Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hemsideskolan del 3 - Designa en proffsig hemsida själv

Dela artikeln
tisdag, 28 maj 2013 0

Gubbe som designar en hemsidaAtt bygga en hemsida i ett hemsideverktyg är enkelt för vem som helst. Men hur får man en snygg design som känns professionell utan att anlita en dyr webbyrå? Lär dig det du behöver veta om färger, bilder och typsnitt och börja bygg din egen hemsida.

Tjuvkika på andra

Mitt första tips är att inspireras av andra hemsidor. Hur har andra i din bransch gjort? Kan du få idéer från deras hemsidor?

Bestäm tonen först

Se till att du har en tydlig bild av ditt företag och vad ni ska signalera till kunder och besökare. Säljer du en mjuk eller hård, teknisk eller konstnärlig produkt? Arbetar ni med allvarliga saker som juridik eller erbjuder ni mer kreativa tjänster som exempelvis reklam?

Detta är faktorer som kommer påverka den ton ni har på hemsidan vad gäller färg, form, text och bild. Det gäller att skapa en enhetlig profil där alla delar passar ihop. Vi börjar med steg ett; färg.

Färger betyder saker

Vi människor tolkar färger helt intuitivt. Här följer en lista på vad färger signalerar. Håll dig till ungefär tre till fyra färger på din hemsida.

Vit = Ren, oskyldig
Röd = Stark, modig, passionerad
Gul = Glad, vänlig, optimistisk
Brun = Varm, jordnära, mogen
Grön = Naturlig, lugn, avslappnad
Blå = Säker, seriös, traditionell
Rosa = Feminin, romantisk, sanningsenlig
Grå = Stark, pålitlig, auktoritär
Svart = Mäktig, formell, teknisk

Exempelvis kan gröna och bruna färger passa en ekologisk matbutik som vill ge en varm och naturlig känsla. Hos en terapeut passar det kanske bättre med vita färger, medan en advokatbyrå gärna kan ha inslag av blått som signalerar något traditionellt och seriöst. Fundera på vilken färg som passar ditt företag och glöm inte att färger betyder olika saker beroende på vilken kontext de presenteras i.

Bokstäver har känslor

När du bestämt hur din färgpalett ska se ut gäller det att hitta ett typsnitt som passar. Även här handlar det om hur du vill att ditt företag ska uppfattas. Gäller det en advokatbyrå passar kanske ett serif-typsnitt som känns korrekt och seriöst. Har du en ekologisk matbutik passar troligtvis ett mjukare och naturligare typsnitt bättre. Men glöm aldrig att typsnittet måste vara läsbart, det är första prioritet. Välj inte fler än tre olika typsnitt, ett för rubriker, ett för undertexter och ett för brödtext.

En bild säger mer än tusen ord

Bilder är väldigt viktiga när du tar fram en design för din hemsida. Olika typer av bilder passar olika typer av företag. Svartvita bilder kan vara lugnande, i vissa fall även kännas seriösa eller konstnärliga. Väljer du rörliga eller aningens oskarpa bilder signalerar du energi och aktivitet. Tecknade eller målade bilder ger ett mer lekfullt och avslappnat intryck. Tänk på att bilderna gärna får gå i samma färgskalor som övriga färger på hemsidan.

Färdiga mallar

I ett hemsideverktyg har du möjlighet att välja mellan många olika färdiggjorda mallar. Kika igenom utbudet, och bestäm vilken mall som ligger närmast det utseende du vill åt och anpassa sedan färg, form, layout med mera som du önskar.

Lycka till med designen av din hemsida! Lägg gärna en kommentar om det är något du undrar över.

Foto: iStockphoto.com/John Kounadeas

Läs del 4 om hur du skriver texter till din webbplats

Välj kommun från listan