Användarnamn
Lösenord
eller  Logga in med Facebook

Gratis marknadsföring

20 gratis sätt att marknadsföra ditt företag

20 tips till gratis marknadsföring

Kommunicera kärlek

Kärlekskranka kunder

Så får du kärlekskranka kunder

Hur du snabbt skriver bättre rubriker till dina säljbrev och offerter

Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Krister Maxe   
2008-04-03 23:31

Rubrik till offerter & säljbrevDu kan göra ett enkelt test som ökar sannolikheten att du har en bra rubrik. Gör så här: plocka bort rubriken från säljbrevet/offerten och sätt ditt telefonnummer under rubriken och fråga dig om någon kommer att ringa.

Nyhetsbrev

yesJa tack, skicka fler gratis tips & nyheter. Enkelt att avanmäla.


Relaterade artiklar

Låt oss säga att du är kroppsterapeut och du vill nu hjälpa folk som har spänningshuvudvärk eftersom det är din specialitet. Och nu tycker du att du har kommit på kanonrubriken "Spänningshuvudvärk? Ring 123-456 68".

Får du några samtal då? Kanske. Men du har större chans att få många samtal om du skriver: "Vad gör läkare när de får huvudvärk? Ring 123-456 78". Eller ännu bättre: "Gör som läkare - bli av med din spänningshuvudvärk på mindre än 5 minuter. Ring 123-456 78".

Lyckas med dina säljbrev

Varför är det en bra rubrik? Sociala bevis. Folk tror mer på läkare än vad de tror på dig. Och om läkare gör något som får bort deras huvudvärk på mindre än fem minuter så måste det ju vara bra. Försök därför alltid koppla sociala bevis tillsammans med ett stort löfte så har du antagligen en kanonrubrik.

Här är fler tips för starkare rubriker till dina säljbrev och offerter:

• Telegrafera en dynamisk fördel eller ett starkt löfte.
• Lägg till: "Hur du" i början. Exempel: Hur du blir av med spänningshuvudvärk på mindre än fem minuter".
• "Ropa" på rätt målgrupp. Exempel: "Reumatiker: Ny salva smeker bort din smärta på 59 sekunder" Eller: "Golfare: Ny hemlig driver ger dig minst 30 meter längre utslag".
• Väck nyfikenheten på något sätt. Exempel: Förvandla 550 kr till 8 797 kr på bara 3 dagar. Läsaren kommer att undra. "Varför exakt 8 797? Varför 3 dagar?" och läser vidare för att få svaren.
• Ett annat sätt är att skrämma läsaren: "Vad du aldrig någonsin ska äta på ett flygplan". Det finns ingen som inte vill veta vad man aldrig ska äta på ett flygplan. En annan nyfikenhetsrubrik skulle kunna vara: "Räkningar det är okej att betala för sent".
• Använd meningsfulla specifika siffror. 59 sekunder mer specifikt än "på sekunder".
• Använd ord som väcker uppmärksamhet: Varning, Garanterad, Ny, Nu, Hemlig, Erbjudande. Och så vidare.

Tänk på att en rubrik nästan aldrig avslöja sin hemlighet. Den bör reta aptiten och fresta läsaren att läsa det som följer. Om du ger bort allt i rubriken så behöver man ju inte läsa vidare. Till exempel så ska du INTE säga:

"Sänk din konstruktionskostnad genom att hyra maskiner och köpa begagnat material."

Men du skulle kunna säga något i stil med:

"Upptäck två enkla sätt att sänka din konstruktionskostnad med 25 % eller mer"

Lycka till!

Krister Maxe

Krister Maxe är marknadsföringskonsult och copywriter. Här är några av företagen som han har hjälpt med marknadsföring under de senaste 15 åren:

IKEA, Svenska Spel, Statoil, Kodak, SAS, Veckans Affärer, Glocalnet, ICA Express, SWEDMA (SwedishDirect Marketing Association), Naturapoteket, Ordning& Reda, Dormy Golf (Europas största golfvaruhus), Böckernas Klubb, Audio-Video, Gripsholms Värdshus, TNT, Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, DM Konsult, DalaCard, Företagarna, Svensk Mjölk, ÅF, Bobergs Tryckeri, Lindgren Bil AB, Nymans Ur 1851, Blue Step, Stora Familjebokklubben, Hyresgästföreningen, Nordea, ACE Försäkringar, Symantec, Fjällräven, Swedbank Arena, Uniflex AB, LIFE och många andra.

Han är även författare till flertalet böcker och håller populära kurser inom marknadsföring och copywriting. Om du vill ha mer värdefulla tips som kan hjälpa dig i ditt företagande så hittar du massvis med tips på www.maxe.nu. Dessutom erbjuder han specialrapporten, Hur ditt företag blir en kundmagnet helt gratis. Du hittar specialrapporten här: www.maxe.nu/kundmagnet

Skriv din kommentar

0

Personer i konversationen

Kommentarer (2)

  • Gäst (Johan Persson)

    Permalänk

    Grym artikel.

    Man tackar för tipsen.

  • Gäst (Leffe)

    Permalänk

    Detta med att skriva en offert är svårt! Gärna fler sådana artiklar. Annars finns här mycket bra att läsa. Tack

 

Nyhetsbrev

klickSverige bästa nyhetsbrev för företagare säger vissa. Vad tycker du?

Prenumerera gratis - enkelt att avanmäla.


Twitter och FB

Här följer du oss på Facebook

Google plus

Följ oss på Google +, Facebook och Twitter

Protected by SiteGuarding.com