Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Löner till säljare inom tjänsteförsäljning?

Löner till säljare inom tjänsteförsäljning? 28 sep 2008 16:31 #20577

Hur får man alla jobba åt samma håll, med 4 säljare och 5 personer som jobbar med det säljarna säljer in så att säga.

Alla har hyfsad grundlön med provision på toppen, som gör att alla kan tjäna ganska bra.

Men vi anser det svårt att få en person att hjälpa någon annan utan att ta del av provisioner. Det gör jag bara om jag får halva din provison mm.

Höja grundlönen och göra samlade provisioner för hela kontoret känns lockande, men det är alltid någon som ej blir nöjd då..

Någon med liknande problem? Vad ska man göra?

SV: Löner till säljare inom tjänsteförsäljning? 28 sep 2008 17:42 #20579

Provisionernas baksida, helt klart.

Nu vet jag inte vad "hyfsade" och "ganska bra" löner är i dina ögon, eller hur stor spridning ni får på provisionerna mellan de olika säljarna från månad till månad, men i mina ögon är det fel sorts folk ni har där. Om ledningens ambitioner är att man skall kunna samarbeta, och lönen är på en nivå som man inte utan vidare får någon annanstans, så kan man inte ha väldigt egocentriska individualister som beter sig som barnungar i säljarkåren. Om provisionen är viktigare än företaget, så är det ju inte något att hålla i handen om det skulle blåsa snålt ett tag. På de flesta ställen jag har jobbat på har god hjälp med en affär kunna återgäldas med att man bjuder på lunch, får en flaska gott vin, en whiskyflaska, lunchkuponger eller kanske en tank bensin. Det finns många sätt att återgälda en tjänst om det blir obalans över en tid. Uppenbarligen fungerar det inte så hos er.

Jag tycker att ni är lite för små för att börja med några invecklade och krångliga arrangemang för att försöka komma runt det hela. Möjligen kan man försöka få befintlig personalstyrka att förstå vikten av att samarbeta genom att försäljning över företagets budget premieras med att ALLA får en högre provision på HELA sin försäljning. Då blir det lönsamt att försöka höja försäljningen, oavsett vem som står som säljare för det hela.

Ett annat väl beprövat exempel är att dela provisen i två, den ena halvan går till laget, den andra halvan till individen. Individerna delar sedan lika på lagets bonus. Men finns det då stjärnsäljare som alltid presterar mycket mer än andra, brukar det bli grinigt.

SV: Löner till säljare inom tjänsteförsäljning? 28 sep 2008 17:44 #20580

Behåll nuvarande grundlön, samt provisonen för var och en.
Skapa sedan en pott av pengar som utdelas typ en gång i månaden till den som har
hjälp någon bäst.
På så vis kan man tjäna en extra slant på att hjälpa och företagets ökade kostnader
för den sk: "potten" uppvägs av att inkomsterna ökar.
Ungefär så :nicka
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

SV: Löner till säljare inom tjänsteförsäljning? 28 sep 2008 18:29 #20581

Intern konkurrens får personalen att ej tänka på hela företaget i första hand. Utan sin egna provison...

Jag personligen gör inte mer än bokför på distans åt företaget men frågan har dykt upp...

SV: Löner till säljare inom tjänsteförsäljning? 28 sep 2008 18:36 #20582

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Hej!

Inte ett helt ovanligt problem det där eller möjlighet beroende på hur man ser det ;) 

Dom vill att folk ska jobba ihop men belöningssystemet säger något annat och resultatet är ju tydligt. Provisioner fungerar alltid, det gäller bara att tänka sig för vart man styr det hela.

En gemensam belöning som baseras på teamets sammanlagda försäljning  brukar funka bra.

Räkna fram en ny budget för teamet, se till att den är nåbar men inte lätt att nå. Plötsligt ser dom ett värde i att hjälpa varandra. En resa till Prag eller liknande kan få vem som helst att glömma bort sin girighet  :nicka

MVH

R
Moderatorer: Patrik Nilsson, Imre Randin

Välj kommun från listan