Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Jag älskar dåliga nyheter!

Dela artikeln
torsdag, 28 januari 2010 0

Jag har varit VD i många år och som VD hatar jag dåliga nyheter men jag visar det aldrig, tvärtom. Jag visar att jag gillar dåliga nyheter. Varför då tänker du?

Vi människor har ett väldigt känsligt avläsningssystem som känner av hur andra människor reagerar. Att då visa ilska och aggression när en medarbetare kommer med dåliga nyheter såsom kvalitetsproblem eller negativa serviceupplevelser skapar ännu större problem.

Tror du budbäraren som kommer med dåliga nyheter (sanningen) blir uppmuntrad att komma igen, knappast. Det uppstår lätt en form av interncensur på företaget som långsiktigt är skadlig för hela verksamheten och arbetsklimatet. Jag skulle nästan kalla det som motsatsen till högt i tak. Det blir lika lågt som Glocalnet. Detta leder till fler och fler problem ”flyger under radarn” vilket på sikt hotar dig och företaget.

Tänk helt enkelt tvärtom. Att en medarbetare kommer med dåliga nyheter är goda nyheter. Hotet syns då på radarn och du kan som ledare agera proportionerligt och avvägt. Det betyder att du har högt i tak företaget och att de litar på dig som ägare eller VD.

Problem är som sjukdom. I början är det lätt att bota men svårt att upptäcka.
Längre fram är det lätt upptäcka men svårt att bota.

Så nu för tiden älskar jag dåliga nyheter. Hoppas du också kommer att göra detta efter ha läst denna artikel!?

Välj kommun från listan