Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hur du omvandlar köpsignaler till affärer

Dela artikeln
onsdag, 09 januari 2013 0

De flesta säljare och företagare är så upptagna med att presentera sin produkt eller tjänst att de många gånger missar köpsignaler från kunden, det vill säga att kunden är redo att köpa.

När du upptäcker köpsignalen är intresset hos kunden oftast på TOPP. Gå då på avslut/avstamp. Risken är att chansen inte kommer tillbaka.

Kunden:
Hur mycket kostar det?
Säljaren:
Om priset är rätt, får jag möjligheten att leverera då?
Kunden:
Absolut.

Kunden:
Vilken leveranstid är det på..?
Säljaren:
När vill du ha det levererat?
Kunden:
Om tre veckor.

Kunden:
Har ni produkten i svart?
Säljaren:
Vill du/ni ha den i svart?
Kunden:
Ja.

Skulle det mot förmodan dyka upp någon form av huvudinvändning från kunden, försök identifiera den och säg:
Om jag löser detta för dig/er, gör vi affär då?
Sedan gäller det att presentera en övertygande lösning för kunden.

Gör så här:

  1. Träna på att bli mer lyhörd för dina kunders köpsignaler.
  2. Våga ta tillvara på chansen direkt vid köpsignal och fråga om affär.

"Om du MISSAR kundens köpsignal är RISKEN att den inte kommer tillbaka."

Så här lätt upptäcker du kundens köpsignaler

ÄMNEN:

Välj kommun från listan