Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Rekrytera på ditt sätt

Dela artikeln
tisdag, 08 september 2009 0

Står du inför rekrytering och det börjar kännas lite läskigt? Du är ingen rekryteringsspecialist men du har läst på om allt möjligt kring rekrytering och hur du genomför intervjuer. Du kanske till och med har intervjuat tidigare. Men tänk om du inte är bra på att avgöra om personen är lämpad för just det här jobbet?

Tänk om du får två lika kvalificerade kandidater och du inte kan välja mellan dem? Och tänk om, när du till slut valt en person att anställa, så visar det sig att det inte alls var vad du hade förväntat dig?

Alla sådana ”tänk-om-tankar", press och stress försvårar för dig att göra ditt jobb. Att på eget och klokt sätt rekrytera rätt. Vad är din utmaning under rekryteringsprocessen och vad är egentligen viktigast att tänka på när du ska rekrytera?

Timing

Säg att du träffar en kandidat idag. Han ser lite stressad och nervös ut, har kanonmeriter men just idag är han inte på topp helt enkelt. Din slutsats: Han är inte rätt person för jobbet.

Vad kan i det här fallet vara din utmaning? Kan du se förbi de yttre faktorer som påverkar personen? Kan du verkligen avläsa hans äkta jag? Vem är det egentligen du intervjuar? Vilken gömd potential har han? Hur kan du underlätta för honom att ta fram den här potentialen och visa att han besitter den? Hur beter du dig mot personen? Är du rädd för eller irriterad på hans nervositet och fortsätter leta efter fel i hans meriter som underlättar för dig att hålla fast vid slutsatsen – att han inte är rätt person för jobbet.

Vilka kriterier var du ute efter? Hur nära uppfylls de? Väljer du att gå vidare med en annan kandidat? Vad kan du tipsa personen om som gör att han blir bättre inför nästa intervju? Om det inte är rätt jobb han sökte, vad tycker du han ska söka framöver? Din feedback är värdefull, tänk på det!

Fördomar som spökar

Hur är du själv när du möter en människa för första gången? Vad tänker du på? Vad förväntar du dig? På vilket sätt skulle du kunna öva dig på att inte tänka på någonting alls? Att bara vara dig själv och lyssna? Utan att döma?

Fråga mycket

Vilka frågor ställer du? Hur ställer du frågorna?

Hur känns det?

Vad känner du inför mötet? Under mötet? Efter mötet? Magkänslan är stark men vågar du lyssna på den?

Är personen hungrig och vill jobba?

När vi är hungriga kan vi göra vad som helst. Risken är att det utstrålar desperation som inte är så attraktivt. Kan du se något positivt i den desperata situationen?

Vilken potential finns det?

Erfarenheter, utbildningar, övriga kunskaper, social förmåga och andra vedertagna urvalsfaktorer är oerhört viktiga, ingen tvekan om det. Men i de flesta fall kan man se att de människor man minst trodde på det är de som har utvecklats mest i sitt arbete. De har kanske inte haft de bästa betygen, men de har varit kreativa och gått in för att lära sig något nytt varje gång de har hamnat i en ny situation. De har haft den rätta attityden, kavlat upp ärmarna, anpassat sig efter företagets klimat och jobbat helhjärtat.

För att hitta en sådan dedikerad person krävs en toppsäker chef som är duktig på att se den personen för den han eller hon egentligen är – bortom alla masker.

Tydlig kommunikation genom rätta kanaler

Vi får oftast det vi frågar efter. Har kandidaterna matchat dina förväntningar? Om inte se över annonseringen en gång till. Hur kommunicerar du ut tjänsten egentligen? Är du tydlig när du berättar om vad som erbjuds och vad som krävs? Vad kan bli tydligare?

Har du sett över era annonskanaler? Vilken kompetens söker ni? Var annonserar ni? Kan ni nå målgruppen genom andra kanaler?

Vad blir din utmaning?

Du kanske inser nu att en person har rätt attityd, hungern, kunskaper och erfarenheter. Men vad blir din utmaning här och nu? Hur kan du lära dig mer om vad den här personen behöver för att klara av sitt jobb även på lång sikt? Hur gör du för att bibehålla hans/hennes motivation? Hur berömmer du? När gör du det? Hur utmanar du? Hur och när ger du ansvar? Kontrollerar du? Belönar du? Med andra ord, på vilket sätt skapar du en attraktiv arbetsmiljö?

Övning ger färdighet. Öva, öva, öva dig tills du hittar hur du rekryterar bäst på ditt sätt!

ÄMNEN:

Välj kommun från listan