Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Träna dig till högre inkomst och mer fritid (Om sambandet mellan motion och arbetsresultat)

Dela artikeln
fredag, 16 oktober 2009 1
Kvinna på löpbandet Kvinna på löpbandet

De flesta av oss har fullt upp och du är säkert inget undantag. Vi har för många arbetsuppgifter, jobbar ofta längre dagar än vi borde och när vi väl är hemma så finns där en mängd sysslor kvar att utföra. Nästa dag vaknar man allt för ofta inte riktigt utvilad och det blir ännu svårare att fokusera och få sina uppgifter utförda.

Din tid räcker inte ens till för att klara av arbetsuppgifterna, ännu mindre räcker den till att spendera en timme på gymmet. Att ta ledigt för att träna kanske stör din tankegång eller arbetsrytm, särskilt när kalendern är full som den är.

Men vänta lite, i motsats till vad du kanske tror kan träning faktiskt ge dig just det du söker. Träning kan få dig att prestera betydligt bättre på jobbet. Det kan leda till mindre stress och samtidigt mer pengar, tid och glädje i livet. Det behöver inte heller ta så lång tid och när dagen är slut så ska du se att du hunnit med mer än vanligt så att du många gånger till och med kan sluta en timme tidigare, trots att du tog en timme längre lunch för att hinna träna.

Studier gjorda på vinsterna med träning och regelbunden motion

Steelcase, en internationell tillverkare av kontorsprodukter, genomförde år 2007 en studie som gjordes på arbetstagare i USA. Av de 700 som deltog säger 80 % att träning ökar deras välbefinnande och 78 % säger att träning gör dem mer produktiva på jobbet. De tror också att träning kan göra dem mer alerta, vilket innebär att det blir lättare att hålla sig fokuserad.

Professor Jim McKenna och University of Bristol har gjort en annan studie om vinsterna med regelbunden motion. De 200 frivilliga som deltog hade skrivbordsjobb på kontor. Studien som gjordes av Steelcase stod mellan de som tränade och de som inte gjorde det, medans den som gjordes av University of Bristol var annorlunda. Här utvärderades istället arbetsprestationen hos de deltagande de dagar de tränade och de dagar de inte gjorde det. Resultaten visade att de dagar de tränade, förbättrades deras tidsplanering med 72 % och förmågan att hantera arbetsbelastningen ökade med 74 %. Resultaten visade också att efter träning ökade deras stresshantering med 27 % och arbetsmotivationen med 41 %.

Fördelarna med träning är alltså enligt dessa undersökningar sanna och det finns en mängd andra studier som pekar på samma sak. När du tränar, blir du mer produktiv på jobbet. Du kommer att känna dig stärkt; du kan fokusera bättre på dina arbetsuppgifter, och blir bättre på att hantera och förebygga problem.

Det är roligt att träna!

Många tror att de kan bli tröttare av att träna, sedan finns det även de som inte tycker att det är speciellt roligt. Folk i allmänhet är helt enkelt inte så motiverade när det gäller att komma igång och framförallt att fortsätta.

Det behöver dock inte vara så. Även om du kan få träningsvärk i början, kommer träningen att ge dig mer energi på sikt. Om du känner att det är tråkigt och en börda så går det att bli motiverad och att hålla motivationen uppe. Så, nästa gång du tränar är det inte för att du måste, utan för att du vill, då har du kommit på rätt spår. Här är några saker som du kan göra för att träningen ska bli roligare och motiverande.

  • Hitta en träningsform som passar dig. Om du inte känner för konditionsträning på löpbandet, ge dig ut och jogga. Då får du inte bara motion, du kan dessutom utforska ditt kvarter samtidigt. Sådana här erfarenheter kan till och med vara roliga. :) Är du ovan, börja med en rask promenad. Ladda din mp3-spelare med musik eller en ljudbok där du samtidigt kan passa på att utbilda dig.
  • Hitta nya metoder lite då och då. Du kan alternera det du gör. Ett exempel är att köra konditionsträning varannan/vart tredje dag och sedan pilates och yoga eller tennis och simning däremellan. Försök att experimentera. Om du blir uttråkad av träningen som du har kört i 3 månader, prova något nytt.
  • Hitta en eller flera träningskompisar. Social påverkan kan få dig att tycka om träningen och prestera bättre när du tränar tillsammans med andra. Om du har tillgång till en träningslokal på jobbet, gör upp ett schema tillsammans med dina kollegor. Boka in en dag där ni spelar innebandy eller fotboll och utmana företaget eller avdelningen bredvid. Om du tränar på ett gym kan du ta med en vän, eller försöka lära känna andra som tränar där. 

Hitta tid för träning - ta dig tid

Ja, nu är du föroppningsvis övertygad om att träning faktiskt kan vara roligt. Ändå säger vissa nu – ”Men jag har inte tid att träna”. Detta är bara ursäkter som du genast kan sluta med.

Här är vanliga ursäkter för att inte hinna träna:

Ursäkt nr. 1

”Jag behöver sova längre och jag kan inte gå upp tidigare bara för att träna.” - När du tränar bränner du energi samtidigt som det frigör ämnen i kroppen som gör att du sover bättre. Även om du går upp en timme tidigare nästa dag för att träna, kommer du alltså ändå känna dig utvilad. Det händer förståss inte första morgonen men ge det lite tid så ska du få se.

Ursäkt nr. 2

”Jag spenderar hellre min extra tid med familjen.” - Bra, varför inte träna tillsammans med dina familjemedlemmar? Du behöver inte gå till gymmet för att träna. Du kan leka utomhus med dina barn eller ta kvällspromenader med din partner. Då får du båda delar.

Ursäkt nr. 3

”Jag drunknar i arbete både hemma och på jobbet.” - Parkera bilen långt ifrån entrén på jobbet. Ta trapporna istället för hissen. Stå bakom stolen och gör lite bensparkar när du pratar i telefon. När du är hemma kan du lyfta konservburkar eller använda din fyllda tvättkorg som tyngd. Lite skämtsamt men faktum är att om du inte börjar någonstans så kommer det inte att bli någon förbättring. Ta det i små steg.

Att det är trist är en annan vanlig ursäkt. Men livets godsaker kommer inte utan ansträngning. Man måste helt enkelt ibland göra saker även om det först känns tråkigt.

Gör det till din passion

Lär dig att älska träning. Ja, i början kommer du förmodligen få träningsvärk och kanske till och med känna dig trött av att göra det här lilla extra. Det sägs att det tar tre veckor att skaffa sig en vana. Ansträng dig för att hålla dig till planen så kommer du snart känna att din dag inte är fulländad utan träning.

Om du tränar kommer du att känna dig hälsosammare och stärkt, du kommer att få mer gjort, känna mindre stress och inom ett par veckor känna att du har mer kontroll över det som händer i ditt liv, både på jobbet och där hemma… Och ja, eftersom du presterar bättre både fysiskt och mentalt, så borde det även kännas i plånboken förr eller senare.

Lycka till!

Kommentarer

  • Patrik Nilsson
    Patrik Nilsson onsdag, 17 december 2014

    Väl värt att nämna i samband med denna artikeln är Bunkefloprojektet.

    220 barn från tre årskullar på Ängslättskolan och Sundsbroskolan i Bunkeflostrand i Malmö fick extra gympa i skolan. Ena gruppen fick idrottsundervisning och motorisk träning fem dagar i veckan, den andra gruppen vanlig idrottsundervisning under två lektioner i veckan. De två grupperna gick i samma skola och har föräldrar med jämförbar utbildning, inkomst och intresse för fysisk aktivitet.

    Resultatet blev så att gruppen med utökad idrottsundervisning utvecklades bättre motoriskt, och fick även bättre skolresultat. Störst var skillnaden för pojkar, där 96 procent i idrottsgruppen blev behöriga till gymnasieskolan, jämfört med 83 procent i den vanliga gruppen.

    Liknande resultat har påvisats i andra studier likt den i artikeln ovan. Trots detta har politikerna inte infört extra idrott i skolan.

Senaste nytt

Välj kommun från listan