Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så får du enkelt fakturaskojarna att försvinna

Dela artikeln
torsdag, 27 september 2012 8

Magnus NilselidFalska fakturor för varor och tjänster som aldrig beställts eller levererats har blivit ett gissel. Denna bluffbransch kostar svenska företagare 1,2 miljarder kronor om året enligt Svensk Handel. Småföretagare är extra utsatta eftersom de inte är insatta i juridik och mer lättskrämda än större företag. Men det finns ett lätt botemedel mot dessa skojare.

Många småföretagare i Sverige drabbas ständigt av fakturaskojarna, som ofta har kopplingar till kriminella nätverk. De skickar fakturor för varor och tjänster som aldrig har beställts eller levererats och skrämmer sedan småföretagare att betala. Paradoxalt nog använder dessa kriminella lagen som skrämseltaktik och skickar inkassokrav till företag som vägrar att betala de falska fakturorna. Många företagare blir rädda för processen och betalar motvilligt några tusenlappar för att slippa.

Men det finns enkla sätt att slippa fakturaskojarna – utan att betala några pengar. Om man vet att man har rätt och inte har beställt något så är det bara att bestrida fakturan. ”Bestrida” är just nyckelordet. Om man bestridit en faktura så faller hela inkassoprocessen och tvisten avgörs så småningom i domstol (vilket fakturaskojarna aldrig har något intresse av).

I klartext: inkassobolagen kan bara driva in fordringar som inte bestrids. Så snart en fordran bestrids blir inkassobolaget helt maktlöst och lämnar tillbaka ärendet till uppdragsgivaren, d v s de skojare som ställt ut den felaktiga fakturan. Ett inkassobolag får inte enligt lag fortsätta att driva in en fordran om den bestridits av fakturamottagaren.

Hur gör man då för att bestrida en faktura? Det är väldigt enkelt: 1. Skriv med penna på fakturan: dagens datum, ”Jag bestrider denna faktura på grund av att… ”, signatur. 2. Posta eller faxa (ja, fax funkar faktiskt fortfarande) till det företag som skickat fakturan. Om du postar med snigelpost – scanna av eller ta kopia på fakturan, med bestridningstexten, innan du postar den.

Ring inte utställaren av fakturan. Det är svårt att bevisa i efterhand vad som sägs (om du överhuvudtaget får tag på rätt person). När du skriver ”Jag bestrider denna faktura på grund av att…” så ange kortast möjliga anledning t ex att ”vi har inte beställt någon vara/tjänst”. Skriv inte längre än så. Du behöver inte bevisa något i bestridandet – det är ett enkelt meddelande att du anser dig vara icke betalningsskyldig.

Efter att du bestridit fakturan behöver du inte göra något mer. Du har ryggen fri och kommer inte att bli betalningsskyldig. Om det kommer ytterligare krav på samma faktura från utställaren eller ett inkassobolag hänvisar du bara till ditt tidigare bestridande från detta datum och bifogar en kopia på ditt första bestridande.

Betala alltså aldrig en felaktig faktura bara för att slippa obehagliga inkassokrav! Bara bestrid den så slipper du hela inkassoprocessen.

Precis som spam existerar fakturaskojare bara för att verksamheten är lönsam, alltså för att några faktiskt betalar de falska fakturorna. Om alla småföretagare lärde sig det enkla tricket att bestrida fakturor så skulle hela denna bluffbransch snabbt bli olönsam, rasa ihop och försvinna. Låt oss alla hjälpas åt för att precis detta ska ske. Det skulle spara massor av pengar och tid åt oss småföretagare.

Magnus Nilselid
VD, SpeedLedger

Kommentarer

  • erik
    erik söndag, 23 juni 2013

    Konstigt nog verkar redovisningsbyråer vara underbart befriade från bluffakturor. Jag har haft en hel del suspekta försäljare i telefon, men aldrig någonsin fått en bluffaktura. Kanske det beror på att folk misstänker att det ingår i mitt yrke att veta hur jag bestrider dylika dumheter?

  • Anders Ahrel
    Anders Ahrel fredag, 05 oktober 2012

    Det är viktigt att bestrida kravet om man får ett krav från ett inkassoföretag. Annars kanske det hamnar på framtida kreditupplysningar. Det kan bli besvärligt. Men betala aldrig. Polisen avskriver en anmälan innan man ens får kvitto på anmälan! Hände mig helt nyligen. Då gick det genom Telias mobilfaktura, ändå gör polisen inget. Det verkar riskfritt att försöka. Så länge det går till så kommer säkert all att fortsätta!
    Betala aldrig!

  • christina Tunestål
    christina Tunestål onsdag, 03 oktober 2012

    Tack för klargörandet! Nu känner jag mig helt säker på hur jag ska göra om det händer mig. Jag tänker sprida detta superråd till andra! Tack Magnus

    med vänliga

    Christina:)

  • Jonas Tord
    Jonas Tord tisdag, 02 oktober 2012

    Tänker som Lars-Erik. Varför ska jag lägga en sekund på blufföretag!? De får väl bevisa att jag köpte deras tjänst och det blir ju inte lätt, därför kommer de säkert inte gå vidare.

    Annars skickar jag en faktura tillbaka på tredubbelt belopp och kräver att få in det.

  • Peter Forsman
    Peter Forsman tisdag, 02 oktober 2012

    Magnus,

    Jag är övertygad om att du själv tror på vad du skriver och att din intention är god, men ack vilken björntjänst du gör företagare som läser din text!
    Och jag blir mest frustrerad av att läsa din text, då du uttalar dig i komplexa frågor, som du uppenbarligen inte är insatt i.

    Sant är dock att drabbade självklart skall bestrida och såklart inte heller betala en krona till dessa filurer.



    Vad som däremot talar emot din text är att:

    - Endast få företagare har kvar någon fax.
    (Fax är dock ett bra sätt att få en tidsstämpel på bestridandet, men förutsätter att det bluffakturerande företaget har ett faxnummer - och detta har jag inte sett de senaste 5 åren).

    - Den bestridande parten behöver i efterhand kunna bevisa (med tidsstämpel att och när ett bestridande skickats till det bluffakturerande företaget.
    Detta sker INTE genom att du gör en kopia av en bestridan som skickats brevledes. Däremot om du skickar sändelsen som rekommenderad post (vilket jag avråder, då det kostar pengar).
    Ett betydligt bättre alternativ är att skicka bestridandet per e-post och tydligt ange referensnummer mm i bestridandet.

    - Anledningen för tidsstämpel är för att du kan behöva visa upp detta för Kronofogden för att få en rättelse i efterhand, där du alltså ska bevisa att du bestridit tidigare fordringar.

    - Bluffakturerande företag har idag EGNA inkassobolag - JA, det finns 5 eller möjligen 6 stycken som har Datainspektions inkassotillstånd och andra "legitima" inkassobolag som anlitas känner inte till kundens bestridan.
    Det är därför viktigt att bestrida samtliga fordringar som skickas, du kan alltså inte bestrida det första och sen tro att du gjort "ditt", utan fakturor, påminnelser, krav, inkasso kan komma från helt separata avsändare (kontrollera avsändarens organisationsnummer)

    - Vägen innan inkasso är dock vanligen att den påstådda avtalsparten överlåtit fordran till ett "factoringbolag" som i sin tur hotar med inkassoåtgärder, innan det lämnas över till det egna inkassobolaget.

    - Det förekommer dessutom lite då och då att bluffakturerande företag tvistar i tingsrätten OCH det har skett "alltför många gånger" att småföretagaren tvingats betala - detta pga sämre förberedelser i kombination med sämre uppdaterade nämndemän.


    Hälsningar

    Peter Forsman | internetsweden.se
    http://www.internetsweden.se/las-mer-om-internet-sweden/

  • e.m.
    e.m. tisdag, 02 oktober 2012

    Det är dock faktafel i den här artikeln, så ta den med en nypa salt.

  • Lars-Erik Litsfeldt
    Lars-Erik Litsfeldt tisdag, 02 oktober 2012

    Kan man inte bara strunta i alltihop? Varför ska jag lägga ned tid och pengar på att posta ett brev? Det är ju inte jag som gjort något fel? Ignorera även inkassobolaget. Jag har fortfarande inte beställt något. Nästa steg, tingsrätten lär ju aldrig bli aktuellt. Det känns mycket märkligt om jag måste bestrida en felaktig faktura från någon som påstår att den levererat något. Kan jag i så fall påstå att jag tapetserat någons vardagsrum, skicka faktura och om den inte bestrids så har jag rätt till pengarna? Vore tacksam för synpunkter på mitt resonemang. Tror det är bättre att ignorera och sedan skicka en fet motfaktura om man måste lägga ned tid på att svara tingsrätten.

  • Kalle Balle
    Kalle Balle torsdag, 27 september 2012

    Så enkelt det är när man vet hur! :)
    Skulle aldrig betala något jag inte beställt men kan förstå att man inte orkar krabba om företaget går bra, man har mycket att göra och summan inte är mer än några tusen.

    Men jag håller med dig Magnus! Hjälps vi åt med detta och vägrar att betala så slipper vi de satans kräken snart :)

Senaste nytt

Välj kommun från listan