Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Presentera ditt varumärke och visa vad som är bra med det

Dela artikeln
onsdag, 22 maj 2013 1

Författaren Jessica HardimanJessica Hardiman är författare och har skrivit barnboken Valentin den magiska drycken. Jessica i egenskap av författare, plus hennes bok och karaktärerna som finns i den, bildar tillsammans hennes varumärke. På sociala medier och bloggar försöker hon stärka sitt varumärke genom att visa vad som är speciellt med det. Hon vill att sin publik ska förstå att de vill läsa boken istället för att uppenbart sälja den till dem.

Jessica befinner sig framförallt på Facebook, där hon har tre facebooksidor, en privat och två för Valentin den magiska drycken, varav en är på svenska och en på engelska. Hon bloggar även en del och berättar att bloggen mestadels behandlar sådant som berör boken och dess karaktärer.

Jessica förklarar att det är viktigt att skapa en god vänskap med sina följare på sociala medier. Att bygga ett varumärke har som slutmål att sälja något och att tjäna pengar. Däremot fungerar det inte att pracka på folk sina produkter och mer eller mindre säga "köp det här!". Det Jessica försöker göra är att visa sin publik vad som är bra med sitt varumärke.

- Jag pressenterar boken istället för att försöka sälja den. Gillar dom det jag visar kommer dom att köpa den, säger Jessica.

Vidare förklarar hon att detsamma gäller för vad som helst som ska säljas. Om du ställer dig på en marknad eller ett torg för att sälja din produkt så måste du visa vad som är speciellt med den, annars kommer människorna som kommer fram för att titta, att gå vidare till nästa stånd.

- Det är det jag gör på sociala medier. Jag visar upp vad som är speciellt med min produkt och varför någon skulle vilja köpa den.

Hennes metod för att visa sitt varumärke på Facebook är att dela bilder och bra citat från boken som ger mottagaren fina budskap. Genom detta vill hon få publiken att förstå att de vill läsa hennes bok. Hon delar dessa budskap framförallt på facebooksidorna som behandlar boken. På sin privata sida är hon mer personlig, men puffar ständigt för sin bok även där eftersom den är den del av henne.

Det är viktigt att ständigt vara aktiv och synas på Facebook för att närvaron ska ge resultat. Syns du inte så finns du inte. För att folk ska interagera med dig och sprida dina budskap vidare till sina vänner är det ett tips att göra lika dant åt deras vägnar. Gå till vänner och vänners vänner för att kommentera på deras inlägg. Visa att du intresserar dig av dem och deras verksamheter och ge gärna av dina egna funderingar och kunskaper. Det kommer resultera i att du får något tillbaka från dem senare.

- Det handlar om att ge och ta, vilket är en jättefin affärsmodell och den fungerar för alla, säger Jessica.

Detsamma gäller i bloggvärlden. Som bloggare är det bra att hitta gemensamma nämnare hos andra bloggare. Följ dem och kommentera på deras inlägg så att de kan upptäcka och följa dig.

Att visa ditt varumärke på sociala medier är bra och effektivt men Jessica tipsar även att då möjlighet ges är det bra att träffa människor i verkligheten. Annordnas träffar nära dig, tveka inte att åka dit och presentera dig. Det är bra att ha kontakter utanför internet också.

Kommentarer

Välj kommun från listan