Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Genomtänkt design från början ger konkurrensfördel

Dela artikeln
tisdag, 05 mars 2013 0

Marten EnerothDu vet den där appen som du aldrig riktigt blir kompis med? Den är troligtvis dåligt designad.
 Och den andra – som du trivs med utan att riktigt veta varför – den har förmodligen bra design. Design är ett förhållandevis billigt sätt att ge en produkt mervärde och blir en allt viktigare konkurrensfaktor. En designkunnig medlem i produktteamet redan från början ökar chanserna avsevärt för att produkten eller tjänsten blir en succé.

- Design handlar om känslor, intuition och erfarenhet, säger Marten Eneroth. Bra design syns inte – bra design känns. Och dålig design är helt enkelt den som lämnar en olustig känsla hos betraktaren eller användaren, känslan av att något inte stämmer.

Marten har en bakgrund i måleri och konst men kom in på grafisk design och digitala media redan på åttiotalet. Sedan 3W-standarden introducerades har han arbetat med grafik på nätet. Logotyper och symboler är det som verkligen triggar hans designerhjärna.

Design är något grundläggande i varje produkt, tjänst eller koncept. Det går inte att rädda en idé som bygger på grundläggande dålig design.

- Steve Jobs kände igen bra design när han såg den och hade förmågan att sätta fingret på den känsla som en design gav honom, berättar Marten. Han hade modet att stänga ner hela projekt ifall han ansåg att designen inte höll måttet – även om det blev dyrt.

Genomtänkt designstrategi

- Design är ett säljargument i sig och bra design betalar sig alltid, fortsätter Marten. Det är svårt att säga varför en produkt eller ett koncept lyckas bättre än andra men vinstmarginalerna är i stort sett alltid högre när det handlar om bra design.
För mindre företag kan smart design vara det som gör den stora skillnaden.

- Bang & Olufsen var initialt en väldigt liten spelare på HiFi-marknaden. De hade varken tekniskt eller ljudmässigt övertag utan använde istället designen för att bli ett världsmärke. Idag ÄR Bang & Olufsen design.

Det går inte att utelämna Apple i det här sammanhanget:
- De har en väldigt genomtänkt designstrategi och använde design för att ta sig från ruinens brant till att bli ett av världens starkaste varumärken.

Bristande designstrategi

- Microsoft har på grund av flera års uruselt designade produkter och tjänster tappat enorma marknadsandelar.
 Endast företag som är lika gigantiska som Microsoft var i sina glansdagar kan överleva så dålig design, konstaterar Marten.

Ett vanligt misstag är att låta design vara något man klistrar på i efterhand.

- Sony Ericsson och Nokia levde länge efter den devisen. De lät ingenjörer och programmerare bygga en telefon och sedan fick ett designteam försöka rädda det hela genom att limma på lite interaktionsdesign på gränssnittet och lite produktdesign på skalet. Det gick naturligtvis inte så bra.

Bygg in design redan från början

Martens tips är att ta in en designer från början i projektet, någon som ser saken utifrån ett annat perspektiv än produktägaren, programmerarna eller ingenjören.
 Någon som från början tänker på känslan. Svenska företag ägnar sig fortfarande i stor utsträckning åt ”design i efterhand”, enligt Marten.

- Men de får se upp, varnar han, eftersom design bara kommer att bli viktigare och viktigare. De större företagen kommer annars att bli förbisprungna av små enheter som plockar upp dåligt designade produkter, designar om dem och sedan snabbt får ut dem på marknaden igen med en bättre, snyggare och skönare design.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan