Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Guide för utlandsaffärer: Fokus Malaysia

Dela artikeln
onsdag, 13 maj 2009 0

Under det sena 1700- och under 1800-talet etablerade Storbritannien kolonier inom nuvarande Malaysia som blev självständigt först 1957. Malaysia bildades 1963 och gränsar till Thailand, Indonesien, Brunei och Singapore.

Malajer utgör hälften av befolkningen och nästan alla Malajer är muslimer. En kinesisk minoritet utgör cirka 30 % av befolkningen och en indisk minoritet utgör cirka 10 %.

Fakta om Malaysia

Huvudstad: Kuala Lumpur
Officiella språk: Malajiska (Bahasa Malaysia)
Valuta: Ringgit (MYR)
Befolkningsmängd: 24,8 miljoner
Landyta: 329 750 km² (Sverige: 410,934 km²)
Huvudsaklig export: Elektronisk utrustning, olja, gas, palmolja, trä och gummi.
Huvudsaklig import: Elektronik, maskiner, petroleumprodukter, plast, fordon, järn & stål.

Malaysias flaggaSkoj fakta du kanske inte visste:

  • Kuala Lumpur har rankats som det billigaste stället i Asien för Expats (En person som har lämnat sitt eget land för att leva i en annat, oftast under en längre period.)
  • Under 2007 rankades Kuala Lumpurs Internationella flygplats (KLIA) till den bästa flygplatsen i världen, i storleksordningen 15-25 miljoner passagerare.
  • Malaysia är världsledande tillverkare av halvledare och audiovisuell utrustning.

Vi frågade Exportrådet i Malaysia hur det är att starta och driva ett företag i Malaysia. Förhoppningsvis kommer dessa svar att hjälpa och inspirera dig. Svaren kan du ha nytta av oavsett om du vill starta eget på plats, flytta er nuvarande verksamhet, börja importera eller exportera från/till Malaysia eller på annat sätt göra affärer i landet.

1.    Vilka är de huvudsakliga skillnaderna i Malaysia jämfört med att göra affärer i Sverige? Har ni något konkret exempel?

Det finns många skillnader mellan att göra affärer i Sverige och Malaysia. Dels är Malaysia är ett land med blandat folkslag bestående av främst Malajer, Kineser och Indier.

En annan sak är att Malajer inte gillar konfrontationer. De kommer inte öppet säga "nej”. I stället för att säga "nej" kan de säga: "Jag ska försöka", eller "Jag ska se vad jag kan göra". Detta gör att den person som framställt begäran och den person som kanske inte kommer att klara av uppgiften, räddas från en pinsam situation, och det upprätthåller harmoni i deras förhållande. Men detta kan missförstås och skapa problem för folk från väst.

Goda relationer är viktigt för att få förtroende för varandra. Vid det första mötet mellan två företag, kommer Malajer normalt inte komma in i djupare diskussioner. De föredrar att använda det första mötet som en möjlighet att lära känna den andra sidan och skapa sig en bild av företaget och personerna. Flera möten kommer att krävas (t.ex. middag, golf, etc.).

2.    Vilka vanliga misstag brukar svenskar begå när de gör affärer i Malaysia?

Vanligt är att företag som har satt upp förväntningarna alltför högt och på för kort tid. Det tar tid att utveckla affärsrelationer i Malaysia.

3.    Vilka är de största utmaningarna när man gör affärer och driver företag i Malaysia?

Kulturskillnaderna är en utmaning i Malaysia. Kulturen i Malaysia är mycket annorlunda jämfört med Sverige. Malaysia är dessutom ett mångkulturellt land. Detta innebär en extra nivå av komplexitet eftersom varje ras har sina egna unika kulturella seder och sätt att göra affärer på.

Det råder brist på insyn i offentlig upphandling.

4.    Finns det några vanliga myter om Malaysia?

Som ett islamiskt land så finns myten om att Malaysia har och skyddar islamistiska terrorister och att det inte är säkert att resa runt i landet. Malaysia är ett mycket fredligt land och malajerna gillar som sagt inte konfrontation.

Malaysia har ett livaktigt näringsliv med många entreprenörer. Bara för att ge några exempel så är Malaysia världsledande inom palmolja och gummi. Malaysia har också en stark halal-livsmedelsindustri och landet är den största producenten av gummihandskar och kondomer.

5.    Vad har ni vanligen för ”dresscode” på ett affärsmöte?

Klädseln på affärsmöten i Malaysia är konservativ. Skjorta och slips är ok för mötet med mellanchefer, men för ”viktigare” möten så rekommenderas kostym. Byxor för kvinnor är ok, men inga ärmlösa toppar.

6.    Kan vem som helst starta eget företag i Malaysia eller krävs det särskilt tillstånd?

Villkoren för att starta ett företag skiljer sig beroende på bransch, typ av verksamhet och storlek på verksamheten. Det rekommenderas att du diskuterar detta med någon med kunskap, t.ex. Malaysian Industrial Development Authority (MIDA).

7.    Inom vilka områden eller sektorer är den största potentialen för utländska företag? Vilka affärsområden är heta?

För svenska företag finns den största potentialen inom teknologi för medicinsk utrustning, telekommunikation och informationsteknik. Det finns stora möjligheter att köpa produkter (elektronik, plast, gummi, jordbruksprodukter och palmolja) från Malaysia. Outsourcing är också ett område med stor potential.

8.    Har ni andra tips till företag som vill starta eget eller flytta sin verksamhet till Malaysia?

Förstå branschens dynamik, efterfrågan på marknaden och era potentiella partners. Se till att du väljer din partner och inte tvärtom.

9.    Varför anser ni att Malaysia är ett bra land att göra affärer med och hur ser framtida möjligheter ut?

Malajer är i allmänhet välutbildade, kunniga och en stor del av befolkningen talar engelska. Här finns också många flerspråkiga människor som kan tala kinesiska och malajiska (liknande indonesiska) vilket kan vara bra om du önskar göra affärer i Kina och Indonesien och då använda Malaysia som bas/utgångspunkt.

Malaysia har en stor växande medelklass så här finns stora möjligheter för lokal försäljning men även som en bas för regional försäljning till andra ASEAN-länder (ASEAN en förkortning på "The Association of Southeast Asian Nations" och grundades den 8 augusti 1967 i Bangkok av de fem ursprungliga medlemsstaterna Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Singapore och Thailand. Nu är även Brunei, Vietnam, Laos och Myanmar (Burma) och Kambodja medlemsstater. 2006 hade ASEAN en befolkningsmängd på 560 miljoner människor). Från ett regionalt perspektiv har Malaysia har den näst största köpkraften efter Singapore.

Malaysia är centralt beläget i Sydostasien.

Attraktiva möjligheter med låga kostander för tillverkning, entreprenad/outsourcing och FoU (Forskning och utveckling).
Malaysia har bra infrastruktur. Särskilt för transport och logistik t.ex. kommunikation, fabriker, vägar, hamnar, flygplatser.

ASEAN:s flagga (The Association of Southeast Asian Nations)Affärsmöjligheter i Malaysia

Tillverkningsindustrin

Kort beskrivning:

  • Malaysia har en stark och diversifierad tillverkningsindustri
  • De exporterar främst elektronik- och elprodukter, gummi, petrokemi, livsmedel och verkstadsprodukter
  • Malaysia är en världsledande tillverkare av halvledare och audiovisuell utrustning

Affärsmöjligheter inom tillverkningsindustrin

• Maskiner och utrustning för tillverkning
• Elektroniska komponenter, kemikalier, precisionsdelar etc.
• Där finns starka incitament för att starta tillverkning och / eller regionala HQ

IKT (informations- och kommunikationsteknologi)

Kort beskrivning:

  • Malaysia har en hög mobiltelefontäthet (83 %) och var med i början av att erbjuda 3G-tjänster
  • Starkt stöd för att skapa ett regionalt centrum för IKT genom MSC-initiativet (MSC är ett statligt initiativ för att hjälpa till att utveckla IKT inom landet)

Exempel på affärsmöjligheter inom IKT

  • Specialiserade konsulttjänster
  • Telekommunikationsprodukter och program
  • Outsourcing av företagstjänster (finansiering, call center, IT-utveckling, etc.)
  • Starka incitament för företag med MSC-status

Medicin/Life Science

Kort beskrivning:

  • Mer än 40 medicintekniska företag använder Malaysia som global bas för utveckling och tillverkning
  • Malaysia har en av världen rikaste flora och fauna per tunnland mark

Exempel på affärsmöjligheter inom medicin, forskning och utveckling

  • Tillverkning av medicinsk utrustning
  • Starka incitament för FoU-verksamhet och / eller regionala HQ, särskilt för bioteknikföretag

Livsmedel/mat

Kort beskrivning:

  • Export av mat och livsmedel för 12 miljarder SEK till mer än 80 länder
  • Malaysia är världens största producent av palmolja produkter som bidrar till 51 % av världens export
  • Andra exportprodukter är mjölkprodukter, fiske, spannmålsprodukter, peppar, frukt, grönsaker och choklad

Exempel på affärsmöjligheter inom livsmedelsindustrin

  • Maskiner och utrustning för livsmedelsindustrin
  • Produktion av halal mat för Mellanöstern och EU:s marknad
ÄMNEN:

Välj kommun från listan