Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Gamification - ny trend som tar plats i företagsvärlden

Dela artikeln
torsdag, 18 oktober 2012 3

Carina KindkvistGamification är en ny trend inom företagsvärlden och då inte bara hos spelföretagen såsom det var tidigare. Gamification handlar om att ta komponenter från spelvärlden och stoppa in i sådant som inte är spel.

- 43 miljoner människor spelar Farmville, som är ett spel på Facebook där man lär sig att så, skörda och ta hand om sina djur. Där finns ett otroligt engagemang och en vilja att lära. Vad skulle hända om vi tog det engagemanget och stoppade utanför Farmville? Nio gånger Sveriges befolkning skulle kunna vara ute i världen och göra något för miljön till exempel menar Carina Kindkvist serieentreprenör som bland annat driver företaget Coachhuset.

Vi tillför spelkomponenter i våra utbildningskoncept vilket gör dem roligare och mer spännande och därför ökar deltagarnas engagemang att fullfölja, fortsätter Carina.

- När vi jobbar med utbildning i vår gamificationplattform har vi 90% som genomför utbildningen tack vare den här energin som man kan få av att stoppa in komponenter från spelvärlden. Det kan jämföras med till exempel e-learning som funnits länge och där bara 20% verkligen genomför utbildningen.

Men att spela spel i, är det inte lite oseriöst?

- Jag påstår motsatsen. Jämför fotboll som också är ett spel, med ett "seriöst" svenskt företag. Var hittar du samma fokus på resultat, samarbete, individuell strävan efter att utvecklas och att hela laget ska bli bättre, engagemang och vilja att bidra till varandra? Det kallar jag seriöst, säger hon med eftertryck.

Varför jobbar inte alla företag så?

- Det kan man fråga sig. Gartner group säger att inom 3 år har 70% av alla Fortune 2000 företag implementerat någon form av gamification. Det är verkligen det senaste inom motivation, prestation och inom att engagera människor. Människor har i alla tider gillat att spela spel. Många har dock glömt att ha kul och snurrar vidare i ekorrhjulet, men det kan gamification ändra på avslutar Carina Kindkvist.

ÄMNEN:

Kommentarer

  • Jan-E O
    Jan-E O onsdag, 05 december 2012

    Håller med! Skulle vara intressant att läsa mer om detta och hur man kan göra för att få in detta i en "vanlig" affärsverksamhet. Eller är det just bara en trend som snart är glömd..

  • Jazz
    Jazz fredag, 19 oktober 2012

    Tycker med detta är spännande! tyckte jag såg mer av spel o dylikt i samband med reklam för några år sedan. FN har startat ett nytt projekt nu http://www.unfoundation.org/features/globalgood/

    Sågats av vissa men tycker det ser riktigt bra ut och kan nog locka många av de yngre (framtiden) att få upp ögonen för FN.

  • PalleL
    PalleL fredag, 19 oktober 2012

    Väldigt intressant, gillar speciellt exemplet om miljön.

    Ska fundera på om jag kan få in detta på något vis.

Senaste nytt

Välj kommun från listan