Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Export passar absolut små företag

Dela artikeln
måndag, 05 juli 2010 0

Ett företag som väljer att satsa utomlands istället för att bredda sin verksamhet hemma har mycket att vinna, om satsningen sker på rätt sätt och på rätt marknad. Även små företag gör rätt i att satsa på export. Det kan till och med vara smartare än att försöka utveckla verksamheten på hemmaplan.

Har mycket att vinna

Möjligheterna för utveckling genom export gäller såväl företag som satsar på nischade produkter och tjänster som verksamheter med en mer mainstreamliknande verksamhet. En del tror att det mestadels är större företag som arbetar på en internationell marknad. Men inget kunde stämma sämre. 40 % av alla företag med mer än tio anställda arbetar på den internationella marknaden. Många av de som satsar lyckas också väl. Exportrådet, som arbetar för att hjälpa svenska företag ut på den internationella marknaden, har sett att de små företagen växer i genomsnitt med hela 21 % under ett enda år med en exportlansering.

Strategi viktigt för att börja exportera

För att lyckas utveckla företaget genom en utlandssatsning krävs framför allt kunskap och en god strategi. Ännu en viktig del i hur bra det går för företag som etablerar verksamhet utomlands är deras samarbetspartner. Det finns risker förenade med en utlandssatsning. Många företag upplever att valutakursernas växlingar är ett problem. För att undvika detta kan det vara bra att valutasäkra sin verksamhet, även om det är få som faktiskt gör det än så länge. Betalningsproblem, problem med språk och att olika länder har olika affärskulturer är också problem som måste tas på allvar.

Frågor som du gör rätt i att fråga dig själv om du vill utveckla din verksamhet genom en satsning utomlands:

  • Är företaget redo för en utlandssatsning?
  • Vilken marknad har efterfrågan på ditt företags produkter eller tjänster. Välj land noga och erbjud till att börja med ett smalt produktsortiment. Hur ser målgruppen ut och vilka produkter /tjänster ska företaget satsa på att exportera?
  • Hur ska etableringen av företaget ske på den nya marknaden? Skapa en bra affärsplan som verkligen analysera marknaden med en tillhörande SWOT-analys.
  • Vilka samarbetspartners behövs? Hitta rätt samarbetspartners. Det finns alltid en risk att bli lurad.

Ta hjälp

Många små och stora företagare har fått god hjälp av Exportrådet. De finns representerade på 60 olika marknader och ägs av både stat och näringslivet. De bistår med konsulthjälp för etableringar utomlands, liksom hjälp med att knyta kontakter och hitta samarbetspartners på den nya marknaden. Den grundläggande exportinformationen är avgiftsfri. Det finns också stora vinster i att kontakta den svenska ambassaden på den tänkta marknaden. De arbetar hårt med att ”sälja” Sverige utomlands, vilket även inbegriper hjälp till företag som vill satsa på ambassadens hemmaplan.

Mer tips och info om export och utlandsetablering kan du hitta här:

Exportrådet
Etablering utomlands
Tullverket om att exportera

Välj kommun från listan