Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Man måste skriva annorlunda till företag, eller?

Dela artikeln
onsdag, 19 maj 2010 1

Hur skriver man egentligen ett företag?De flesta utskick till företag är oerhört tråkiga och träaktigt skrivna. Ofta verkar det som om den som skrivit materialet uppfattar läsaren som en känslomässigt död robot. Stort misstag.

Ett annat misstag är att utskick till företag ofta bara pratar om produkten/tjänstens egenskaper och inte dess fördelar samt bara ger logiska skäl till varför personen på företaget ska beställa. Det har aldrig fungerat. Och kommer aldrig att fungera.

Ett företag köper aldrig något

Kom alltid ihåg att det är människor som beställer saker på ett företag. ”Företaget” beställer aldrig någonting. Det är personerna som jobbar på företaget som gör inköpen. Det låter självklart men om du tittar på utskicken som kommer till ditt företag så kommer du att märka att det är många som tror att företaget beställer. Men så är det inte.

Och eftersom det är människor som beställer saker även på företaget så betyder det att de har problem, rädslor, drömmar och känslor precis som de har hemma. Men på jobbet är man ofta ännu mer känslomässigt påverkbar eftersom man har press på sig att prestera och ofta är mer stressad än hemma.

Och om du tror att pengar är enda motivationsfaktorn när du skriver till ett företag så har du fel. När man är på jobbet har man precis samma motivationsfaktorer som hemma. Det finns dock fem saker du ska tänka på när du skriver till ett företag.

Fem saker att tänka på när du skriver till ett företag


1. Folk på företaget spenderar inte sina egna pengar.
Även om du skriver till ägaren så ser han inte företagets pengar som ”sina” pengar. Det är en skillnad på en personlig utgift och en företagsutgift. Därför måste du på något vis ge personen skäl till att rättfärdiga inköpet.

2. Inköpsprocessen är ofta krångligare än för konsumenter. För det första så kanske inköp görs på ett visst sätt. För det andra har företag ofta en budget för sina inköp. Och för det tredje så kan det vara mer än en person som är med och beslutar om vad som ska köpas in.

3. Företaget kan ha olika avdelningar som är inblandade i köpet. Det kan vara en beslutsfattare, inköpare, användare och så vidare. Se till att du skriver till rätt person och att det du skriver är viktigt för honom/henne.

4. Inköpare på företag vill helst inte chansa på okända produkter och tjänster. Det är för mycket som står på spel. Kostnaden för misstag i form av tid, pengar och personligt rykte är för stort. Visst, en del vill ligga i framkanten men de flesta satsar på säkra kort. Tänk på att när du säljer till någon på ett företag så blir han/hon påverkad av vad kollegorna tycker, tänker och gör. Tänk även på att företagare har elefantminne när det gäller dåliga erfarenheter.

5. På jobbet är man ofta mer tidsmedveten än vad man är hemma. Man får mycket post och den sorteras så snabbt som möjligt och allt ointressant åker i pappersåtervinningen. Men om man får något som är intressant så läser man det. Därför, kom till saken så snabbt som möjligt. Gå inte som katten runt het gröt.

Ett tips: För att lyckas med ett utskick till ett företag så se till att du tänker på de fem skillnaderna mellan privatpersoner och personer på företag. Men skriv sedan texten som om du pratar med bara en person. Du ska alltså trycka på deras känslor och ge dem tillräckligt med logiska skäl och bevis för att kunna fatta ett beslut.

Lycka till!

Kommentarer

  • Veronica Olsson
    Veronica Olsson tisdag, 03 mars 2015

    Yes! Så sant.
    Med personlighet och visat engagemang har jag lyckats få samarbetspartners, journalister och kändisar att intressera sig för mitt varumärke.
    Som jag talar skriver jag delvis. En stor del av texten anser jag bör vara proffsig för att visa att jag är seriös i mitt ärende.

Senaste nytt

Välj kommun från listan