Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Konsten att bryta vanor som företagare

Dela artikeln
måndag, 03 juni 2013 0

Om jag vill komma till en förändring som företagare så behöver jag veta varför jag vill göra den. Vad jag ser att jag kan få, uppleva eller vara. Vem vill jag vara istället för den jag nu är. Många gånger behöver man börja med att titta på vad jag inte vill ha, uppleva eller vem jag inte vill vara. Att se konsekvensen om jag fortsätter på den väg jag nu vandrar - vart kommer jag att hamna då? Vill jag det? Troligen inte! Vart vill jag då?

Det är oftast först då jag är beredd att ta det första lilla steget till förändring menar Olle Heberg från Forever Free.

Att bryta vanor börjar enligt Olle med en ny tanke som oftast skapar en annan ny tanke i samma riktning som föder en annan och så vidare. Detta blir sedan ett tankemönster som kommer att manifesteras till en ny vana som formas till ett beteende som sedan förankras i en ny värdering.

- Det är utifrån våra värderingar vi handlar. Alltså handlar det om att byta ut värderingar som idag gör det jag gör till värderingar som kommer att göra att jag gör det jag vill uppleva, menar han.

Vilka vanor är bra för företagare?

Det är enligt Olle svårt att vara generell vilka vanor som är bra för företagare. Allt är beroende på om det är ett litet eller stort företag. Framgångsfaktorer som kan vara värt att lyfta fram är vikten av att du har ett tydligt mål, att du har en plan, har disciplin i det du gör.

- Sen är det alltid gynnsamt att ha uthållighet, tålamod och att du har förmågan att njuta av varje lite framsteg. Viktigt är också men också den svåraste delen och det är att skippa ursäkterna.

Vad händer om man inte hänger med på förändringar?

- Det som kan hända om man i sitt företagande inte vågar göra förändringar är att du kommer att halka efter. Allt utvecklas. Väljer du och ditt företag att stå still så springer världen och konkurrenter om dig. Det som står stilla dör. Ett träd växer eller dör, det står inte still. Desamma gäller oss människor och eftersom företag är skapat av människor så gäller samma princip. Utvecklas det inte, förändras det inte kommer det att dö. Med andra ord det är nödvändigt att utvecklas/förändras, säger Olle med eftertryck.

Olle Hedbergs bästa tips på hur man bryta vanor och förändras som företagare:

1.    Förändringar handlar om mod så välj den modiga vägen.
2.    Våga lita på din magkänsla.
3.    Omge dig med människor som bejakar din önskan om det nya i din förändring.
4.    Sök support hos andra som gjort den resa du gett dig in på.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan