Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Nya fräscha e-postadresser till nyhetsbrevet - Stor guide

Dela artikeln
onsdag, 05 oktober 2011 2

e-postadresserAtt e-postmarknadsföring är effektiv marknadsföring råder det få tvivel om. Ett nyhetsbrev är ett bra sätt att hålla en regelbunden kontakt med kunder, leverantörer och branschintresserade och det är ett strålande säljverktyg där kunden själv kan ta ett beslut om att köpa, när denne känner sig redo.

Men för att skaffa nya prenumeranter och e-postadresser, dvs. nya potentiella kunder, krävs det att tänka till lite. Särskilt om man inte har en stor budget avsatt för just detta. Här ska vi gå igenom flera konkreta saker som vi vet fungerar och som många andra företag redan idag använder sig av. Kanske har du hört en del av dem, men vi hoppas även att vi ska kunna inspirera dig till att komma på nya kreativa idéer som du kan använda dig av.

När du kollar över tipsen nedan ska du ha i tankarna att många av dem enkelt går att pussla ihop och samköra med varandra. Då kan du få en riktig skjuts som kan leda till att du kan räkna till dig flera hundra nya e-postadresser, varje dag.

Smarta sätt hur du skaffar e-postadresser till mejllistan

Tydligt anmälningsformulär på hemsidan

Ett tydligt anmälningsformulär är kanske det bästa och mest kostnadseffektiva sättet att skaffa fler e-postadresser på. Om möjligt, placera formuläret på varje sida på hela sajten. Ett smart sätt kan vara att skapa en landningssida för just detta ändamål - dvs en enkel sida med bara ett anmälningsformulär där ni kort nämner era hetaste anledningar till varför besökaren ska anmäla sig.

Denna sida kan ni även ha som landningssida för er marknadsföring från externa sidor och i e-postsignaturen när ni skickar mejl. Det funkar även bra att köpa Google Adwords som ni riktar hit.

Gör det enkelt att dela och vidarebefordra nyhetsbrevet

I e-postutskicket ska där finnas en länk så prenumeranten enkelt kan tipsa sina vänner om utskicket och även dela det med andra. För att dela utskicket med andra (Dvs. posta det på Twitter, Facebook eller andra sociala nätverk) bör ditt utskick även finnas på nätet i en så kallad webbversion. Denna funktion har de flesta nyhetsbrevslöningar. Du kan, ja till och med bör, be dina läsare att tipsa andra som kan vara intresserade. En text som uppmuntrar till handling, ja den leder ofta just till handling.

Popup-ruta

Detta är omdiskuterat och många säger sig störa sig på det. Jag tror dock mer det handlar om att personerna som gnäller är få, men hörs mycket (som oftast) och dessa nej-sägare var kanske inte riktigt så intresserade av innehållet där popup-rutan var placerad. Vi vet i alla fall att en pop-up fungerar. Det används flitigt i USA och även om våra internetvanor kanske inte är desamma så är de oftast många år före oss vad gäller försäljning och marknadsföring på internet.

Vårt råd – testa dig fram och varför inte lägga till en liten fråga i popup-rutan som säger något i stil med – ”Du är viktig för oss och vi hoppas att du inte störs av denna lilla ruta. Tycker du att den störde? Svara Ja eller Nej i kryssrutan”. Som oftast handlar det om hur du talar till besökaren och att ni visar att ni bryr er om.

Samarbeta med andra företag

Samarbeta med de som erbjuder relaterade produkter och tjänster genom att vid registreringen ge prenumeranten möjligheten att även klicka i att få e-postutskick av dem. Ni kan vara flera företag som gör detta ihop och ni kan även tipsa om varandras nyhetsbrev.

Ni kan också, om möjligt, publicera artiklar i varandras nyhetsbrev för att nå fler läsare som sen kan bli prenumeranter. Antingen genom att låta läsaren nå artikeln direkt i nyhetsbrevet, på din kollegas/samarbetspartners hemsida, eller på din hemsida. Oavsett vart ni placerar artikeln, så lägger ni där till ett registreringsformulär där läsaren enkelt kan fylla i sin e-postadress för att få fler artiklar och mer information.

Erbjud något gratis

Gratis är gott. Erbjud något som t ex en e-bok eller något annat till dem som registrerar sin e-postadress. Gratis smakar ofta gott och kan locka till dig många nya e-postadresser.

Glöm inte de personliga mötena

Missa inte de personliga mötena på mässan, kundmötet, seminariet eller i din egen butik nere i stan, om du har en sådan. Dela ut visitkortet och berätta om din mejllista eller ännu bättre, fråga om du får skicka mejl till personen med lite information och skriv upp personens e-postadress. Det är ett jobb som tar lite tid men långsiktighet råder även inom e-postmarknadsföring.

Ställer du ut på en mässa ska du självklart uppmuntra besökarna att anmäla sin e-postadress. Antingen genom att skriva för hand eller om du vill göra det ännu smidigare så har du med dig din laptop där de snabbt kan fylla i sin e-post. Det sparar dessutom mycket tid när du senare slipper att för hand knappa in adresserna.

Annordna en tävling för de som går med som prenumerant

Det kan vara något enkelt som ett ge bort ett par trisslotter, en biobiljett, rabatt i er e-butik eller något av större värde. Det beror så klart på din budget men det behöver heller inte kosta massor av pengar för att det ska leda till en bra laddning av nya e-postadresser.

För att få extra skjuts kan ni kräva att alla minst ska rekommendera tre andra personer till att delta i tävlingen eller utlottningen. Så när personen har registrerat sig och gått med i tävlingen online, får tre nya personer automatiskt samma möjlighet. Du kan även posta ett inlägg om din tävling på alla de tävlingssajter som finns på nätet.

Tips: En tävling vid mässmonter vet vi av erfarenhet fungerar utmärkt. Ta fram några frågor som de ska svara på så folk samlas, då kommer din mässplats att ta all uppmärksamhet.

Jag vill tillägga att det är viktigt att följa Lotteriinspektionens regler för att anordna en tävling eller utlottning. Gränsen för vad som är tillåtet och inte tillåtet är hårfin. Läs mer på lotteriinspektionens hemsida för att inte hamna i klister. (PDF)

Fler tips som ökar antalet e-postregistreringar

  • Tänk på att ju färre saker besökaren behöver fylla i desto fler kommer att registrera sig. Kanske det räcker med e-postadress och namn eller är bara e-postadressen nog? Det går alltid att samla in mer information om besökaren vid ett senare tillfälle när du väl ha möjlighet att kontakta dem.
  • Visa exempel hur ditt nyhetsbrev ser ut genom en länk eller en bild på ett eller ett par av era tidigare utskick.
  • Nämn klart och tydligt att prenumeranten när som helst kan gå ur mejllistan. Det gör att fler vågar gå med.
  • Kolla statistik i ditt e-postprogram för att se vad dina läsare verkligen klicka på och är intresserade av. Många gånger kan det skilja sig från de saker man själv tror folk är ute efter.

Det finns inte någon exakt vetenskap om hur e-postmarknadsföring ska genomföras. Det handlar om att testa sig fram vad som fungerar för ditt företag och på dina presumtiva kunder. Det är också värt att nämna att ett bra nyhetsbrev är ett nyhetsbrev som ger, ger och ger till läsaren, efter det kan du som företag få in nya betalande kunder. Om du bara vill kränga dina prylar, så kommer snabbt läsarna att försvinna.

Att skaffa B2B–e-postdresser (Företag till företag) skiljer sig heller inte så mycket från B2C-adresser (Företag till kund) – det är en person där bakom, oavsett om det är ett företag eller inte.

Även om du inte har någon användning av det, så kan det vara bra att känna till att det inte räknas som spam, i lagens mening, även om företaget inte har godkänt att få utskick av dig. Men det betyder ju inte att företaget/mottagaren ser positivt på det.

Kör med dubbel opt-in (double opt-in)

Vad sa du – säger du? Så här kan vi läsa på engelska Wikipedia – ”Opt-in e-post är en term som används när någon ges möjlighet att få bulk e-post, dvs e-post som skickas till många människor samtidigt. Normalt är detta någon form av e-postlista, nyhetsbrev eller reklam. Att få tillstånd innan du skickar e-post är avgörande för utan det, är ditt e-postmeddelande oönskat massutskick, mer känt som spam.”

Och att bli anklagad för att skicka spam - det vill vi inte!

Med andra ord så behöver ditt nyhetsbrevsprogram, efter att en e-postadress har blivit registrerad, automatiskt skicka ett mejl där du i förväg har skrivit några välkomstrader. Mejlet innehåller även en länk där personen kan klicka för att aktivera sin e-postadress. Detta är främst viktigt för att du slipper att få mejl av personer som säger att de inte har registrerat sig – de måste nu aktivt göra ett val att de ska gå med i din mejllista. Det visar att du är seriös vilket så klart är bra för ditt företags varumärke. Om någon annan har registrerat personens e-postadress så kan denne bara radera mejlet. Funktionen dubbel opt-in har de flesta program för att skicka nyhetsbrev.

Dubbel opt-in är även bra att använda som säljargument om du säljer annonser i ditt nyhetsbrev. Använder du enkel opt-in innebär det många gånger att en viss del av prenumeranterna är inaktiva, t ex om de har råkat skriva något fel i sin e-postadress. Med dubbel opt-in har alla bekräftat att de vill vara med och att den registrerade e-postadressen är aktiv. Det innebär som regel att annonsörerna får bättre resultat i sin marknadsföring. 

Så kort sagt, kör med dubbel opt-in!

Lycka till med din e-postmarknadsföring och för fler tips från oss, gå med i vårt nyhetsbrev längst ner på sajten.

Kommentarer

  • Calle
    Calle tisdag, 27 november 2012

    Tack för många bra tips! Skriver och skickar vårt nyhetsbrev en gång per månaden men vi behöver öka antalet prenumeranter för att få något resultat. Som du nämnde Patrik i artikeln som ett sätt var på mässan. Vi skaffade i stort sett alla vi har idag på det sättet. Nu har jag flera idéer på hur jag ska börja :)

  • epostadresser till företag
    epostadresser till företag torsdag, 06 oktober 2011

    Problemet med epostadresser till företag är att det är svårt att hitta bra listor till ett vettigt pris.

Välj kommun från listan