Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Nätverkstips för seminarie- och mässbesökare

Dela artikeln
söndag, 11 oktober 2009 0

Visitkort är ett bra verktyg i ditt nätverkande - om du lyckas göra dig av med dem. I annat fall är de rätt värdelösa. Många tycker att det är svårt att ge dem till någon om de inte blir tillfrågade att göra det. Det ska jag råda bot på nu. 

Ett mycket enkelt sätt att bli av med dina visitkort är att dela ut ett varje gång du svarar på frågan: "Vad jobbar du med?" Det ingår helt enkelt i ditt svar att man får kortet på köpet.

Om du ler, sträcker fram ett kort och säger varsågod när du gör detta tar folk med automatik emot det. Det är en ren artighetsgest och även om det bara är en liten papperslapp känner man någon sorts tacksamhet för att du är så trevlig och delar ut en liten gåva. 

När du är i sammanhang där du misstänker att du kan få denna fråga har du korten väldigt lättillgängliga och nästan som en trollkarl dyker det upp i din hand samtidigt som du berättar vad du gör.

Skaffa kontakter på seminarium

Har du sett det här beteendet någon gång när åhörare fyller en lokal?  

En person kommer in i lokalen. Väljer ut en bänkrad på lagom avstånd från scenen, beroende på synförmåga och hur nära föreläsaren man vågar sitta. Går in mellan stolarna.  Sätter sig sedan ned med en eller två stolars mellanrum till personen som redan satt där. Det kan nog sägas vara ett typiskt svenskt beteende. 

Så gör naturligtvis inte du som är företagare eller jobbsökare. Nej, självklart sätter du dig på stolen intill en person och säger: "Hej! Vad jobbar du med?". Att visa intresse för någon annan är en bra start på en relation, det vet du. Och på en mässa eller seminarium är dessutom folk intresserade av att få kontakt och ingen tar illa upp. Du vet också att enligt mänskliga regler om ömsesidighet kommer du snart själv att få höra frågan: "Vad gör du?" 

Så har du på ett enkelt sätt skapat en möjlighet att dela ut ett visitkort och knyta en ny kontakt.

Bättre med ett visitkort i handen än tio hos kunderna
Nu till något som är ännu bättre än att dela ut visitkort. Det är de kort du själv tar emot. Korten du delar ut har du tyvärr ingen kontroll på. Men om du tar emot ett är det du som har kontrollen. Nu kan du bestämma om du vill ringa, maila eller skicka ett SMS för att följa upp. När du vill!  

Nu är inte alla lika duktiga som du på att dela ut sina kort med automatik, men det löser du så klart bara genom att fråga: "Har du själv något kort?". Inte heller nedslås du av de personer som inte har något kort eller glömt det (gud förbjude). Du vänder bara på ett av dina egna och ber personen skriva sina kontaktuppgifter på baksidan.

Senaste nytt

Välj kommun från listan