Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Krisplanen: Räddaren i nöden för företag

Dela artikeln
fredag, 24 maj 2013 0

VD Jennifer LindNär en kris sker är det lätt att förvirring och panik uppstår om den inte sköts på rätt sätt. Varumärket kan skadas och personalen kan må dåligt – men genom att ha en bra krisplan kan företag inte bara förebrygga kriser utan även snabbt ta hand om dem.

Jennifer Lind är fritidspolitiker och VD för städfirman ”Städsällskapet” med 25 anställda och har erfarenhet i krishantering.

- Du måste vara en ledare, sörja får du göra utanför arbetsplatsen för det finns inte plats för att stappla tillbaka under en kris. Du är den som måste tala om vad som måste göras som chef på ett företag, poängterar hon.

Och det är här krisplanen kommer in – den är ett bra sätt att tydliggöra saker och ting under en kris enligt Jennifer.

- Det ska inte finnas några rum för missförstånd, förklarar hon.

En krisplan bör innehålla information om eventuella risker – oförutsedda och förutsedda – som bland annat talar om vilken kris som lär slå först och vem som gör vad, samtidigt som den på ett precist sätt talar om exakt vad som förväntas av de anställda. Viktigt att tänka på här anser Jennifer är att den som får ansvar för ett område helst inte ska ha en emotionell koppling. Det handlar om att ta tillbaka kontrollen snabbt och agera istället för att reagera; känslor bör läggas åt sidan och fokusen bör ligga på uppgiften.

- Jag kan själv väldigt lätt förstora upp situationer och måla upp saker som inte finns där, men i slutändan blir det oftast inte så jobbigt som man först trodde, berättar hon.

Ha rätt fokus

Även om det inte är bra att förstora upp krisen är det inte heller bra att förminska den. Du måste vara ärlig och ta den för vad det är och prata med dina anställda. En krisplans syfte är nämligen att förenkla dialogen och då krävs det trovärdighet, vilket kräver ärlighet. Det är ingen idé att skylla ifrån sig, det är och ser inte bra ut förklarar Jennifer.

- Fokusera på det som är viktigt; försök inte att hitta någon att skylla allting på utan ta hand om de drabbade istället. Det är deras liv det handlar om – avvikande svar och bortförklaringar kommer bara att skapa frustation och oro. Då är det bättre att samla alla anställda i ett rum och vara rak, fortsätter hon.

När krisen väl har passerat betyder det dock inte att kriskommunikationen bör göra det också. Här kan det istället vara läge att fundera över vad som kunde ha gjorts bättre och reflektera tillsammans med de anställda på företaget.

- Ju mer du lyssnar på dina anställdas behov desto mer litar de på dig, förklarar Jennifer och avslutar med ett exempel på hur viktigt kriskommunikationen kan vara:

- För en tid sedan gick en båt på grund och människorna på båten greps då av panik och hoppade ner i vattnet eftersom att de inte visste vad som skulle göras i en kris. Gör inte samma misstag som dem, ha en krisplan - den kan förhindra att krisen eskalerar, avslutar hon.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan