Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så får du chefer och kolleger att säga WOW! om dig

Dela artikeln
måndag, 22 april 2013 0

Det handlar om att ge till andra utan att förvänta sig något tillbaka. När du inte förväntar dig något tillbaka kan du aldrig bli besviken. Fördelarna är många och slutresultatet är att du mår bäst av alla.

Det finns inget bättre än att få andra människor att känna sig speciella och må bra. Ju fler människor du kan få att må bra desto populärare blir du. Jag vet ingen som fått ett bättre jobb eller fantastiska referenser från ett jobb utan att någon gillar vad de åstadkommit och hur de är som person.

Det handlar om “Do what you love or love what you do!”. Om du inte jobbar med ditt drömjobb måste du hitta sätt att verkligen tycka om jobbet som du har. Vi jobbar mer än vi är hemma i vaket tillstånd och då är det ju oerhört viktigt att ha kul på jobbet. Du måste titta på ditt jobb med nya ögon om du inte tycker om ditt jobb idag eller bara tycker det är OK. Fråga dig själv varje morgon ”Vad kan jag göra idag för att bli riktigt uppskattad och ha skitkul på jobbet?” Svaren hittar du hos dig själv men jag tror att ”Ha en fantastisk attityd” och att ”leverera över dina och andras förväntningar” ingår i dessa svar.

WOW! is how!

WOW! är högsta möjliga nivå på min skala. Du kan ha en bra dag och du kan ha en fantastisk dag men ingen av dessa slår en WOW! dag! Då innebär det att du måste börja dagen med WOW! också. Stig upp i god tid och sluta att ”snooza” på alarmklockan. Du blir inte piggare av det ändå. Ta på dig träningskläder och gå ut och promenera eller spring i endast 15 minuter samtidigt som du tänker på alla saker du har att vara tacksam för. Det är tillräckligt för att få igång pumpen och positiva tankar. Det är omöjligt att vara tacksam och bitter samtidigt. När du kommer tillbaka från din promenad går du rakt fram till första möjliga spegel, tittar dig själv djupt i ögonen och säger ”Du är WOW! och idag ska du leverera utöver allas förväntningar inklusive dina egna!” Sen under tiden du duschar och gör dig iordning funderar du ut hur du kan göra detta och ha riktigt kul samtidigt. Lyssna gärna högt på din favoritmusik för att få den ultimata WOW! känslan. Varför sikta på en bra dag när du kan ha en WOW! dag?

Le

Leenden smittar av sig så var den första som börjar med det på jobbet. Skapa en härlig energi när du kommer till jobbet med ett härligt ”Gomorron” till alla du stöter på. Var tidigt på jobbet och fixa gärna kaffe till folk när de kommer in. När folk frågar dig hur du mår så är svaret ”WOW!” eller om det känns ovant så kör med ”Fantastiskt”. Jag lovar att din härligt positiva attityd och energi kommer att smitta av sig och till och med göra andra avundsjuka på ditt fantastiska humör för de önskar att de också hade känt så. De kommer att fråga dig vad som hänt och ett bra svar är ”Jag väljer att njuta av livet! Så enkelt är det!” Attityd, humör och att skapa en WOW! känsla är ett val, ditt val! Medarbetare och chefer kommer att lägga märke till din positiva förändring omgående.

Skulle du råka ha en sämre dag så lämna den utanför jobbet. Kom in med din härliga energi och låtsas ha en toppen dag om du måste för ju mer du övertygar andra om din fantastiska dag desto mer kommer du själv att bli övertygad och innan du vet ordet av kommer du inte ens ihåg varför du hade en sämre dag.

Håll dig borta från gnällhörnan!

På de flesta arbetsplatser finns det en gnällhörna där många träffas för att gnälla om det mesta. Är det inte vädret så är det nyheterna eller skvaller och klagande på andra medarbetare och chefer. Dåliga löner och orättvisa är andra ämnen som gärna dyker upp. Detta är en plats som du absolut ska hålla dig ifrån! Det finns inga fördelar att vara medlem i gnällhörnan och det är den enda platsen du inte kommer att vara populär i på hela arbetsplatsen kan jag lova. Men vilka fördelar finns det att vara populär där? Absolut inga i min åsikt.

Boka ett möte med chefen

Vet du precis vilka förväntningar din chef har på dig? Vet du vad som krävs för att din utvärdering ska få högsta möjliga poäng? De flesta kan inte svara på dessa frågor utan gissar och tror vad de behöver göra för att uppnå de förväntningar chefen har, istället för att fråga. När du väl vet exakt vad din chef förväntar sig av dig vet du också precis vad du behöver göra för att gå utöver hennes/hans förväntningar för att skapa WOW! upplevelser. Det är dessa WOW! upplevelser som kommer att ge dig högsta möjliga utvärdering samt bästa möjliga referens till ett bättre jobb inom eller utanför företaget. Jag är ganska säker på att högsta möjliga löneökning är en annan bonus som kommer automatiskt när du ständigt och jämnt levererar utöver förväntningarna.  

När du nu vet vad som förväntas av dig är det bara att öka takten och ta på dig mer ansvar och projekt när du får möjligheten. Många har missförstått ”Ju mer du ger desto mer får du tillbaka”. De tror att om de ger till en viss person ska de få tillbaka av just den personen vilket inte alltid stämmer. Det handlar om ”Karma” och jag vill att du föreställer dig att varje gång du ger till någon (hjälper någon på något sätt) så är det som om du gör en insättning på ”Karmabanken”. Räntan är hög där så du får tillbaka flera gånger om vad du sätter in MEN kanske inte från just den personen du gett något till. Naturligtvis finns möjligheten att du ska få det från honom eller henne men räkna inte med det för förväntar du inte dig att få något tillbaka från den personen så kan du aldrig bli besviken. Om du är ärlig med dig själv så spelar det ingen roll från vem eller vilka du får något tillbaka, eller hur? Bra händelser kommer till bra människor och vice versa. Du måste bara ha tilltro till det och lita på det. Så när du hjälper någon annan så hjälper du egentligen dig själv! Du gör insättningar till ditt ”Karmakonto”.

Nu när du blivit den här glada, hjälpsamma och positiva medarbetaren kommer naturligtvis medlemmarna från gnällhörnan att ha en massa synpunkter på dig och ditt ”fjäskande”. Om det händer är det bara att fokusera på vem som är viktigast för dig, dem eller du? Är det viktigare att bli populär i gnällhörnan eller hos chefer och medarbetare? Vad vinner du mest på? Var kommer du att må bäst och få bäst resultat? När kommer du att få uppleva bra händelser i ditt liv, i gnällhörnan eller med ett fett ”Karmakonto”? Valet är ditt!

Satsa på dig själv!

De flesta tycker att det är företagets ansvar för all utbildning inom ditt ansvarsområde men vill du vara bland de bästa och sticka ut i mängden så lönar det sig att studera på egen hand. Det finns massor av böcker, seminarier och kurser inom de flesta områden och enormt mycket information på nätet helt gratis. Detta ska du göra för dig själv och ingen annan. Du blir den stora vinnaren med tillräcklig kunskap som behövs för att bli bland de mest beundrade och bästa i branschen. Igen är detta ett val som du själv väljer at ta.

Gör alltid ditt bästa

Gör allting till 100%. Håll dina deadlines gärna med gott mått. Om du har ett val och får frågan när du kan vara klar med ett projekt så lägg till några dagar eller en vecka mer än vad du tror du behöver. Då blir det en WOW! upplevelse varje gång du är klar. Det handlar om att lova mindre och leverera mer.

Var alltid i tid till möten och om du själv håller i mötet se till att det slutar i tid. Det visar respekt till de andra deltagarna. Lova aldrig mer än vad du kan hålla! Om du säger att du inte tror du kan vara färdig förrän onsdag men ska försöka att bli klar till måndag så det enda som de hör är att det blir klart på måndag.

Lyft andra!

De absolut bästa chefer är de som kan få andra att prestera till sin fulla potential och som lyfter sina medarbetare inför andra så att de verkligen syns och får uppmärksamhet för sina prestationer. Ju mer du lyfter dina kolleger inför andra desto mer populär blir du och det är något som chefer uppmärksammar och kommer ihåg.

Lämna alltid med flaggan i topp

Om du hamnar i en situation där du ska lämna jobbet frivilligt eller på grund av uppsägning, se till att göra ditt absolut bästa in i det sista. Det är vad alla där kommer ihåg, din attityd och din arbetsglädje. Du vet aldrig när du kan behöva deras referens eller om du möter dem vid en framtida jobbintervju.

Välj kommun från listan