Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Konsten att nå fram till kunden

Dela artikeln
söndag, 11 september 2011 0

Att nå ut till kundernaMarknadsplaner och marknadsundersökningar i all ära, i slutändan handlar det om att nå fram till kunderna. Ska du annonsera, och i så fall i vilken tidning? Hur ska din logotyp se ut? Vilken typ av bilder ska du välja till den där broschyren och hur gör du egentligen för att behålla de kunder du redan har? Har du gjort din läxa har du redan svaren på många av frågorna. Du vet vilka dina kunder är, hur de tänker och vilka behov du vill hjälpa dem med.

 

Hur vill du uppfattas?

Din logotyp, ditt marknadsföringsmaterial och dina trycksaker är en slags representanter för dig och ditt företag och det är viktigt att det blir bra. Att investera i marknadsföring är lika naturligt och nödvändigt som att investera i kontorsutrustning.

  • Företagsnamnet – helst ska det snabbt ge kunden en bild av vad du gör. Se till att namnet är lätt att stava och uttala och att det inte blandas ihop med något annat. Var försiktig med geografiska anknytningar eller namn som är för begränsande, du kanske vill utöka verksamheten senare.
  • Logotyp – en logotyp är en grafisk symbol för ditt företag, ofta med företagets namn som en del. Är den välgjord gör den att folk kommer ihåg ditt företag bättre. Tänk på att den ska fungera länge och att den måste fungera både stor och liten, liksom i färg och i svartvitt. Här kan det vara läge att ta hjälp av proffs, det behöver inte bli jättedyrt.
  • Visitkort – bra att dela ut så att dina kunder enkelt kan få tag på dig igen. Tänk på att baksidan kan användas för att förmedla något mer om ditt företag. Kanske en karta eller citat från nöjda kunder?

Var tydlig om du annonserar

Hur dina annonser bör utformas beror på vad du säljer och vem du riktar dig till. Det finns dock några saker du alltid ska tänka på:

  • Var tydlig. Bestäm dig för vad som är viktigast att få fram i annonsen och håll dig till det. För mycket information gör bara att dina viktiga budskap riskerar att försvinna i mängden.
  • Rubriken. En bra rubrik väcker dina kunders intresse. Berätta om vad din produkt kan göra för kunden, snarare än om tekniska egenskaper eller funktioner.
  • Luft. Lite luft gör annonsen attraktivare och mycket enklare att läsa. Välgjorda annonser skapar förtroende och trygghet hos dina kunder.
  • Kontaktuppgifter och service. Gör det enkelt att komma i kontakt med dig! Telefonnummer, hemsida och annan kontaktinformation bör anges tydligt. Ta med dina öppettider också om du har den typen av verksamhet.
  • Vad är unikt? Se till att det som är unikt med ditt erbjudande framgår tydligt.
  • Upprepning. Läsarna måste ofta se annonser många gånger innan de lägger märke till dem. Ge inte upp för tidigt.

Du måste också bestämma dig för var du ska annonsera. Lokaltidningar och lokala annonsblad är bra för den som vill nå ut till dem som bor nära. För andra är det snarare bransch- och specialtidningar som gäller. Fundera också på organisationstidningar, här kan du nå alla – från kattägare till nykterister.

Använd Internet och sociala medier

På Internet kan du styra din marknadsföring mot en relativt väldefinierad målgrupp. Dessutom är det lättare att följa upp och se vad som verkligen ger resultat. Det är också ett flexibelt och kostnadseffektivt sätt att synas. Några fördelar med marknadsföring på Internet:

  • Når långt. Du har möjlighet att nå alla som har tillgång till Internet. Detta innebär att även små företag har möjlighet att nå internationella marknader med en rimlig insats.
  • Låga kostnader. En välplanerad kampanj på Internet kan nå just din målgrupp till ett betydligt lägre pris än traditionell marknadsföring.
  • Mätbara resultat. Om du annonserar på Internet kan du se precis hur effektiv kampanjen är. Detta ger ovärderliga kunskaper inför framtida insatser.
  • Tillgängligt. En webbplats med information om dina produkter är tillgänglig dygnet runt, året runt.
  • Intressanta kampanjer. Internet möjliggör kampanjer och annonser som tidigare inte varit möjliga att skapa. Du kan använda text, ljud, bild, video och dessutom göra annonser och marknadsföring interaktiv.
  • Färre steg. Om du har en webbplats där kunderna kan köpa dina produkter är steget relativt kort från marknadsföring till avslutad affär. Marknadsföring och försäljning på det traditionella sättet kräver att målgruppen ser annonsen och sedan går till butiken, ringer och beställer eller skickar in en talong. På webben sker allt detta med några få klick.
  • Sociala medier. Skapa en relation med kunderna via sociala medier. Ju mer tid och engagemang du lägger ned desto mer kommer du förmodligen att få tillbaka. Du kan också hålla koll på vad andra säger om dig och vad dina konkurrenter gör.

Få folk att prata om ditt företag

Marknadsföring är mer än annonser, broschyrer och webbplatser. Med intressanta och smarta aktiviteter kan du få mycket uppmärksamhet med förhållandevis små resurser. Att synas i olika medier, inte minst de sociala, är ett bra sätt att göra folk medvetna om att du och ditt företag finns. Om du har positiva nyheter att berätta om ditt företag ska du naturligtvis göra det. Det vanligaste sättet är att skicka ut ett pressmeddelande till olika medier. Ett bra tips är att försöka formulera text och rubrik ungefär som en nyhetsartikel. Se också till att du har med lite grundläggande information om ditt företag och att alla kontaktuppgifter finns med.

Vårda de kunder du redan har

Nöjda kunder kommer tillbaka och rekommenderar också gärna ditt företag för sina vänner och kollegor. Här är några tips om vad du bör tänka på för att få nöjda kunder, förutom att vara trevlig och göra ett bra jobb förstås.

  • Gör alltid vad du har lovat och gör det på utsatt tid. Om detta inte skulle fungera: meddela kunden i god tid.
  • Var tillgänglig. Ring alltid tillbaka snabbt om någon sökt dig. Glöm inte e-posten, svarar du inte på mejl knäcker du kundens förtroende.
  • Var intresserad. Följ upp efter leverans, kolla att kunden är nöjd.
  • Dela med dig. Var inte för snål med din expertis. Har du en hemsida är det bra att regelbundet lägga ut tips och råd som dina kunder har nytta av. Generositet lönar sig.
  • Dela ut rabattkort. Det kan exempelvis vara ett medlemskort som ger rabatter till dina bästa kunder, eller ett kort som ger något extra efter ett visst antal köp.
  • Skicka med en liten present i dina leveranser. En chokladbit för några kronor skapar positiv överraskning och kan göra underverk.

Texten är hämtad ur Tillväxtverkets "Marknadsföring för nyföretagare".

Välj kommun från listan