Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Framgångsrik planering för dig som ledare

Dela artikeln
onsdag, 19 maj 2010 0

För varje timme du spenderar att planera, sparar du ca fyra timmar i utförandeJag kommer här ge dig flera nycklar där du kan låsa upp din situation redan denna vecka.  Håll till godo, här kommer nycklarna. Citat: ”Om du inte planerar, så planerar du att misslyckas”

Tänkvärt: För varje timme du spenderar att planera, sparar du ca fyra timmar i utförande.   

Stegen för framgångsrik planering

1.    TÄNK IGENOM HELHETEN

Skillnaden mellan ledare och de som följer är att ledare börjar med planering. Ledare tänker igenom framtiden innan de kommer fram. Följare låter bara framtiden hända dem.

Fråga: Vad skulle hända om du tog några steg tillbaka för att reflektera och fundera över din helhet denna vecka?

2.    FÖRBERED FÖR MÖJLIGHETER

När möjligheter knackar på din dörr, kommer ditt företag vara redo att öppna dörren? Vi missar så många stora möjligheter genom att vi inte är förbereda. När jag hör människor säga: En del har sån tur! Man kan svara tillbaka: Ja, ju mer de planerar, ju mer tur får dom.

Fråga: Hur kan du boka in planeringstid i din kalender för att få ett försprång?

3.    SÄTT ETT MÅL

De flesta gör många misstag i målsättning! De sätter mål för lågt, och vill nå dem för fort. Gör dina mål STÖRRE och långsiktiga. Bryt sedan ner målen i korta delmål.

Fråga: Var kan du bryta ner dina mål till delmål denna vecka för att få nytt fokus?

4.    SÄTT EN DEADLINE

Utan en deadline har du inget mål – Bara en fin önsketanke. Deadlines förvandlar drömmar till mål. Det här är planeringsfasen för planeringen.

Fråga: Har du satt deadline på ditt eller dina mål? Gör det tydligt idag!

5.    FÖRUTSE PROBLEMEN

Ledare förutser problem innan de kommer. Ledare fokuserar på att lösa morgondagens problem. Chefer fokuserar på dagens problem. Båda är viktiga.

Fråga: Se framåt och gör en skiss och en översyn av din grupp/situation.

6.    BERÄKNA VAD DET KOSTAR

Varje mål har en prislapp på sig. Det här är budget delen av planeringen. Fråga två frågor: Vad kommer det att kosta? Och är det värt det?

Vilka punkter ovan talade mest till dig? Vad skulle hända om du tog in dem i ditt liv och ledarskap redan denna vecka? Vad skulle vinsten vara för dig och företaget?
   

Välj kommun från listan