Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Ny hemsida - De sju vanligaste misstagen och hur du undviker dem

Dela artikeln
onsdag, 24 september 2008 3

Ny hemsida - De sju vanligaste misstagen och hur du undviker demGår du i tankarna på att skaffa en hemsida, privat eller till företaget? Eller kanske har du redan en hemsida, men är inte helt nöjd med resultatet? Här är sju misstag som jag funnit av egen och andras erfarenhet ofta inträffar mot bättre vetande när du skaffar din egen hemsida.

Misstag nr 1: Har inte tänkt efter varför du vill ha en hemsida

Den värsta hysterin från Internets gryning har väl lagt sig då alla bara skulle ha en hemsida för att det var mode. Då dök det upp allehanda mindre genomtänkta sajter som inte gavs något underhåll eller uppmärksamhet. Ändå är det idag förvånansvärt många sidor som införskaffas utan någon ordentlig tanke bakom. Frasen ”de sa åt mig att jag behövde ha en hemsida” är vanligt förekommande.

Frågor att ställa dig själv är till exempel; ska jag kunna sälja något på hemsidan? Kommer jag att vilja ha en sida som syns bra i sökmotorer när människor söker efter det jag erbjuder? Kommer sidan främst att vara ett sätt att hålla kontakten med mina befintliga kunder?

Misstag nr 2: Har inte ställt dig själv frågan om vem sidan riktar sig till

Om du har tänkt att sidan ska vara ett skyltfönster mot nya kunder så kräver det ju en del marknadsföring av sidan. Om du har tänkt använda den som ett sätt att hålla befintliga kunder och kontakter uppdaterade om vad du sysslar med behöver du inte lägga lika mycket på marknadsföring av sidan. Att ha tänkt efter vem din målgrupp är sparar dig både mycket tid och pengar och gör det framförallt lättare att veta var du ska marknadsföra sidan om du vill hitta nya kontakter via den.

Misstag nr 3: Väljer webbhotell utan att ha jämfört olika alternativ

Det finns en uppsjö olika webbhotell som i alla prisklasser. Det är lätt hänt att bli sittande med ett dyrt webbhotell som har mycket mera kapacitet än du behöver eller vice versa, att du väljer budgetalternativet för att spara pengar, men egentligen skulle ha behov av bättre teknik på webbhotellet så att fler kan besöka sidan samtidigt eller för att undvika så kallad nertid då sidan inte är tillgänglig.

Misstag nr 4: Har inte planerat för att enkelt kunna uppdatera sidan själv

Här har du skaffat en skinande, fin och blänkande hemsida och sedan inser du att du vill lägga till en nyhet på hemsidan. Eller ändra en uppgift som inte längre stämmer. Du ringer personen som du anlitade för att bygga hemsidan. Han vill nu ha 1000 kronor i minuten för att göra ändringar (något överdrivet, men jag tror du förstår poängen).

När du anlitar någon för att göra din sida, se till att ha med i specifikationen att du enkelt ska kunna uppdatera åtminstone en nyhetssida själv. Det finns utmärkta verktyg som kan hjälpa till med detta, till exempel ett som heter Joomla.

Misstag nr 5: Sitter uppe långa nätter själv för att skapa sidan medan familjelivet och humöret blir lidande eller anlitar en oseriös webbdesigner som är omöjlig att få tag i efter jobbet är klart

Själv är bäste dräng var det någon som sa. Kanske är det så. Men att lägga ner en massa tid på att skapa en hemsida om du egentligen inte är intresserad eller inte vet hur du ska göra kan vara ödesdigert för övriga delar av din verksamhet eller övriga delar av ditt liv.
Lika illa är det att välja att anlita någon som bara gör klart jobbet enligt minimispecifikation och sedan är omöjlig att få tag på när du behöver hjälp med något problem eller vill ha multum betalt för minsta lilla ändring. Se till att ta referenser på den du anlitar, det är alltid klokt oavsett vad du än köper.

Misstag nr 6: Skaffar en illa vald domänadress

Proffsen inom området debatterar regelbundet hur stor roll domänadressen spelar när det gäller hur enkel din sida är att hitta. Klart är i alla fall att det lönar sig att tänka till även här. Är det viktigaste att marknadsföra ett varumärke, till exempel ett företagsnamn, se till att det finns med i adressen. Är det viktigaste att marknadsföra sig inom en viss produktkategori till exempel, se till att få med det produktnamnet i adressen.

Här kan du söka efter vilka .se domänadresser som är lediga.

Misstag nr 7: Har en hemsida som ingen vet om att den existerar

Jaha, så var du etablerad i cyberspace med en skinande fin hemsida, men om ingen vet om att den finns så är den en rätt värdelös företeelse. Det är som att du skulle flytta till en ny adress utan att adressändra, skaffa hemligt telefonnummer, dra ner rullgardinerna och sedan undra varför du får så få människor som hör av sig eller kommer och hälsar på.
Det finns många olika sätt att låta andra veta att du har en hemsida så misströsta inte. Ett av de enklare är att lägga till en signatur i botten på dina email där du har med länken till din hemsida. Se till att den finns med på dina visitkort. Ja, se till att den finns med överallt helt enkelt. Kreativiteten sätter gränserna. Prata med vänner och kollegor som inte är direkta konkurrenter och gör ett så kallat länkbyte med dem, de pekar en länk från sin hemsida till din och vice versa. Se till att anmäla din sida till Google, den största sökmotorn.

Avslutningsvis

Förhoppningsvis gav detta dig en bra start på ditt äventyr med din hemsida. Det lönar sig att ta några extra minuter och tänka till vad du egentligen vill med din hemsida. Det har du igen i längden.

Kommentarer

  • Jan W
    Jan W torsdag, 29 september 2011

    Ordet hemsida bäddar för begreppsförvirring och bör därför helst inte användas alls. I stället bör man använda andra, mer precisa termer: webbplats, webbsida, ingångssida och startsida (se respektive artikel).
    Det är vanligt att hemsida används för begreppet webbplats (eng. web site). Vi anser av följande skäl att det är olyckligt:
    Med hemsida i singularform hamnar fokus på en sida, fast det så gott som alltid finns fler(a) sidor på en webbplats. Större företags eller myndigheters webbplatser omfattar ofta hundratals sidor, och då blir benämningen hemsida direkt egendomlig.
    Den antyder att en enda sida skulle vara det intressanta – inte helheten. Hemsida är en direktöversättning av det engelska home page. Men i engelskan betyder home page något annat än vad hemsida har kommit att göra i svenskan:
    Ursprungligen syftade home page på startsida, dvs. den första sida som visas när användaren startar webbläsaren. Knappen på webbläsarens verktygsrad som ger återgång till startsidan brukade tidigare vara märkt just ”Home” eller ”Hem”. Nyare svenska webbläsarversioner har i regel ”Startsida” som märkning.
    Senare, allteftersom antalet webbplatser har vuxit, har det blivit en glidning i betydelsen: med home page avses i engelskan numera den första sidan på webbplatsen, den med den kortaste webbadressen. Här har vi på svenska två betydligt mer klargörande termer att ta till: ingångssida alternativt förstasida.
    Om man tycker att det rekommenderade webbplats av någon anledning inte passar in finns det bättre alternativ än ”hemsida”.
    Man kan t.ex. använda pluralformen av webbsida: ”på våra webbsidor hittar du mycket matnyttigt”, ”på SVT:s webbsidor kan man bl.a. lyssna på webbradio”. I sammansättningar kan man korta ner: ”X är den bästa utbildningswebben”. Ytterligare en möjlighet är ingångssida, om det är den sidan (och inte hela webbplatsen) man syftar på: ”På vår ingångssida finns alltid
    aktuell information om ...”. Även sajt kan användas i ledigt språkbruk.

    Källa: datatermgruppen.se

  • Steve
    Steve måndag, 27 oktober 2008

    Jag håller med artikelförfattaren men tycker att även i fallet att man anlitar en webbfirma det är sådana saker som man får tänka på. Jag vet att många företag som jag pratar med lade i stort sett ingen tid på sådana grundläggande frågor som varför de har hemsidan - trots att deras hemsida togs fram av en webbkonsult.

    Jag håller med Suzi att en duktig konsult guidar man i dessa frågor, men allt för många webbkonsulter funderar inte själv på sådana frågor och är bara för glada att ta kundens pengar och skapa en generisk broschyrsajt utan genomtänkta mål eller inriktning.

    Jag tycker själv att i dagens klimat, hemsidans strategi, inriktning och mål är minst lika viktigt som en snygg design och bra teknisk lösning. Och har man dessutom en strategi för marknadsföring och löpande uppföljning av hemsidans mål då ligger man bra till.

  • suzi
    suzi måndag, 06 oktober 2008

    Håller alldeles med ovanstående punkter i de fall man ska göra allt själv. Ska man använda sin hemsida professionellt är det en webbdesigner som gäller, en duktig sådan kan alla fallgropar och guidar dig förbi dem. Kostanden för detta är en investering. Du koncentrerar dig på det du kan bäst och din professionella sida säger att det är vad du gör. Står i startgroparna med ny sida gällande företagandet, kodandet har jag överlåtit då jag faktiskt inser att jag inte hinner och min sida tickar tomt under tiden. Som ovan sagt "själv är inte alltid bäste dräng". Lycka till med era sidor och tack, Markus, för artikeln!

Välj kommun från listan