Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Nätvakten: Vart bär trenden?

Dela artikeln
tisdag, 19 augusti 2008 0

Vart bär trenden?Vem vill inte hänga på de senaste trenderna. Kanske för att vara inne, hänga med. Kanske rentav för att göra affärer på dem! Internet är inte precis i avsaknad av jaktmarker för att hitta trender, kanske med Google-statistik.

Eller via gratis information, från trendvakter som vill sälja sina tjänster.

Det här kommer inte att bli någon recension av de olika sajterna, därtill är de alltför olika. Och läsarens intressen bör rimligen styra vad som är intressant. Observeras bör att de flesta på listan i denna artikel erbjuder gratis nyhetsbrev, dagligen, per vecka eller månad. Ordningsföljden i vilken de presenteras är godtycklig.

Springwise
uppger sig ha ett nätverk av 8000 trendjägare världen runt. De koncentrerar sig på nya affärsidéer.

Även Trendwatching uppger sig ha 8000 trendspanare.

Shaping Tomorrow erbjuder medlemskap och medverkan samt ett antal undergrupper och även en särskild Ning-identitet som ger tillträde till sociala nätverk. Några trender är gratis, de flesta förutsätter att man är kund. Här presenteras konkret analys av varför något observerat är en trend och varför den är viktig.

Tschnorati är mer kortsiktig: vad finns i nyheter och bloggar NU. USA-centrerad.

Futureconceptlab och Geniuslocilab är två grenar på samma italienska tärd, mer orienterat mot vad man först tänker på när någon säger trend, kläder och mode. De har en rolig illustrationsmetod för att åskådliggöra i form av en (egen, i ordet bägge meningar) Tarot-kortlek. Geniuslocilab är den sajt som mest nyttjas för kommunikation och nätokraters i största allmänhet deltagande.

The Coolhunter lutar åt design, från arkitektur till skor, väl illustrerat.

Coolhunting låter sig enklast beskrivas med den egna introduktionstexten: ”Cool Hunting is a daily update on ideas and products in the intersection of art, design, culture and technology”.

Och Protein aviserar: ”Every day we find the newest, freshest and hypest stuff to feed your mind.” Protein is good for you, hävdar man.

Influx Insights försöker fånga vad som händer i nuet genom olika citat ofta i form av bilder och diagram.

PFSK har ett dagligt nyhetsbrev och det presenterar ”idéer som gör livet bättre”.

Trendhunter erbjuder nära 19 000 mikrotrender; detta ord är talande för vad det rör sig om.

Välj kommun från listan