Förut var det svårt för företag att använda sig av LinkedIn eftersom det var mer personinriktat, avslöjar Linus. För bara några månader sedan blev dock villkoren annorlunda och LinkedIn lade till en ny marknadsföringsfunktion.

- Den är liknande de sidor företag kan skapa på Facebook, fortsätter Linus. Man kan lägga upp filmklipp, foton, berätta vad man gör, lägga upp lediga jobb och så vidare.

Poängen med att som företag använda sig av LinkedIn är med andra ord att marknadsföra sitt företag som en attraktiv arbetsplats, så kallat ”Employer branding”. Employer branding beskriver Linus som att företag, istället för att sälja in produkt eller tjänster till konsumenter, säljer in företaget till potentiella anställda.

- Det finns en anledning till att alla vill arbeta på IKEA eller Google – de har marknadsfört sig på ett smart sätt, säger han.

Vidare menar Linus att LinkedIn är den perfekta sidan för just denna typ av marknadsföring i och med att det är ett sådant seriöst medium. LinkedIn är det sociala mediumet du får efter att ha skalat bort allt oseriöst med Facebook; kvar har du en miljon karriärinriktade svenska tjänstemän – och kvinnor.

Enklare rekrytering

- LinkedIn är den perfekta platsen att bygga upp sitt varumärke, sitt Employer brand, och att rekrytera på. Istället för att betala cirka 50 000 kronor för en platsannons i en tidning eller 100 000 kronor till ett rekryteringsföretag, kan man söka på den arbetstiteln man behöver och sedan handplocka bland hundratals sökresultat, berättar Linus.

Linus exemplifierar effektiviteten av LinkedIn ytterligare genom att berätta om hur det gick till när han för ett år sedan skulle anställa en projektledare:

- Jag hittade en grupp på LinkedIn som hette ”Projektforum” med cirka 3500 medlemmar. I den gruppen lade jag upp en annons och det dröjde inte alls länge innan jag hade fått in ett flertal ansökningar.

För att effektivisera rekryteringen och få ett starkt Employer brand krävs det inte bara goda kunskaper om LinkedIn utan också ett stort engagemang och strategiskt tänkande. Du bör dessutom undvika direkt säljande och istället endast hänvisa till vad du gör. Linus förklarar att för att lyckas är det viktigt att man i förväg tänker ut ett syfte, en strategi samt utser en sidansvarig som ser till att sidan är aktiv och uppnår önskade resultat.

Linus topp 3 bästa tips för effektivisering av företagande med LinkedIn

1. Fundera ut syftet med din LinkedIn sida och fråga dig själv varför ni vill gå med i LinkedIn och vad ni vill uppnå. Det är viktigt att ha en klok strategi och en sidansvarig.

2. Uppdatera ofta och regelbundet. Sidan måste hela tiden vara aktiv – om någon undrar något ska den personen få ett snabbt svar.

3. Använd mycket filmklipp och bilder; intervjua en medarbetare eller visa upp kontoren på arbetsplatsen. Människor vill se hur det ser ut och är på ditt företag – de är inte bara intresserade av text.

Foto: Eva Kronfält

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.