Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Tio råd om hur du som företagare får ut ditt budskap i media

Dela artikeln
torsdag, 06 januari 2011 0

10 praktiska tips på hur du som företagare får ut ditt budskap i mediaPublicitet i dags- och fackpress, på nätet, och i radio och TV kan göra underverk för dina affärer. I motsats till annonsering har tidningsartiklar hög trovärdighet, stort läsarintresse och är dessutom gratis – om du lyckas fånga redaktörernas intresse. Här får du tio praktiska tips om hur du går tillväga för att få den eftertraktade publiciteten.

1. Var medveten om vikten av goda mediakontakter. Skaffa grundläggande kunskaper om hur journal¬ister och redaktioner arbetar, och hur media värderar nyheter (t ex genom nätet eller någon PR-handbok).

2.
Det är lättare än du tror! Media letar efter goda nyheter och skriver gärna om mindre företag och företagare. Ha inte för stor respekt för media, var inte rädd för negativa vinklar, och överdramatisera inte kontakten med media eller resultatet av mötet.

3. Enkelhet är en dygd! Har du en historia att berätta, en god nyhet om t ex en order, eller vill kommentera något i tidningen: lyft på luren och ring redaktionen/reportern.

4. "Vinkling" är ett huvudbegrepp. Tänk alltid efter på vilka krokar materialet kan hängas, och på vilken krok det hänger bäst. Läs artiklarna i din fack- och/eller regionaltidning och försök få ett grepp om vilka aktuella ämnen de gärna skriver om.

5. Ta fram en pressmeddelandemall och skicka pressmeddelanden om nyheter till de redaktioner som bevakar din bransch/marknad. Håll texten kort, formell och objektiv. Ingen reklam, skryt, eller krångliga facktermer! Du kan läsa på andra företags hemsidor hur pressmeddelanden skrivs.

6. Kontakterna med journalister sker oftast per telefon eller epost. Pressmeddelanden och debattartiklar skickas som mejl med texten lagd i mejlet. Inga bilagor!

7. Presentera nyheterna omedelbart. Ju färskare, desto mer intressanta för redaktionerna.

8. Debattartiklar och insändare har lätt för att publiceras, och har högt läsarvärde. Ta för vana att kommentera branschtrender och liknande i en debattartikel till den egna facktidningen.

9. Ta hjälp av en PR-konsult om du känner att du inte har tid och kunskap för att själv arbeta med PR. Det behöver inte kosta så mycket.

10. Var inte rädd för att själv träda fram. Personvinkling ökar chanserna för att materialet används i media, och en öppen personlighet ökar chanserna för en positiv framställning i media.

Välj kommun från listan