Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Praktisk strategi för fler kunder med Kunskapsträdet

Dela artikeln
fredag, 18 januari 2013 0

kunskapsträdSom alltid är det viktigt att göra ett ordentligt grundarbete. Syftet med kunskapsträdet är att skapa en förståelse för företag att arbeta med rätt sak i rätt ordning inom marknadsföring och försäljning.

Genom att arbeta enligt kunskapsträdet, nerifrån och upp, kommer trädet att bära frukt och generera stora äpplen.

Slarvar man med t ex strategin (strategisk genomlysning) och fuskar med paketeringen får man en mycket smal stam och smala grenar och knappt några äpplen.

Man börjar med den strategiska genomlysningen, vidare med paketeringen, osv.

Desto mer arbete man lägger ned på strategin, paketering, de punkter i inledningen, desto kraftigare stam, starkare grenar och större äpplen.

Kunskapsträdet ger en snabb översikt om vad Praktisk Affärsutveckling handlar om.

Texten fortsätter nedan.

kunskapsträdet

1. Strategisk genomlysning

Börja alltid med strategin i ert företag, tex PM-matrisen (Öppnas i nytt fönster). Vilka ska ni sälja till och till vilket pris?

2. Paketering

Beskriv ert erbjudande (produkter & tjänster), utifrån kundnyttan och skapa bastexter.

3. Presentation

Skapa presentationer, produktblad, filmer mm. Ta med referenser.

4. Kundregister

Skapa ett kundregister med potentiella som befintliga kunder.

5. Kanaler - grenarna

Lägg in framtagen paketerad text, presentationer, produktblad mm i valda kanaler dvs grenar.

6. Kunder

Utför man stegen i rätt ordning enligt trädet, nerifrån och upp, kommer kunderna att förstå ert erbjudande, marknadsföringen blir tydlig och försäljningen kommer att öka.

Steg för steg enligt Kunskapsträdet, se tidigare artikel – Guide i marknadsföring och försäljning

Välj kommun från listan