det ett mycket praktiskt synsätt som råder. I stället för att snöa in på försäljnings- och produktionsresultat, ställer man med jämna mellanrum frågan: "Hur många professionella ledare och specialister har organisationen producerat det senaste året?" Den frågan ställs därmed också löpande till till organisationens ledare, genom att ledarnas ledare dels vill veta vem som är lämplig att efterträda den tillfrågade, vilka individer som satsas på, samt hur satsningen sker, men även varför inte andra underställda är värda att satsa på i samma utsträckning. Detta är praktiskt genomförbart i vilken organisation som helst, förutsatt att ingen ledare på någon nivå tillåts skylla på medarbetare om problem uppstår. Skulle tro att det är ett sånt management som till stor del ligger bakom de 13´s framgångar. Känns som det andra är efterkonstruktioner.

Välj kommun från listan