Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så lyckas du med din företagsblogg

Dela artikeln
torsdag, 25 oktober 2012 1

företagsbloggMånga är de som börjar blogga lite smått och förväntar sig mycket. När bloggen inte går så bra så är det lätt att tänka att den inte gav något och till slut är bloggen ett minne blott.

De besökare som kommer till bloggen ser att den inte uppdateras och drar sig för att komma tillbaka, istället uppsöker de andra källor som uppdaterar mer frekvent.

Så hur lyckas man då med sin företagsblogg?

Här kommer några användbara tips att tänka på:

Ha realistiska förväntningar

Otroligt viktigt så att du inte blir frustrerad och överger din blogg innan den ens haft en chans att lyckas.

Definiera din målgrupp

Vem försöker du nå? Vad skulle de vara mest intresserade att läsa om? Vilken information behöver de?

Vet vilka dina konkurrenter är

När du vet vem du vill nå, kan du se vad dina konkurrenter erbjuder och vad som kan förbättras

Vet vad du har för mål med din blogg

En viktig del som glöms av de flesta. Är det för att informera, sälja, kommunicera?

Visa personlighet

Försök inte vara någon annan. Ditt företag är speciellt, visa det. Det är OK att komma med personliga åsikter så länge de inte påverkar dina kunders beslut.

Var beredd på att det tar tid

En bra blogg tar tid att bygga upp. Det finns mycket som spelar in i hur framgångsrik din blogg blir.

Glöm inte statistiken

Många företagare säger att deras blogg/hemsida fungerar bra för dem men de har ingen aning om hur många besökare som kommer eller vad de vill veta. Genom att veta din statistik så kan du även få reda på vad dina besökare gillar och vill veta mer om. Tips: Google Analytics är gratis och ger dig väldigt specifik statistik.

Ha realistiska förväntningar på din blogg, och börja med att vara ärlig om hur mycket tid och energi du vill lägga ner på den.

Kommentarer

  • Jojoo
    Jojoo torsdag, 25 oktober 2012

    Det är svårt att komma ihåg att gå in på en blogg, om den inte är superintressant för läsaren. En påminnelse om att ni uppdaterat brukar öka trafiken. I form av nyhetsbrev eller påminnelse i socialmedier. Rek apsis för nyhetsbrev. J

Välj kommun från listan