Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Skriva en affärsplan

Dela artikeln
onsdag, 05 november 2014 1
Skriva en affärsplan

Att skriva en affärsplan kan låta som ett stort projekt men behöver inte vara så avancerat utan faktiskt riktigt roligt. Affärsplanen är ritningen eller kartan till på ditt företag. Att inte ha en affärsplan är samma sak som att bygga ett hus utan ritning. Du blir säkert klar, men det kan ta längre tid och huset blir med största sannolikhet ostadigt. Att planera din affärsidé handlar inte bara om att skriva och få din plan på papper. Denna ska du se som din möjlighet att verkligen tänka igenom allt och se vad du kan förbättra. För många känns det konstigt eller helt onödigt att skriva ner något som är nästan självklart, men din affärsplan är ett viktigt steg som gör att du i längden sparar tid och pengar.

Du får dessutom lättare klarhet när hinder och för många idéer dyker upp, vilket ofta är en utmaning för entreprenörer. Att vara flexibel för nya idéer är viktigt men den bör ändå gå i samma riktning som den utstakade planen.

En viktigt del i din affärsplan är marknadsplanen. Den är en plan för hur du ska attackera marknaden och nå ut till kunderna. Så här skriver du en marknadsplan.

Här är vår guide om hur du skriver din affärsplan, steg-för-steg.

Läs vidare för mer kunskap om ämnet

Du bör också tänka på vem du ska skriva din affärsplan för. En bank vill se siffror och att din budget håller medans en riskkapitalist säkert vill veta mer om dig, din vision och om du verkligen klarar av uppgiften; att dra in pengar i företaget som de ska investera i.

TIPS: Alla framgångsrika företag har en sak gemensamt – De gör något som kunden har nytta av. Ställ dig själv frågan: Vilket eller vilka problem kommer ditt företag att lösa? Identifiera och beskriv detta i din affärsplan.

Varför skriva en affärsplan?

  • Beslutsunderlag för om du ska starta eller inte starta eget.
  • Det hjälper dig att tänka långsiktigt och hålla dig motiverad när det blir lite motigt.
  • Du märker om det verkligen går att tjäna pengar på din idé.
  • Du kommer att stöta på problem som du kan lösa innan du är igång.
  • Den kommer att hjälpa dig att se dina starka och mindre starka sidor och därför veta vad du behöver hjälp med.
  • Affärsplanen är till din hjälp när du ska sälja din idé till banker, myndigheter, investerare, kunder och leverantörer.

Är det verkligen nödvändigt?

Vår expert Urban Gattzén som jobbar som affärsutvecklare fick frågan:

Jag har svårt att skriva en affärsplan. Hur viktigt är det för att starta företaget? Finns det andra sätt att lösa detta på?

Urban svarade:

Det går absolut att starta utan den, i första läget, dock om du ska söka kapital vill de flesta investerarna se en affärsplan. Gör istället en ”light” version från start. Det finns några grunder som gör skillnad:

  • Affärsidén - Hur ska du tjäna pengarna? Formulera den så att alla förstår.
  • Vilka är kunderna?
  • Hur ska den/det säljas?
  • Hur ska den/det marknadsföras och synas?
  • Ekonomin - gör en budget inklusive räkna på lönsamhet.
  • Produkt/tjänst - Var, vem eller hur tas den fram och levereras.
  • Riskanalys.

Fundera nu på dina egna starka sidor och vad är du bäst på. Hitta sedan ett externt bollplank som kan tillföra det du själv saknar.

Tänk på att 100% av intäkterna kommer från det du säljer och oftast är det här alla misslyckas. Så VÅGA SÄLJ.

Glöm inte företagsnamn, bokföring, bolagsform o.s.v. när du drar igång.

En bra plan bör innehålla:

• Affärsidén – Beskriv kortfattat om din produkt/tjänst. Vem är kunden och varför ska de köpa av dig?
• Om dig – Här ska du sälja dig själv. Din bakgrund är viktig om någon utomstående ska avgöra vilka möjligheter du har att lyckas med ditt företag. Berätta om dina personliga egenskaper, ditt nätverk, erfarenheter osv. Är ni fler så skriv lite om alla. Denna punkt är självklart främst för att kunna visa eventuella banker, investerare, etc.
• Produkt/tjänst – Här beskriver du lite mer i detalj vad som utmärker din produkt/tjänst. Gör en lista på fördelar. Den är bra när du ska börja sälja. Ska du satsa på kvalité eller lågpris? Hur funkar ev. tillverkning och distribution? Berätta om dina planer framöver och hur din affärsidé kan utvecklas. Ska du vidareutveckla den till andra städer eller rent av utomlands? Kommer du att ha fler produkter och tjänster som kompletterar det du har idag?
• Marknaden/kunder – Hur ser marknaden ut idag? Är den växande och hur ser prisbilden ut? Hur stort område ska du bearbeta? Hur ska du nå kunderna och är de privatpersoner eller företagare? Har du redan klara kunder? Hur ofta och hur mycket köper kunderna och hur betalar de? Så här skriver du en marknadsplan.
• Konkurrenter – Beskriv konkurrenterna. Vilken är deras styrka och deras svagheter? Vad kommer du att göra bättre? Fråga dina vänner och bekanta vad de tycker om dina konkurrenter.
• Marknadsföring/försäljning – Hur ska du synas och hur ska du skaffa kunder? Visitkort trycksaker och logga. Ska du ha en hemsida på Internet? Ska du sälja själv eller göra det via en återförsäljare? Hur mycket ska din produkt/tjänst kosta? Genomtänkta säljkampanjer och tävlingar kan ge bra extra fart på din försäljning

• Företagsform – Aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening eller enskild firma. Vilken företagsform eller bolagsform passar dig bäst? Skriv det i din affärsplan.
• Lokal/Utrustning – Var ska du driva din verksamhet? Behöver du lager? Vilka behov har du av maskiner och inventarier?
• Ekonomi/budget – Här beskriver du det uppskattade penningflödet, dina intäkter och kostnader. Den innefattar:
o Resultatbudget – Uppskattade kostnader och intäkter per årsbasis.
o Likviditetsbudget – Plan för kassaflödet i ditt företag.
o Kapitalberäkning – En uppskattning på hur mycket kapital du behöver.

• Finansiering – Ska du finansiera det själv eller ta hjälp av banker och myndigheter? Vilka bidrag kan du få och kanske kan du ansöka om starta eget bidrag?
• Mål – När ska du starta? Vart är du om t.ex. Ett, tre eller tio år. Har du anställda osv.
• SWOT-Analys (Strength, weaknesses, opportunities, threats) – Vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot finns? Skriv ner dessa och skriv även hur du ska lösa svagheter och hot och ta tillvara på styrkor och möjligheter.

Hur du börjar formulera den, tänk på:

1. Mål- När ska affärsplanen vara klar?
2. Definiera för vem och varför du skriver.
3. Samla information.
4. Skriv kort och koncist.
5. Låt den vila några timmar eller dagar när du skrivit ett första utdrag. Det hjälper dig att få nya idéer och tankar.
6. Ta hjälp när det behövs.

En affärsplan behöver inte vara en hel bok eller uppsats om exakt hur du ska gå tillväga. Den viktigaste anledningen att skriva en affärsplan är väcka tankar och få ner det på papper.

Tips till olika affärsplansmallar

Connect Sverige har en mycket bra pdf-mall om hur du skriver en vinnande affärsplan (Pdf)

Almi om plan och budget

På verksamt.se kan du göra den online (Bank ID krävs)

Nyföretagarcentrum om hur du gör en affärsplan. Skriv ut och fyll i (Pdf)

Venturecup har en guide hur du ska skriva.

Kommentarer

  • Jan-E O
    Jan-E O torsdag, 18 december 2014

    Var i många år tveksam till nyttan av affärsplanen, men har fått tänka om. Mitt tips är att göra det enkelt. Påbörja den och skriv ner de tankar du har om ditt företag. Den är inget statiskt dokument som skrivs en gång och läggs i en låda, den ska användas, revideras och byggas på efterhand.

    Det viktigaste du har i ditt företag är dina kunder. Så fundera hur du ska nå dessa på bästa sätt, behålla dem och få dem att köpa igen och igen.

Senaste nytt

Flest reaktioner i veckan

Sommaren närmar sig

Hur lång semester planerar du att ta i sommar?
  • Röster: (0%)
  • Röster: (0%)
  • Röster: (0%)
  • Röster: (0%)
  • Röster: (0%)
  • Röster: (0%)
  • Röster: (0%)
  • Röster: (0%)
Antal röster:
Första rösten:
Sista rösten:

Välj kommun från listan