Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Säljhindrens ansikten 3-5

Dela artikeln
onsdag, 27 mars 2013 0

säljhinderHär fortsätter beskrivningen av de Säljhinder som vi företagare går och bär på och som kan bidra till att du och ditt företag inte når de resultat ni skulle kunna. Nedanstående hinder är alla vanligt förekommande i sverige och även om du inte känner igen dig själv och ditt beteende så börjar du säkert känna igen dina kollegor eller medarbetare.

HyperProfessionell (Hyper-Pro®)

Att se representativ och framgångsrik ut kan ofta leda till framgångsrik försäljning, det kan nog de flesta av oss stämma in i. Men hos den hyperprofessionelle har vårdandet av fasaden slutat att vara funktionell och blivit hämmande. Prospektering är förnedrande istället berättar personen högljutt om vilka stora affärer som är på gång och vilka imponerande kontakter han/hon har förmåga att intressera. Det här är personer som är duktiga på att sälja in sig själva som säljare och det är många företagare som tror att de rekryterat en riktig stjärnsäljare. Försent upptäcker de att det mesta var stjärndamm och luftslott. Men då har den hyperprofessionelle redan dragit vidare med sin dyra kostym, fina bil och imponerande kontaktnät för att ”förgylla” tillvaron för ledningen på något annat företag. Ett tips är att vara uppmärksam på kommentarer som ”det är mycket på gång just nu…” både hos dig själv och andra. ”Hyperpro” är det femte vanligaste hindret hos säljare, men det är mer förekommande hos säljchefer och ännu vanligare hos konsulter (om det nu är till någon tröst).

Scenskräck (Stage Fright®)

Rädsla för att tala inför grupp är en form av säljhinder som förekommer hos säljare som är överdrivet bekymrade över vilket intryck de gör. De kan finna sig väl tillrätta och vara effektiva när de prospekterar med en person i taget men vara nervösa och osammanhängande framför grupper. Somliga kan klara av mindre gruppen men inte stora och för andra är det tvärt om. Scenskräck har ingen synbar inverkan på säljresultaten i branscher där prospektering traditionellt sker via telefon eller andra kanaler så länge det inte inbegriper grupper. Det här är det sjätte vanligaste hindret hos säljare, det är vanligare hos icke säljare.

Rollförnekelse (Role-Rejection®)

Det här är ett svårt hinder att diagnostisera eftersom en säljare med rollförnekelse kan vara omedveten om problemet förutom en gnagande känsla av att det är dags att byta yrke och karriär. Hindret inträffar när en företagare är intellektuellt villig men känslomässigt oförmögen att acceptera en karriär som säljare. Säljhindret rollförnekelse är ett inlärt beteende och mycket smittsamt. Ett sätt som företag ofta, helt omedvetet, överför säljhindret rollförnekelse till sin säljkår är att ge säljare en helt annan titel än något som antyder försäljning. Rådgivare, Produktansvarig eller Konsulent kan vara några exempel. Rollförnekelse är det tredje vanligaste hindret men i vissa branscher förekommer de i mycket högre frekvenser. Forskningen visar att bankvärlden har den högsta frekvensen av rollförnekelse, särskilt bland säljare som inte ursprungligen anställdes för att sälja. De klamrar sig fast vid titeln rådgivare med en dåres envishet.

Det här var några hinder till att hålla utkik efter. Dels i din egen inställning till att sälja och marknadsföra ditt företag men som företagare är det också viktigt att inte rekrytera in personer med säljhinder. Några tips på hur du undviker det kommer längre fram.

Läs fortsättningen om säljhinder här

 

Välj kommun från listan