Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Lär dig KBT tekniker för bättre balans och mer energi

Dela artikeln
tisdag, 13 september 2011 0

KBT är på allas läppar och det finns skäl! Teorin är enkel att lära, teknikerna för att förändra sitt beteende konkreta, resultaten, visar forskningen, är bestående och det kan gå relativt snabbt, dvs det är ekonomiskt.

Så här fungerar KBT i teorin;

- Din tanke skapar en känsla, t ex ”hundar är farliga” = jag känner rädsla när jag ser en hund
- Din känsla vägleder dig i hur du ska bete dig, t ex du går en annan väg när du möter en hund

Eftersom du äger dina tankar, kan du istället tänka en annan tanke t ex ”jag kan försvara mig om jag skulle bli attackerad” eller ”Alla hundar är inte farliga”. Dessa tankar kan leda dig till att du känner mindre rädsla. För att en varaktig förändring ska ske måste du också ändra beteendet, t ex välja att möta hunden, sakta träna att umgås med hundar för att på så sätt få en ny erfarenhet du kan använda i kommande möten med hundar.

Att hantera Oro med KBT teknik

När du oroar dig för något ställ dig följande frågor:

  1. Kan jag påverka det jag oroar mig för JUST NU? Om ja, gör det! Om nej, tänk att du accepterar att oron finns där och släpp sen tankarna.(särskilt på natten, då ska du sova! Det är ytterst sällan något går att åtgärda mitt i natten. Men om det går, GÖR DET!)
  2. Förändras något av att jag oroar mig? Har själva oron i sig någon gång påverkat situationen?

Varför är det så viktigt hur jag tänker när jag oroar mig? Därför att det tar energi! Oro ger stresspåslag som får kroppen att gå igång, dessvärre oftast helt i onödan!

Att hantera Måsten med KBT teknik

Det enda du måste i livet är att dö! Allt annat är ett val. När vår hjärna uppfattar något som ett måste registreras det som ett krav. Det leder till en känsla av tvång och något som ligger utanför vår vilja och kontroll. Resultatet blir att det tar energi att utföra måsten.

Motsatsen är att vilja något vilket hjärnan förknippar med lust. En lustkänsla skapar välbehag och ger energi.

Inför varje "måste" du upplever ställ dig följande fråga:

  • Vill jag detta? Om svaret är Ja, är det inget måste. Genom att ändra språkbruket kommer hjärnan reagera med lust istället för tvång.
  • Om svaret är Nej, fråga dig vad konsekvensen blir av att avstå från handlingen. Om du inte vill leva med konsekvensen, (t ex konsekvensen av att inte hämta barnen på dagis blir arg personal och ledsna barn) är det inget måste utan något du vill. Så om du någon gång uttrycker att ”jag måste hämta barnen” så är det inte sant, du vill faktiskt hämta dem. 
  • Om du däremot kan leva med konsekvensen av att avstå från det du upplever som ett måste, t ex inte städa just den dagen, så låt bli. Att städa när du inte vill kommer bara att ta energi.

Varför är detta så viktigt? Det handlar om vad som tar respektive ger dig energi om dagarna. Hur du förbrukar och fyller på din energi är helt avgörande för balansen i din hälsa! Och om du uttrycker 43 måsten varje dag, som egentligen är vill om du tänker på konsekvenserna av att inte göra dem, ja då kan du enkelt byta ett uttag av energi till en insättning.

Fler tips för bättre balans och mer tillgång till din energi får du genom att tänka:

  1. Jag har makten över mitt liv
  2. Jag har ett eget ansvar för hur mitt liv formas. 
  3. Jag väljer hur jag förhåller mig till min omgivning och det som händer mig 
  4. Ta dig tid att reflektera – vad är det värsta som kan hända? Är det så här jag vill ha det?

Att förändra ett beteende kräver:

  • Motivation, att du verkligen vill ändra ditt beteende 
  • Mod, att du vågar/orkar utsätta dig för rädslor/ångest som ofta ingår när du tränar nya beteenden 
  • Tålamod, det är inte lätt, det tar tid, MEN DET GÅR!!

Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en terapiform som fokuserar på klientens tankar, känsloreaktioner och beteendenmönster. Genom att titta på dessa kan klienten med olika övningar träna sig att förändra sina tankar och beteende. KBT har genom forskning visat sig effektivt vid problem som stress, fobier, depression, panikångest, tvångstankar. Behandlingstiden är i regel ganska kort.

ÄMNEN:

Senaste nytt

Välj kommun från listan