Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hur du engagerar era anhängare på Facebook

Dela artikeln
onsdag, 01 december 2010 0

Hur du aktiverar dina fans på FacebookHar du kommit så långt att du startat en företagssida för ditt företag på Facebook? Bra, men då kommer nästa fråga, hur aktiverar du dina fans? Och om du bygger en fantastisk företagssida med mycket material, är det en garanti för att de kommer att komma och att de även kommer att stanna?

De kommer att komma och de kommer att stanna om du ger dina fans goda skäl att engagera sig.

{sidebar id=47}

Det finns två huvudsakliga komponenter när det gäller engagemang på företagssidor på Facebook: 1) Att dela med sig av kvalitativt relevant material och 2) att medverka i kommentarer.

I den här artikeln kommer jag att berätta hur man bäst får Facebookfans att engagera sig.
Det finns förstås många andra komponenter för effektiva företagssidor på Facebook och Facebook Marketing i allmänhet. Här kommer vi dock att fokusera på material och kommentarer. Ju fler kommentarer du har, desto mer synlighet och kostnadsfri marknadsföring kommer du att skapa. Men dina fans måste ha något att kommentera på!

TechCrunch publicerade nyligen en studie om fan pages på Facebook utförd av Sysomos som avslöjade att 77 procent av alla fansidor har färre än 1000 fans. Det som gjorde mig uppmärksam i detta inlägg var den här informationen: ”Företagssidor på Facebook tenderar att bara uppdateras en gång var 16:e dag.

TechCrunch fortsätter med att säga, “På Twitter följer du någon för att du vill höra vad denne har att säga. På Facebook blir du ett fan bara för att visa ditt stöd. Detta är allt för ofta en bortkastad gest.”

Att vara aktiv är A och O. Nyligen kom jag i kontakt med en av de högsta och största sportligorna vi har i Sverige som ville öka medlemsantalet till sin sida, a piece of cake om det inte vore för att deras sista uppdatering dröjt 45 dagar och jag inte gavs tillgång till att uppdatera. Visst, på en dag lyckades vi öka medlemsantalet från 44 till 232, men sen gick det inte mer då folk droppade av. Vi kunde inte fortsätta projektet då det inte fanns ett uns av engagemang.

Även om detta säkert stämmer för många Facebookmedlemmar och företagssidor så ser jag en livfull fansida som en förlängning av din blogg och ditt företag – ett ställe där du kan generera riktigt samvaro och fortsätta att bygga upp ditt varumärke bland övriga sociala medier. Ett oerhört viktigt komplement när du vill marknadsföra online.

 

1) Hur ofta bör du publicera på er Fan page?

  • För de flesta fansidor finns det ett direkt samband mellan frekvensen på inlägg och antalet fans. Frekvens är bäst, men det finns en fin balans – du vill inte trötta ut dina fans.
  • Om du börjar med din fansida så föreslår jag att du uppdaterar minst en gång per dag och ökar därifrån till flera gånger per dag (och variera inläggstyp – se nedan) om du får bra gensvar från dina fans.
  • Daglig publicering (åtminstone måndag till lördag) bör resultera i dagliga kommentarer och engagemang.
  • Du kommer att hitta en bra rytm med dina fans. Det är bättre att börja med en gång per dag än flera gånger per dag och få din logg fylld med enbart dina egna inlägg.
  • Kom också ihåg att tänka på ”högtrafikfönster”. Beroende på vilken tidszon du befinner dig i och vart majoriteten av dina fans finns så vill du förmodligen publicera dina inlägg någon gång mellan klockan 8:15 och 14:00.  Det finns studier som visar att Tisdagar är den mest aktiva dagen så det är denna dag du ska satsa på att marknadsföra dig online.

 

2) Vad du ska publicera

  • Jag rekommenderar en blandning av dina egna tankar, senaste nyheterna, användbara tips, verktyg, resurser och länkar från andra sidor i din bransch och relaterade branscher. Håll dig till ämnet, behåll fokus. Sociala medier handlar om att föra dialoger med korta men effektiva budskap i många fall.
  • Du kan skapa en redaktionell kalender precis som många bloggare gör.
  • Om du inte är säker på vilken typ av material som dina fans vill ha så kan du fråga dem – i en undersökning eller statusuppdatering.  Detta är ett led i Facebook Marketing.
  • Om din anhängarskara är liten och fortfarande växer så kan du fråga dina Twitterföljare, Facebookvänner, epostlistan och bloggföljare. De är alla potentiella fans. 

 

3) Kultivera din stil

  • De flesta människor kommer att komma tillbaka till din fansida om de får en riktig communitykänsla.
  • Det är viktigt att vara öppen, inbjudande, varm, vänlig och personlig. Till och med om du har ett stort företag så är poängen med sociala medier att föra dialoger.
  • Starbucks leder vägen med engagemang – du kan observera deras stil för att få idéer. Även om de använder sin globalt välkända logga så kan du ofta se inlägg i första person. Jag tycker att detta är optimalt eftersom det verkligen skapar den personliga känslan som är så viktig bland sociala medier.  

 

Medverka till kommentarer

Nu när du har sett till att ett brett utbud av regelbundet, relevant kvalitativt material publiceras på din fansida kommer här några punkter att tänka på för att medverka till fler kommentarer:

  • För statusuppdateringar, testa att avsluta med en fråga på din fan page.
  • Lägg till egna kommentarer om det behövs för att sätta bollen i rullning som en del av din strategi i sociala medier för att föra diaologer.
  • Kom tillbaka och svara ofta på dina fans kommentarer – Facebook har för närvarande inte trådkommentering, så jag föreslår att du riktar dig till specifika fans i dina kommentarer med @namn.
  • Gör ditt bästa för att svara på frågor från fans så snabbt som möjligt.

 

Glöm inte vikten av att ha en tydligt utformad landningssida som era besökare kommer att möta. I nästa del kommer jag att ta upp vilka verktyg du kan använda dig av för att öka antalet anhängare på er sida. Berätta gärna om era tips och erfarenheter om Facebook!

Välj kommun från listan