Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så förbättrar du din självkänsla

Dela artikeln
onsdag, 29 februari 2012 0

Ofta förväxlar vi självkänsla med självförtroende, men det är en viss skillnad. Vi behöver både självkänsla och självförtroende, de är viktiga ingredienser i vårt liv och för vår hälsa.

Självförtroendet är kopplat till att vi vet att vi klarar av saker eller att vi är bra på att till exempel utföra vissa uppdrag i vårt arbete. Vi känner oss säkra på det vi gör.

Självkänsla handlar mer om att vi vet att vi duger som vi är och att, oavsett vad som händer, ser vi alltid vårt eget värde som människa.

Det finns många definitioner på begreppet självkänsla, men en som förklarar bra vad det handlar om är denna: Upplevelsen av och tilliten till sitt eget värde som människa, oavsett framgångar eller misslyckanden, förmågor eller funktioner.

En god självkänsla ger en inre balans. För att visualisera en bild av den så kan du tänka på ”vippdockorna” som fanns förr, och säkert fortfarande finns, som inte går att välta. Hur mycket kraft man än använder för att tippa omkull dem så reser de sig alltid igen. Just så känns den, känslan av en god självkänsla. Oavsett hur stormigt livet är, eller hur många motgångar vi stöter på, så står vi upp i alla fall med hedern i behåll.

När behöver vi självkänsla?

Som företagare behöver vi den alltid, just för att vi ofta är vårt varumärke och företagets ansikte utåt. Blir vi ifrågasatta och har en låg självkänsla är det lätt hänt att vi tar åt oss lite för mycket av kritik och känner oss misslyckade. Att alltid utstråla självkänsla ger en säker bild och vi blir trovärdiga inför kunden. Nu är det så att det är svårt att utstråla självkänsla om vi inte har någon, så att ständigt stärka oss själva är vårt bästa verktyg.

Vid utmaningar, förändringar och nya uppgifter/uppdrag är självkänslan vår bäste vän. Tror vi på att vi klarar det så gör vi också det, och vi gör det med en skön känsla av säkerhet.
Med en god självkänsla känner vi oss gladare, nöjdare och vi törs ta för oss mer av vad livet har att erbjuda. Vi slipper rädslor och oroar oss mindre för framtiden, vilket gör att vi får mer tid och kraft över till saker vi egentligen vill lägga energi på. Livet blir enklare att leva helt enkelt!

Hur vet jag att jag har en god självkänsla?

  • Jag tycker om mig själv och är glad att vara just jag.
  • Jag ser mig själv som en värdefull person och respekterar mig själv.
  • Jag känner att jag gör mitt bästa och är tillräcklig.
  • Jag är medveten om vem jag är och vad jag står för.
  • Jag nedvärderar inte mig själv.
  • Jag vågar sätta gränser och låter inte andra trampa på mig.
  • Jag sviker inte mig själv för att behaga andra.
  • Jag kan bemästra svåra känslor och trösta mig själv.
  • Jag behöver inta allas ”godkännande”.

Men bekräftelse då? Är det fel att vilja ha det? Naturligtvis inte, det behöver vi alla. Lika viktigt som att få det av andra människor, är det att vi ger det till oss själva positiv bekräftelse.

Hur gör jag för att stärka självkänslan?

  • Affirmera! tänka goda tankar om dig själv och ge dig själv positiva budskap dagligen.
  • Gör roliga saker ofta som ger dig energi. Fyll på ditt ”må-bra-konto”.
  • Kliv utanför ”trygghetszonen” ibland.
  • Tyck om och ta hand om dig själv.
  • Lär dig nya saker, det är alltid utvecklande och stärkande.
  • Uppfyll dina drömmar. Då är du sann mot dig själv och därmed växer din känsla av att du är viktig.
  • Säg ”jag” när du pratar om dig själv, istället för ”man”. Det förstärker din självbild.
  • Säg tack när du får en komplimang. På det viset accepterar du även för dig själv det positiva budskapet någon ger dig.
  • Gör goda gärningar för dig själv och för andra.
  • Rensa bort saker/situationer/människor som stjäl din energi.
  • Jämför dig inte med andra. Du är du, och du är bra!
  • Boka möte med dig själv ibland. Din egen tid är också viktig.
  • Ha självrespekt!

Självkänsla är inget man bara får, och inget man kan låtsas ha. Det måste vara en känsla som kommer inifrån. Det är en träning som vilken annan träning som helst. Det man tränar på blir man bra på och det bästa av allt är att det aldrig är för sent att börja.

Så börja redan idag eller i morgon. När du kliver upp ur sängen, gå in i badrummet, se dig själv i spegeln och säg ”Hej, vad roligt att jag får vara med dig idag, du som är så bra”

Lycka till!

Välj kommun från listan