Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så blir du bättre på att sälja

Dela artikeln
torsdag, 26 september 2013 3

Alexander Dalskalakis OlinMånga tycker att det är svårt att sälja men att kunna den konsten är idag en förutsättning för många typer av jobb – inte minst för de som är företagare. Alexander Dalskalakis Olin som har jobbat med försäljning i många år, både som anställd säljare, som säljledare och i egen regi som småföretagare.

Alexander kom in på försäljning när en vän tyckte att han skulle söka en säljtjänst, att sälja böcker på telefon, så han sökte tjänsten och fick jobbet och upptäckte att han både hade talang för och var bra på att sälja och på den vägen är det. Det bästa med försäljning som yrke är enligt honom att man kan påverka mycket själv.

- En duktig säljare kan oftast påverka sin arbetstid och sin inkomst väldigt mycket och det inspirerar mig verkligen att göra mitt bästa för mina kunder, varje dag. Det är både lönsamt och roligt att jobba med försäljning och så utvecklar det mig också mycket personligt för jag lär mig mer om mig själv och andra, säger Alexander.

Men det är inte heller lätt hela tiden. Det som är utmanande enligt honom är att varje ny månad börja på noll och nå sin budget igen och ofta att man inte alltid har någon som peppar en utan det behöver man göra själv.

Många är rädda för att sälja varför är det så?

- Att sälja är inte så svårt som många tror. Vi säljer in saker varje dag som vi tycker om, om det är en bra film eller en trevlig restaurang. Vanliga misstag många gör är att man lyssnar för lite på den presumtiva kunden och pratar alldeles för mycket själv.

Om man är bra på att ställa frågor och lyssnar så går det oftast mycket lättare att få till ett bra säljsamtal, fortsätter Alexander entusiastiskt.

Kunskaper i försäljning blir mer och mer viktiga i framtiden men många är trötta på vissa typer av säljare och det måste vi seriösa säljare hjälpa till och ändra på.

Alexander Dalskakakis Olins bästa tips:

  1. Tro på det du säljer.
  2. Lär känna din konkurrenter bättre, så du vet vad ni är bättre på.
  3. Bli bättre på analysen av kundens behov.
  4. Kan du sälja en sak till kunden, kan du oftast få till merförsäljning.
  5. Ge alternativ, så kunden för välja, istället för ja eller nej, så slipper du risken för ett nej.

 

Kommentarer

  • KM
    KM fredag, 15 november 2013

    Alexanders råd: [i]"Om man är bra på att ställa frågor och lyssnar så går det oftast mycket lättare att få till ett bra säljsamtal"[/i], är de två viktigaste råden att ta fasta på överhuvudtaget.

    Jag läser regelbundet på de bästa säljproffsens bloggar i USA och där, precis som här, är det vanligaste problemen att säljaren inte lyssnar utan pratar för mycket.

    (Jag översätter dessa säljråd till svenska på min [url="http://kjellmeyer.com/"]blogg om försäljning[/url]...)

  • Ralph Birgerson
    Ralph Birgerson söndag, 20 oktober 2013

    Hej Nina!
    Jag har tränat säljare i årtionden och kom snart underfund med att kursverksamhet på x antal dagar väl var OK, bättre än inget. Efter att i stället, för många år sedan, först analogt och sedan digitalt, börjat experimentera med ett mentalt gym i affärsbeteende är kanske tiden mogen att bära med sig sitt gym. Eftersom det är svårt att beskriva en elefant för någon som inte sett en dylik, så tipsar jag dig att gå in på http://www.affarstraning.se (bara ett försök att finna en liknelse. Du har säkert sett en elefant, kanske till och med ridit på en). Vi som har sålt i decennier och levt OK på det har i vart fall kommit underfund med att ordet MOTIVERA betyder VÄCKA VILJAN ATT VILJA och att SÄLJA betyder FÅ ACCEPT. Hoppas Du blev motiverad!

  • Kjell Meyer
    Kjell Meyer onsdag, 09 oktober 2013

    I min blogg kjellmeyer.com om säljteknik försöker jag sammanfatta hur man bäst ska lyckas med sin försäljning och den målsättningen är att hjälpa sitt prospekt att lyckas med sina affärer, anser jag.

    I artikeln: "Det förutsättningslösa mötet är ute – det konkreta är inne!" finns en del tips. Se till att din presentation är inriktad på vad som är viktigt för dina kunder, inte vad du tycker är viktig.

Välj kommun från listan