Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Fansida vs. Grupp och hur du aktiverar din sida på Facebook

Dela artikeln
onsdag, 24 november 2010 4

En fanpage på FacebookDu har säkert lagt märke till att de flesta privatpersoner har en egen Facebookprofil nu för tiden. I dagsläget finns 500 miljoner aktiva användare och fler och fler användare registrerar sig för varje dag som går. Om ditt företag inte redan finns på Facebook så är det hög tid att du ser till att ändra på det nu med tanke på att nästan halva svenska befolkningen finns där.

Du har säkert lagt märke till att det finns något som heter Facebookgrupp och något som på engelska heter ”fan page” och på svenska kallas ”fansida” eller ”företagssida”. Frågan många ställer sig är vad man ska välja när man har ett eget företag? Är en grupp att föredra eller är en företagssida bättre?

{sidebar id=47}

Fördelar med fansidor och grupper

Fördelarna med fansidor är många: du skapar en anhängarbas utan gräns på medlemsantal, du kan lägga till foton och länkar och här finns en logg där alla fans kan skriva och kommunicera med varandra. En fansida blir som en egen liten community på Facebook, något som kan leda till att många fans engagerar sig och det kan i sin tur leda till att ditt företag och varumärke stärks. Du kan också skapa en landningsflik där du kan visa upp erbjudanden, nyheter och annat som du tror kan vara av intresse för alla fans. Detta är något där stor energi bör läggas för att så många som möjligt ska välja att ”Gilla” er sida.

Grupper skiljer sig en hel del från fansidor och en grupp har begränsningar för hur många medlemmar man kan ha och hur många ett nyhetsbrev kan skickas ut till. På en grupp syns administratören och när en administratör vill publicera ett meddelande så dyker det upp som ett vanligt inlägg utan att synas i nyhetsflödet. En fansida däremot betraktas som en egen sida och inte som en del av ägarens profil. När administratören publicerar ett meddelande kommer det även att synas hos medlemmarnas nyhetsflöde.

Facebook marknadsföring

En betydande skillnad är också att fansidor indexeras av Google och andra sökmotorer vilket kan ha stor betydelse för ditt företag.

Den slutsats man kan dra av detta är att du bör fundera på att skapa en fansida om du vill att ditt företag ska synas så mycket som möjligt. Du kommer då att kunna kommunicera med dina befintliga och potentiella kunder på ett betydligt enklare sätt och du kommer att kunna berätta om kommande evenemang och händelser och få större exponering.

Hur du aktiverar en fansida

Det första du behöver göra är naturligtvis att skapa din fansida på Facebook. Detta kan du göra genom att gå till inloggningssidan. Nedanför inloggningsfälten och registreringsfältet hittar du en länk som du kan följa för att registrera en fan page för företag. Du uppger sedan de uppgifter som behövs, väljer ett sidnamn och intygar att du är officiell representant för företaget. Därefter är det dags att klicka vidare och snart har du din fansida på Facebook. Till att börja med har sidan en logg, ett flöde, foton, videoklipp och vänner. Det hela påminner alltså på många sätt om en personlig profil. Det positiva är att du sedan kan anpassa din sida så att den blir som du vill ha den. Du kan lägga till egna flikar där du kan placera erbjudanden, nyheter, händelser och du kan publicera kommande evenemang exempelvis. Faktum är att du kan göra din fansida lika snygg som en vanlig hemsida med lite ansträngning.

När din fansida är skapad och anpassad så att den passar just ditt företag och företagets behov är det dags att aktivera alla fans på sidan. Till en början har du kanske inte så många fans men det finns många metoder att använda för att snabbt skaffa fans.

1. Länka i din mailsignatur

När du skickar mail till dina kunder och andra personer som är intresserade av ditt företag kan det vara en god idé att lägga till en signatur där du inkluderar en länk till fansidan. På detta sätt får fler personer upp ögonen för din fansida utan att du behöver tjata eller besvära dina vänner.

2. Kommunicera med de fans du har

Se hela tiden till att du kommunicerar mycket med de fans du har. Kommentera logginlägg, starta diskussioner, tagga foton där det är lämpligt. All denna aktivitet hamnar i dina fans flöden och det gör att även deras vänner får upp ögonen för din fansida på Facebook, vilket gör att ditt anhängarantal kan växa riktigt snabbt.

3. Skapa ett specialerbjudande eller en tävling som man måste vara ett fan för att ta del av

De flesta tycker om erbjudanden och tävlingar och om du ser till att ordna en spännande tävling med fina vinster eller ett riktigt fint erbjudande för dina fans kan du räkna med att du kommer att få fler fans snabbt. Låt gärna dina fans länka till tävlingen eller erbjudandet för att få större vinstchans eller större rabatt. På det sättet når du ut till ännu fler med ditt budskap.

Detta är bara några av de metoder som du kan använda dig av för att få fler fans. När du har skaffat dig fans kommer antalet att stiga hela tiden eftersom deras vänner och bekanta kommer att se aktiviteten på sidan och bli intresserade av att delta. Därför är det viktigt att du ser till att hålla sidan uppdaterad hela tiden.

Ordna gärna evenemang dit du bjuder in alla fans, ta bilder vid evenemanget och lägg ut dem på sidan, gärna med taggningar. Var gärna aktiv även på andra sidor för att locka besökare till din fansida. Ju fler ni är som håller sidan aktiv desto bättre och roligare är det.

Innan du öppnar dörrarna för medlemmar

Innan du annonserar ut att din Facebooksida är öppen för allmänheten kan det vara bra att lägga till en del värdefullt material så att människor ser fördelarna med att bli fans:

  1. Dela med dig av tips på hur man gör saker snabbare och mer effektivt med din produkt eller tjänst.
  2. Publicera videoklipp med instruktioner.
  3. Informera om kommande evenemang och webinarier.
  4. Nämn om du eller någon annan från ditt företag kommer att närvara vid ett evenemang för en potentiell träff.
  5. Importera dina blogginlägg.

En fansida på Facebook som är aktiv och välbefolkad kan vara guld värd för ditt företag och det bästa du kan göra är att sätta igång med denna aktivitet redan nu. Ägna några minuter varje dag åt att skaffa fans, nå ut till många potentiella fans, skapa aktivitet och kommunicera med dina kunder. Det här kan bli värdefullt både när det gäller försäljning och när det gäller företagsmedvetenhet.

I de två nästkommande delarna kommer vi att förklara mer ingående hur du ”hottar” upp din sida för att locka mer fans samt en artikel om hur du bäst engagerar era fans.

Hur har du gjort för att aktivera din fansida på Facebook? Vad tycker du är det viktigaste att tänka på när det gäller att driva en sida på Facebook? Berätta gärna mer i en kommentar nedan!

Kommentarer

  • DanielKorhonen
    DanielKorhonen måndag, 03 januari 2011

    Hej Johan! :-)

    Vad kul att du tagit steget ut på Facebook, nu börjar jobbet. Att skapa en ny flik med eget innehåll är ganska enkelt om du behärskar grunderna inom HTML.

    Allt du behöver göra är att installera en applikation som heter "STATIC FBML" som du hittar längst ner när du går in på "redigera sida" på din fan page.

    Här har du en utmärkt tutorial som förklarar steg för steg:

    http://www.hyperarts.com/blog/tutorial-facebook-pages-with-static-fbml-application/

    Där hittar du även andra tutorials hur du kan designa din sida.

    Med kreativitet kan man få en bra effekt på sin sida och det ska man definitivt utnyttja; så se till att hitta inspiration från andra.

    Här är ett exempel på en lösning vi gjorde för väskkedjan Harges idag: http://www.facebook.com/pages/HARGESCOM/407738642393?v=app_4949752878

    Lycka till och tveka inte på att återkomma med frågor!

  • Jozii
    Jozii måndag, 03 januari 2011

    Hej Daniel!

    Din artikel ledde mig till att äntligen skapa en fansida. Nu sitter jag och pillar med layouten. Och du uppstår frågan, hur skapar jag en helt vanlig sida med text, bild eller både och? Så som de har på Recito förlag till exempel: http://www.facebook.com/recito

    Tacksam för svar :)

    /Johan

  • DanielKorhonen
    DanielKorhonen söndag, 02 januari 2011

    Hej Lisa!

    Tackar ödmjukast för de vänliga orden, ska även försöka hjälpa dig att reda ut vad du stött på. Att du skapat din fan-sida via din personliga profil är helt rätt, och antar att "My Blogposts" är en Facebook-applikation som du installerat.

    Vilken bloggplattform använder du? De flesta har någon form av RSS-flöde och jag skulle istället rekommendera en sådan, då kommer dina blogginlägg direkt till din fan page. Jag har prövat en del och enligt mig är den bästa RSS Graffiti som du hittar här: http://www.facebook.com/RSS.Graffiti


    Vidare vad gäller Gilla-boxen så är det väldigt svårt att säga, då jag inte har sett koden. Men jag antar att du har fått ut den från: http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box ?

    Eftersom jag inte kan se vad problemet är utan att se koden så kan du maila mig på daniel@inches.se.

    Lycka till!

  • Lisa Mattsson
    Lisa Mattsson lördag, 01 januari 2011

    Hej Daniel!

    Tack för mycket tänkvärd text och inspiration!Jag är i uppstarten av företagsstart och tittar en del på just de sociala kanalerna - vilken djungel det är!Puhh!!
    Nu en snabb fråga: jag har en "personlig" facebook profil och gjorde då så att jag skapade en sida för mitt företag (Söker på Hello Darling) och lade sedan till min blogg via "My Blogposts"...MEN, blogginläggen kommer då bara till min personliga profil och ionte till Hello Darlings Facebooksida - vad har jag gjort för fel?Snälla, om du har möjlighet att hjälpa så är jag så tacksam!Fattar dessvärre heller inte hur jag får till "Gilla-boxen" med kodfen. Jag kopierar den koden jag får och klistrar in den men då kommer bara text-ord.bajseriet på min webbshop..?
    Tacksam tacksam!!!!

Välj kommun från listan