Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Smarta steg som får din verksamhet att växa i lågkonjunktur

Dela artikeln
lördag, 13 februari 2010 0

Är du som egenföretagare orolig över att lågkonjunkturen kommer att skada dina affärsmöjligheter? Vågar du inte satsa på din verksamhet nu? Det finns verkligen ingen anledning att känna sig maktlös eller som ett offer bara för att det ser annorlunda ut än de gjorde tidigare.

Visst, för vissa har detta varit en tuff tid. Men för de flesta av oss är möjligheten att lyckas i vår verksamhet lika bra nu som den någonsin varit. Allt du behöver veta är hur man gör "rätt saker på rätt sätt." Med rätta redskap och smarta steg kan du ta din verksamhet framåt även under svårare tider.

Hur kan jag vara så säker? Jo, eftersom jag just upplevt det bästa året någonsin, och därmed har bevis på att dessa smarta steg fungerar. Jag vet också att mitt nästa år kommer att bli ännu bättre. Faktum är att jag varje vecka får brev från kunder som berättar om en ny affärsmöjlighet som dykt upp, eller om glädjen i att få nya kunder, eller att de lyckas höja sina priser. Det är bevis nog för mig.

Men istället för att sitta inne med hemligheterna om vad man kan göra för att uppnå denna typ av framgång, vill jag att dela med mig av några tips om exakt vad det är som skapar resultat och som fungerar i lågkonjunktur.

Tips #1 Samarbeta

I dessa tider finns fantastiska möjligheter att samarbeta med andra. Det kan vara en ett program, en produkt eller tjänst med någon som har något du behöver för att ge ditt företag en extra push. Jag rekommenderar att du väljer någon med en större kundlista, som är mer välkänd eller som har förmågan att marknadsföra sig effektivt. Du skulle bara veta hur många det är som skulle uppskatta att samarbeta. Kvinnor är naturliga samarbetspartners så där flyter idén ofta mycket lätt.

Och oroa dig nu inte om du inte tror att du "har något av värde att ge." Alla har något att ge som gynnar andra. Du kommer att bli förvånad över hur ofta företagare vill gå ihop om ett projekt i stället för att genomföra allt på egen hand. Så, tänk på någon du skulle vilja samarbeta med, och skicka sedan ett mail eller ännu bättre, ring upp personen och se vad du kan skapa tillsammans.

Tips # 2 Erbjud förstklassig service

Vad folk vill ha mer än någonsin är personlig tid och uppmärksamhet. De vet intuitivt att om de får fokuserad enskild hjälp eller förmånlig behandling av dig kommer det att lösa deras problem snabbare och enklare. Folk vill inte slösa bort sin tid, så de är villiga att investera i lösningar som utlovar snabbare resultat.

Dessutom finns det alltid tjugo procent av dina kunder som vill, föredrar och kommer att betala för tjänster med ett högre värde. Om du inte erbjuder detta alternativ till dem kastar du pengar och möjligheter att hjälpa någon i sjön.
Du kommer att göra dessa tjugo procent mycket nöjda!

Tips #3 Bygg din verksamhet kring flera olika inkomstkällor

En stor anledning till att mitt företag - och mina kunders verksamheter – frodas, är eftersom jag kan hjälper dem att konstruera en mängd olika program, produkter och tjänster, allt fokuserat på en kärna, ett centralt tema. Denna strategi garanterar nästan en skottsäker verksamhet i lågkonjunktur eftersom du inte är beroende av bara en inkomstkälla.

Genom att vara smart nu, skapar du framgång i många år framöver

Det är inte de bra affärsidéerna som skapar framgång, utan hur du utnyttjar dem och för dem vidare. Vad du gör med dina idéer.  

Det som skiljer framgångsrika och mindre framgångsrika människor åt, är en enda sak: attityd och inställning. Så skaffa dig en vinnarattityd – och börja din resa mot framgångsrikt företagande.

Så i stället för att få ont i magen nästa gång du läser om en nedgång, kan du slappna av, så länge du vet du hur man gör "rätt saker på rätt sätt!"

Är du inte säker på hur man utformar ditt företag så att det enkelt erbjuder flera olika källor av inkomster eller hur du skaffar nya kunder och behåller de gamla?

Välj kommun från listan