Övergången från manuella lösningar till mobila lösningar är kantad av fallgropar. Erismas VD Mikael Nilebacke, med 15 års erfarenhet av mobila lösningar, ger här sina nio bästa råd för att lyckas med mobila lösningar:

1. Gör din hemläxa

Varför behöver du ett mobilt system? Vill du bli effektivare eller kräver din kund bättre tillgång till information på fältet? Svaret hjälper dig att identifiera vilka funktioner du behöver i din mobila lösning. Prioritera funktioner efter nyttan, och bestäm vad systemet får kosta och vem som ska använda systemet. Om du inte gör denna hemläxa finns det risk att leverantörernas säljare styr alltför mycket och skapar behov som du egentligen inte har.

2. Välj system och leverantör omsorgsfullt

Ofta står det stora valet mellan ett standardsystem eller ett kundanpassat system. Jag rekommenderar starkt att välja ett så standardiserat system som möjligt. Den mobila teknikutvecklingen går i en rasande fart, vilket gör ett standardiserat system mer flexibelt än ett kundanpassat.

Välj en leverantör av ”rätt” storlek: inte för liten för att riskera stå med ett system som försvinner eller inte kan vidareutvecklas, men inte heller för stor då de kan tappa intresset för dig när du inte längre är deras nyckelkund.

3. Kontakta alla referenser du kan hitta

Kontaktar du en referens som leverantören har lämnat, så försök att läsa mellan raderna. Lär av deras användning och dra nytta av hur de använder systemet. Försök helst att hitta egna referenser. Nöj dig inte med en referens utan kolla med minst tre stycken. Det minskar riskerna att du kastar bort din tid och dina pengar på fel system.

4. Behåll möjligheten att hoppa av

Inte alla leverantörer har tillräckliga kunskaper och erfarenheter att leverera systemet på rätt sätt. Försök förhandla fram en utvärderingstid med möjlighet att avbryta om man skulle finna att systemet inte är rätt för dig. Du måste vara beredd att släppa systemet om det inte löser de problem du ställt som krav.

5. Lyssna på leverantören

När du väl valt leverantör så är det bara att följa med i valsen. Försök inte styra leverantörens arbete för mycket – om du är osäker på leverantörens plan, så be dem då förklara så att du känner dig trygg igen. Berätta istället för leverantören vad du vill uppnå och lyssna på vad leverantören föreslår med öppet sinne.

6. Ta ett steg i taget

Akta dig för att försöka göra flera saker samtidigt. Att dra igång flera delar som ökar komplexiteten kan få förödande konsekvenser. Försök istället att skapa en kedja av mindre aktiviteter som du kan avsluta innan du fortsätter på nästa.

7. Snåla inte på fel saker

Snåla inte på konsultation, utbildning o dyl, och sätt inte en för snäv deadline. Var beredd att justera tidplanen på vägen om du finner att dina krav/behov förändras, vilket är vanligt. Värdera din egen tid och risken att du inte gör det rätt, mot att delegera uppgifter till rätt personer i det egna företaget eller att anlita leverantörens konsulter. Att du kan göra saker själv är inte samma sak som att du verkligen ska göra saker själv.

8. Inse att ett mobilt system inte löser alla dina problem

Med ett mobilt system får du i de flesta fall en bättre kontroll, och sparar enorma mängder tid och pengar. Men en mobil lösning löser inte alla dina problem. Lägg din ambitionsnivå rätt och acceptera att du kommer få jobba med andra problemställningar.

9. Måla inte in dig i ett hörn

Skaffa inte ett system som inte går att vidareutveckla. Vi lever i en föränderlig värld, särskilt när det gäller teknik. Verifiera att systemet du väljer verkligen verkar är genomtänkt och byggt för framtiden. Ett gott råd är att undvika kundanpassningar in i det längsta.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.