Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Etisk import - fungerar det?

Dela artikeln
torsdag, 28 oktober 2010 0

Etiska produkter är inte längre något som bara inhandlas av en liten klick supergröna aktivister som vägrar globaliseringen. En större medvetenhet bland svenskarna om de förutsättningar och problem som finns i världen gör att en ständigt ökad skara kunder söker sig till de etiska alternativen där de finns.

För den som vill driva en långsiktigt hållbar och vinstgivande importfirma finns det därför mycket att vinna i att tänka etiskt.

Något kunderna vill ha, om de kan

Mer ekologisk mat, fler etiskt framtagna kläder och noggrannare utvalda kapitalvaror utifrån ett miljöperspektiv har blivit vardagsmat för den köpstarka konsumenten. Den töntstämpel som bland annat funnits bland modemedvetna när det gäller till exempel etiskt framtagna kläder har börjat tvättas bort.

En allt större andel av modeföretagare lanserar ekologiska alternativ, och det finns även vissa modedesigners som skapar framgångar med ett tufft och coolt ekologiskt och/eller ”fair trade” mode. De går i bräschen för en ny grön våg inom modevärlden. Detsamma gäller i många andra branscher. Som företag kan du hänga med i denna drive. Den som kan sälja etiskt producerade varor med hög kvalitet och till ett vettigt pris, ligger bra till på marknaden.

Trovärdighet

Men, när det gäller att sälja produkter som ges epitetet etiska, gäller det att vara trovärdig. Det ställer stora krav på företagets transparens, uppförandekod, och valet av leverantörer. Med siktet inställt på uthållighet, lönar det sig i längden, även om initialkostnaderna kan vara högre än utan det etiska tänkandet.

Fördelarna för ett företag att satsa på etisk handel är många. Lojalare kunder och ett lättare samvete är bara några av de bieffekter som kommer av att ha etik som fokus i affärerna.

Etisk uppförandekod

För att få en importfirma att bygga på etiska principer behöver ett företag en etisk uppförandekod. Det handlar om att lägga en lägstanivå i företaget för vad som anses som godtagbart för att bedriva handeln.

Några punkter att tänka på är:

  • Vilka etiska problem finns i företagets bransch?
  • Finns det någon märkning som passar företagets produkter?
  • Ställ krav på underleverantörerna för att säkra kontraktet
  • Följ upp med kontroller
  • Dokumentera uppförandekoden men se det inte som en papperstiger
  • Sprid kunskap om vad uppförandekoden faktiskt betyder och implementera punkterna i företaget

Praktiska punkter för etisk import

Många branschorganisationer har tagit fram mallar för hur en uppförandekod kan se ut. Bland innehållet finns:

  • fackliga rättigheter
  • förbud mot barn- och tvångsarbete
  • förbud mot diskriminering
  • regler för anställning av gäller arbetstid och arbetsförhållanden
  • framställningsmetoder (gifter, markberedning etc)

Särskild märkning

För att underlätta en sant etisk handel finns det som tur var olika märkningar. Företaget Rättvisemärkt är en av de starkare märkningarna, som garanterar att en produkt tagits fram på ett okej sätt – hela vägen. Det gäller allt från hur eventuell mark har hanterats till löner och förmåner för de anställda.

Även om denna märkning kanske inte är aktuell för det egna företaget, kan det vara intressant att titta närmare på dem för att se vad rättvis handel innebär i praktiken.

Det finns också en producentmärkning, där producenterna av varorna genomgår en kontroll och ska uppfylla ett antal krav. Bakom denna märkning står World Fair Trade Organization. Genom att direktförmedla kontakter mellan producenter och importörer upprätthålls en etisk handels-tanke genom hela handelskedjan. Detta är nog så viktigt för slutkonsumenten.

Läs mer om fair trade på:

Fair Trade Center
World Fair Trade Organization
Fairtrade.se

ÄMNEN:

Välj kommun från listan