Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Relationsmarknadsföring - mer än ett uttryck

Dela artikeln
söndag, 31 oktober 2010 1

Relationsmarknadsföring handlar om att vara genuint intresserad av kundenAtt arbeta med relationsmarknadsföring är för det flesta företag ett självklart förhållningssätt när det gäller att utvecklas tillsammans med sina kunder. Det man emellertid kan konstatera är, hur merparten av företagen har en förmåga att krångla till relationerna med sina kunder.

Det verkar mer som regel än undantag att man tror, att bara för att vi träffar kunderna ofta och bjuder dessa på jippon i olika former så har vi en relation. Klart att det kan vara en relation, frågan är hur stark är den egentligen?

För är det er dom tycker om eller är det era arrangemang – man köper inte relationer.

Om vi börjar med att klargöra, vad en relation är och vad som krävs för att den ska starta. För det första behövs det minst två personer, varav åtminstone en är initiativtagare för inledningen, därefter skall de finnas ett ömsesidigt intresse från parterna att upprätthålla kontakten.

Varför skall då den andre nu bli intresserad och vilka är de utlösande faktorerna till att den andre nu skall vara beredd att inleda en relation med mig?

Grundregeln är att vara intresserad, för ju mer intresserad du är av den andre, desto intressantare kommer du att bli.

Och det är här de flesta brister, genom att man är så fokuserad på sitt eget budskap. Mycket mer än vad den andre tycker, tänker och känner. Det verka som om vi tror att ju mer jag pratar om mig, mitt företag och mina produkter desto intressantare blir jag.

Inget kan vara så fel.

Tänk dig själv in i situationen. När tycker du att någon är trevlig att umgås med? Är det den som bara pratar om sig själv eller den som är intresserad av dig?

Svaret är ju självklart.

Hur kan vi då praktisera detta?

1. Börja med att sätta upp ett mål när du vill inleda en relation.

2. Försök att hitta något som kan vara intressant hos den andre.

3. Stanna vid detta, be denne utveckla och berätta.

4. Ställ frågor - därefter följfrågor på svaren (detta tyder på ett genuint intresse).

5. Var medveten om att du utvecklas med att andra berättar och du lyssnar.

Det är grunden i relationsmarknadsföring.

Kommentarer

  • Gullegever.nl Relatiegeschenken
    Gullegever.nl Relatiegeschenken fredag, 03 december 2010

    Helt sant. Det handlar om uppmärksamhet, varaktig uppmärksamhet. Alla vill vi ju att folk är intresserade av oss, varför skulle det inte gälla för affärsmän?

Senaste nytt

Välj kommun från listan