Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Konsten att använda sociala medier som plattform för beröm

Dela artikeln
torsdag, 10 maj 2012 0

elaine breske hirscherSociala medier kan man använda till många olika saker som exempelvis att träna sig i att ge och ta emot beröm.

Elaine Breske Hirscher, regionchef Stockholm på Vectura brinner för kommunikation och är mycket aktiv på sociala medier. Hon driver bland annat gillasidan ”Beröm” på Facebook.

Elaine startade den sidan dels för att hon själv tycker om att få och ge beröm dels för att hon anser att det kan höja både prestationen och arbetsglädjen oavsett om man jobbar på eller driver ett litet eller ett större företag.

- Många tycker det är genant att få beröm och slår det ifrån sig fast de har längtat efter att någon ska se och bekräfta ens positiva bidrag på jobbet. Detta beror delvis på ovana men även på att man inte tycker sig vara värd positiv feedback. Ett tips om man inte tycker att man riktigt förtjänar berömmet är att man kan tänka på att det kan kännas som förolämpande mot den som ger beröm om man inte tar det till sig, menar Elaine Breske Hirscher.

Om berömmet inte är äkta är det fel, fortsätter hon. Att få verklig bekräftelse är dock alltid bra och sociala medier är en utmärkt arena för att träna sig i att både ge och ta emot beröm. Men det är inte alla som tycker att sociala medier är en seriös arena än precis.

”Att vi inte berömmer varandra så ofta vare sig det handlar om på eller utanför sociala medier kan ligga i att vi är avundsjuka på andras välmående eller framgångar. Det kan också finnas en rädsla för ”flum och mysfaktor”, att det anses tramsigt att hålla på att gilla och skriva positiva kommentarer till varandra på Facebook till exempel.

Det kan vara svårt att berömma andra och eller ta emot positiva kommentarer från andra därför att vi är vana vid, och präglade av jantelagen. Man får inte tro att man är någon eller sticka ut för mycket. Det ligger nog i vårt sociala arv att inte berömma så ofta, menar Elaine. Men nu när vi är mer och mer på sociala medier verkar detta ha luckrats upp lite och vi vågar både synas och höras mer samt stå för att vi tycker att vi är bra. Enligt henne gäller det att vi håller den kommunikationen på en lagom nivå, det får inte bli för ”klämkäckt” för då tar ingen det riktigt på allvar. Sen är det många som behöver lite hjälp på traven för att kunna ta emot berömmet även om det är äkta.

- Om personen man ger beröm säger "äsch den här gamla trasan", så kan man säga "för dig är den kanske gammal, men jag tycker du är jättevacker i den".

Det bästa är när vi bara kan säga tack när vi får beröm, fortsätter Elaine. För det är så härligt att ge beröm till någon som är villig att ta emot den. Om någon skriver en positiv kommentar till dig på Facebook är det trevligt om man kan svara:

- Tack, den kommentaren gjorde min dag. För då stärker man även den som lämnade berömmet och den personen blir också mer villig att fortsätta ge beröm, menar Elaine Breske Hirscher”.

Egenföretagare, men även de som har arbetskamrater kan använda Facebook och/eller andra sociala medier för att bli peppad för att bli inspirerad i sitt arbete eller företagande.

Nätverkandet på sociala medier är enligt henne fantastiskt. Det finns många bra möjligheter att stämma av stort och smått och använda andra som kloka bollplank i olika processer man är inne i. Nästan alla frågor man har får snabbt svar och man lär sig otroligt mycket om både sig själv och andra genom nätverkande på digitala plattformar, enligt Elaine. Man kan se sociala medier som ett komplement till sitt ”verkliga” nätverk även om det ena inte behöver utesluta det andra. En effekt av ens närvaro på sociala medier är att man ofta blir inbjuden till många intressant mingel och event eftersom många väljer den vägen att sprida sina inbjudningar idag.

Som sagt brinner Elaine verkligen för det här med beröm och hon uttrycker stor entusiasm när hon nämner vilka goda effekter det kan ha att vi alla blir mycket bättre på den konsten.

- Oavsett om du berömmer dig själv, dina kunder, dina anställda eller någon som du inte träffat i verkliga livet men följer på Twitter, så gör du kanske den personens dag samtidigt som även du själv mår själv bra av att göra andra glada. Det låter enkelt och det är det faktiskt också.

Många människor mår dåligt och går in i väggen på grund av att de inte känt sig bekräftade fortsätter hon. Om vi ser och bekräftar varandra bättre mår vi bättre och då blir det enklare att hantera det som är svårt, för då man orkar ta tag i det.

- Beröm och beröm mer! Men håll det äkta. Beröm för att det finns något att berömma. Att vi ser och bekräftar andra gör att alla mår bättre och får en trygghet i sin egen självkänsla, avslutar Elaine Breske Hirscher.

Välj kommun från listan