Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hur du får kunderna att ringa tillbaka, när du lämnat ett meddelande på deras telefonsvarare

Dela artikeln
söndag, 21 november 2010 0

Locka kunder med meddelanden på telefonsvararenGenerellt sätt, har säljare svårt att få kunderna att agera, det är allt som oftast säljaren som ska se till att affären rör sig framåt. Varför då? Om jag som kund vill ha något i en affär, då kan jag ju inte vänta på att butikspersonalen ska ringa upp mig.

Utan då får jag ta mig i kragen och skaffa mig det själv.

Det gör jag också, utan några som helst problem, och det av den enkla anledningen, att jag vill ha det som jag ska köpa.

Grunden för människors handlande är motivation. Antingen så tror jag att jag kan få det bättre, eller så tror jag att jag kan undvika att få det sämre. Sen behöver inte beslutet i sig, bygga på rationella grunder (vilket det för övrigt, sällan görs).

Så, om du vill att din kund ska vara lika driven som du, när det gäller att flytta fram positionerna, är det viktigt att kunden hittar de motivatorer som behövs. När det kommer till att få kunden att agera utifrån ett lämnat meddelande på dennes telefonsvarare, så står det i direkt relation till vilket budskap du lämnat.

Tänk dig att någon ringt in på din telefon, och sagt - Vi har 750 000 kr, som vi har bestämt att du ska få, och skulle gärna vilja höra ifrån dig om du är intresserad. - Även om sannolikheten är liten att något sådant skulle inträffa, så skulle det säkert leda till att du ringde tillbaka.. Eller?

Jag har sagt det tidigare, och jag säger det igen. Det handlar om värdet, värdet i ditt budskap - värdet i produkten/tjänsten, och kan inte den andre parten se detta värdet, kommer han att låta dig falla ner i prioriteringslistan.

Det är också viktigt att när du förmedlar ett värde, så ska du självklart kunna stå för det också. Det finns allt för många säljare som pratar om sänkta kostnader - ökade intäkter - ökad effektivitet - etc. men som inte har den blekaste, om vad utfallet egentligen kommer att bli.

Kan du inte på ett tydligt sätt konkretisera hur resultaten uppnås, då är det lika bra att inte säga någonting alls, det blir många gånger trovärdigare.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan