Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Spoons trodde på sin affärsidé när andra tvivlade

Dela artikeln
fredag, 01 juni 2012 0

Henric GervaisSpoons soppor och grytor lanserades hösten 2011 av Henric Gervais. Han återvände till Sverige efter att ha vuxit upp på en gård på Irland. Väl tillbaka upptäckte han att utbudet på bra och smakrik färdigmat utan tillsatser var minimalt och idén bakom Spoons började bubbla fram.

Spoons tillverkar soppor och grytor från deras kök i Lund, gjorda på färska råvaror helt utan tillsatser. De använder mycket kryddor i stället för massa salt och inget tillsatt socker.

Målgrupp är allt från studenter till små barns familjer, ensamstående och pensionärer. Det är annorlunda från undersökningen vi gjorde innan vi satt igång där målgruppen hade blivit identifierad som storstadsmänniskan i karriären.

Vilken är er affärsidé?

Konceptet bakom Spoons är att erbjuda konsumenten ett smakrikt och hälsosamt färdigmatsalternativ helt utan tillsatser med smak av världen. Tanken bakom produkterna är ”Good Honest Food on the Go”

Hur kom ni igång och skaffade era första kunder?

Vi tog kontakt med kunderna direkt. Vissa kedjor måste godkänna produkterna via deras huvudkontor och lägga upp dem i deras system innan man kan ta kontakt med butikerna. Det kan ta sin tid. 

spoons sopporHur marknadsför ni er och vad fungerar bäst för er?

Vi satsar mycket på demo i butiker eftersom det ger oss direkt kontakt med kunderna. Det svåra för oss är ju att vi inte säljer direkt till slutkonsumenten utan till butiken. När vi demar så ger det oss den bästa chansen att höra vad våra kunder tycker och tänker. Det är väldigt viktigt för oss att ha kontakt med slutkonsumenten och vi uppskattar all feedback vi får och försöker hela tiden utveckla recepten och nya produkter.

Facebook är en annan viktig kanal för oss som ger oss chansen att interagera med slutkonsumenten. Vi kan informera om nya butiker, tipsa om recept, intressant artiklar osv. Det ger oss också chansen att fråga konsumenten direkt vad de tycker och tänker.

Sköter ni det mesta i företaget eller lejer ni ut några sysslor?

Just nu sköter vi det mesta själva eftersom allt är en kostnadsfråga. Bokföringen sköts av ett annat företag.

Gjorde ni några misstag som ni skulle kunnat undvika med lite mer planering eller hjälp?

När vi började produktionen var det mycket man inte hade tänkt på och som man har lärt sig på vägen. Som utbildad kock har Henric erfarenhet av restaurangkök men ett storkök är en helt annan sak och volymerna av mat som måste förberedas är mycket större. Det kräver en helt annan organisation och planering, men vi lärde oss snabbt.

Det är ju klart att det skulle ha hjälpt att ha någon med kunskap inom livsmedel och produktion. Även idag skulle det vara bra att ha en sådan person att rådfråga. Att lansera ett nytt varumärke är inte lätt och att lansera ett koncept och en produkt till en ny marknad är ännu svårare. 

Har ni upptäckt något inom företagandets värld som ni inte uppfattade innan ni startade?

Det som har varit svårare en vad vi trodde var produktionen och att få konsumenten att lägga märke till varumärket.

Tips till alla andra som ska starta eget?

Undersök din marknad väl. Prata med så mycket människor du kan om din affärsidé, lyssna på vad de säger men tro inte alltid att de har rätt. Bara för dem inte tror på idén betyder det inte att den inte kommer att fungera. Du måste ha passion och älska vad du gör. Var beredd att arbeta långa timmar. Ha en plan.

Tro på din affärsidé. Det kan vara svårt ibland när allt verkar gå emot dig men om du inte gör det, vem kommer då att göra det?

www.smakaspoons.se

Senaste nytt

Välj kommun från listan